کد مطلب: ۴۷۱۷۸۳

روحانی:

اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها ۳ درصد آسیب دید

اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها 3 درصد آسیب دید

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: در حالی که اقتصاد بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تا 20 درصد کوچک شد اما اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها 3 درصد آسیب دید که این نشان توانمندی دولت در ایستادگی در برابر این مشکل و مدیریت آن است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور امروز یکشنبه در جلسه هیات دولت در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، ارتقای تاب‌آوری اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست که صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید.

متن کامل سخنان رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

* بسیار خرسندیم که برای هشتمین نوبت و در آخرین هفته دولتی که می‌توانیم خدمت آن عزیز و بزرگوار ایران باشیم به محضر جنابعالی از طریق ویدئوکنفرانس مشرف شدیم و مثل همه سال‌ها، امسال هم از بیانات و رهنمودهای حضرتعالی برای یازدهمین ماه باقی مانده از دولت دوازدهم بهره می‌گیریم و استفاده می‌کنیم.

* در آغاز مایلم نام و یاد دو شهید بزرگوار شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی بداریم. اخلاص‌، ایثار و فداکاری‌شان برای همه و برای همه دولت‌های بعد از شهید رجایی و شهید باهنر به عنوان الگو در تاریخ کشورمان باقی است. بی‌تردید از خلوص و اخلاق و شیوه خدمت آنها بهره‌برداری و استفاده شده و ما هم همواره بهره‌برداری و استفاده کردیم. از خداوندمنان، تعالی روح آن دو عزیز و آن بزرگوار را خواستاریم.

* در سال‌های گذشته که محضر جنابعالی شرفیاب شدیم حضرتعالی به ویژه در سال گذشته رهنمودهایی برای اعضای دولت داشتید و ما همیشه تلاش کردیم که آن رهنمودها را در حد توان و امکان اجرا و پیاده کنیم.

* در فرصتی که در اختیار دارم که این فرصت را تقسیم می‌کنم بین خودم و چهار نفر از عزیزانی که بعد از من محضر جنابعالی نکاتی عرض می‌کنند و از اول ساعت دوازده هم از وجود مبارک شما و از بیانات جنابعالی بهره می‌گیریم و استفاده می‌کنیم.

* در سال‌های گذشته یکی از نکاتی که حضرتعالی همواره برآن تاکید کردید تاب‌آوری اقتصاد ایران است و اقتصاد مقاومتی که از همان سالهایی که دولت شروع به کار کرد، آن رهنمود جنابعالی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد.

* در اقتصاد مقاومتی کشور می‌تواند در برابر تکانه‌های سنگین با کمترین هزینه ایستادگی و مقاومت کند و مسیر و راه خود را پیش ببرد. از پایان پارسال و اواخر بهمن سال 98 با شیوع ویروس کرونا با تکانه بسیار شدیدی مواجه شدیم که البته این تکانه تنها ویژه کشور ما نبود و کشورهای دیگر هم با این تکانه مواجه بودند.

* البته قبل از اینکه این تکانه پیش روی ما باشد دو تکانه دیگر هم داشتیم. اولین تکانه در سال 93 بود. در سال 93 قیمت نفت از 110 دلار به حدود 30 دلار سقوط کرد و بخاطر آن، همه کشورهایی که بودجه آنها متکی بر نفت بود، دچار مشکل بزرگی شدند و همه آنها تقریبا بدون استثنا به مقدار بسیار زیادی از ذخایر گذشته خودشان استفاده کردند و بعضی از کشورها بودند که 350 میلیارد دلار از ذخایر خود استفاده کردند تا بتوانند سال 93 را پشت سر بگذارند.

* تکانه دومی که با آن مواجه بودیم سال 97 بود با آن تحریم شدید و بی‌سابقه‌ای که بر ملت بزرگ ایران تحمیل شد. هم در سال 93 و هم در سال 97 و 98 توانستیم کشور را در برابر آن تکانه ها اداره کنیم و البته در هر دو تکانه مشکلاتی برای مردم هم بود.

* اما تکانه سوم که شش ماه قبل آغاز شد و الان وارد ماه هفتم شدیم، مساله کرونا بود که تقریبا همه کشورهای جهان هم با این معضل و مشکل مواجه شدند.

* خوشبختانه برغم اینکه ما دو تکانه هم در سابقه تاریخی دولت‌مان داشتیم و آثار آن تکانه‌ها هم همچنان باقی بود، توانستیم به خوبی با این مشکل مواجه شویم و شرایط کشورمان اگر بهتر از دیگران نبوده، بدتر از دیگران نبوده که به دو نکته از آمار و ارقام در این زمینه اشاره می‌کنم.

* در برخی از کشورهای اروپایی اقتصاد آنها بیش از 20 درصد کاهش پیدا کرده، در انگلستان کاهش اقتصاد آنها 21 درصد، در فرانسه 19 درصد، در کانادا 13 درصد و در آمریکا 9 و نیم درصد بوده یعنی در فصل دوم سال میلادی - تقریبا مواجه و مصادف می‌شود با فصل اول سال خودمان - اما در برابر این 21 درصد و 19 درصد و 13 درصد ، اقتصاد ایران 3درصد کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که توانمندی دولت به گونه‌ای بوده که توانسته در برابر این مشکل ایستادگی کند.

* البته این نکته هم هست که در بحث نفت چون ما از دو سال پیش با مشکل مواجه بودیم و آن نکته‌ای که جنابعالی همیشه تاکید می‌کردید که اقتصاد ما از بودجه نفت جدا شود، آغاز دولت را که می‌خواستیم شروع کنیم اقتصاد کشور 52 درصد به نفت خام و گاز متکی بود در این دولت به 43 درصد رساندیم و سال گذشته یعنی سال 98 اتکای بودجه نفت 9.9 درصد بوده یعنی در اتکای به نفت تک رقمی شدیم و تقریبا 9 درصد اتکا به نفت در سال گذشته داشتیم امسال هم همین شرایط است و شاید کمتر و به طور طبیعی به خاطر این فشارهای بیرونی، اتکاء بودجه به نفت روز به روز کمتر و کمتر شد.

* در مورد اشتعال هم در زمینه کرونا می‌توانیم با دنیا خودمان را مقایسه کنیم. بیکاری در آمریکا بعد از کرونا 9.3 درصد افزایش پیدا کرد، در کانادا 7.4 درصد افزایش پیدا کرد اما در ایران نه تنها بیکاری افزایش پیدا نکرد بلکه 1.1 درصد بیکاری ما کاهش پیدا کرده و بیکاری ما تک رقمی شده، البته جمعیت فعال ما هم به همان نسبت کاهش پیدا کرد، جمعیت فعال ما بیشتر بود جمعیت فعال یعنی جمعیتی که متقاضی کار هست کمتر شده اما در عین حال آمار بیکاری ما هم کاهش پیدا کرده است.

* در اینجا می‌خواهم این نکته را محضر جنابعالی عرض کنم که این ایستادگی و مقاومت و تاب‌آوری کشور در برابر این فشارها خود به خودی نبوده، غیرارادی نبوده و متکی است بر کارهایی که در سالهای گذشته با رهنمودهای حضرتعالی انجام گرفته است.

* اولین کاری که در سال‌های گذشته انجام دادیم و در برابر تکانه کرونا توانست ما را حفظ و حراست کند، طرح تحول سلامت بود که از سال 93 شروع شد و همانطوری که جنابعالی مستحضر هستید، تخت بیمارستانی دولتی ما 80 هزار تخت بوده و تا پایان امسال به 125 هزار تخت بیمارستانی می رسیم و تازه حدود نیمی از آن 80 هزار تخت را هم به طور کامل بازسازی کردیم ، با تخت های جدید و تخت هایی که به طور کامل بازسازی شده است اگر بگوییم توانمندی سلامت ما و قدرت امکانات پزشکی ما نسبت به گذشته تاریخ ما در این هفت سال دو برابر شده این اغراق و مبالغه نیست.

* امسال علیرغم همه مشکلات ما بزرگترین تحول از نظر امکانات و تجهیزات پزشکی در بخش سلامت را بوجود خواهیم آورد. ان شالله تا پایان سال 10 هزار تخت بیمارستانی و 2 هزار تخت آی سی یو را اضافه می کنیم، اضافه شدن 2 هزار تخت آی سی یو در تاریخ ایران برای اولین بار است که در طول یکسال اتفاق می‌افتد و کلا آنچه که در بحث تحول سلامت اتفاق می‌افتد کار عظیم و بزرگی بوده که در بحث عدالت می‌خواستم اشاره کنیم، همین جا اشاره می‌کنم عزیزانی که در شهرها بستری می شوند بعد از طرح تحول سلامت ، 10 درصد را پرداخت می کنند و در روستاها فقط 6 درصد را پرداخت می کنند بنابر این بار هزینه مردم به طور بسیار چشمگیری کاهش پیدا کرده و این طرح تحول سلامت چیزی است که همه دنیا و بسیاری از رهبران دنیا که با من مواجه شدند تعجب کردند، از من پرسیدند برایشان توضیح دادم و گفتند کار عظیم و بزرگی است که در کشور شما انجام گرفته، پس بنابراین اولین کار ما این بوده که این طرح از پیش به کمک ما آمد. تعداد پزشکان ما در برابر یک میلیون جمعیت ما 67 پزشک داشتیم امروز رسیده به 170 پزشک بنابراین یک تحول عظیم و بزرگ هم از لحاظ تجهیزات هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ گسترده که متخصصین ما بیمارستان های ما و مراکز بهداشتی ما تقریبا همه روستاها و شهرهای کوچک ما را فراگرفته است.

* در کرونا در آمریکا در برابر یک میلیون جمعیت 536 نفر فوتی داشتند، در انگلیس در برابر یک میلیون جمعیت 609 نفر فوتی داشتند، در ایتالیا 586 نفر، در فرانسه 467 نفر فوتی داشتند، اما در ایران 241 نفر یعنی علیرغم اینکه ما دلمان می‌خواست فوتی‌های ما بسیار کمتر باشد و کادر درمانی ما مجاهدت بزرگی را از خودشان نشان دادند الحمدالله این آمار قابل ملاحظه است در حراست و صیانت از جان مردم که من همین‌جا در محضر جنابعالی از همه پزشکان و پرستاران و بهیاران و همه کادر سلامت و مدافعان سلامت سپاسگزاری و تشکر می‌کنم.

* مورد دوم که از پیش در زمینه این تکانه به کمک ما آمد، زیرساخت ارتباطی ما بود. همانطور که حضرتعالی مستحضرید در این هفت سال ظرفیت شبکه داخلی ما 33 برابر شده از 624 گیگابیت در ثانیه به 20هزار و 651 گیگابیت در ثانیه رسیدیم، یک تحول بزرگی در شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات بوده و همانطور که حضرتعالی مستحضرید شاخص دولت الکترونیک هم از رتبه 106 به جایگاه 81 در این مدت ارتقا پیدا کرده است.

* به خاطر همین توانمندی و امکانات بود که کشورهای دیگر برای نیازمندی‌های‌شان در فروشگاه‌های خود نه تنها در روزهای اولیه بلکه در هفته‌های اولیه دچار مشکل بزرگ شدند الحمدالله ما جز یکی دو روز مشکلی نداشتیم و نیازمندی‌های مردم در فروشگاه‌ها تامین شد و موضوع اقتصاد دیجیتال، دولت الکترونیک و ارتباطات نوین ما در این زمینه بسیار به ما کمک کرد.

* شرکت‌های دانش‌بنیان سومین عاملی بود که ما را یاری کرد. حضرتعالی مستحضرید که در آغاز دولت 55 شرکت دانش‌بنیان داشتیم و امروز حدود پنج هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان داریم یعنی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان 95 برابر شده و این شرکت‌های دانش‌بنیان کار عظیم و بزرگی برای تامین ماسک‌هایی که مورد نیاز بود، برای تامین ونتیلاتوری که مورد نیاز بود، اکسیژن‌سازی که مورد نیاز ما بود، بسیاری از داروهایی که مورد نیاز ما بود و کیت‌های تشخیصی که مورد نیاز ما بود، انجام دادند و الحمدالله ما را خودکفا و بی‌نیاز کردند و امروز هم برای دارو و واکسن کار عظیم و بزرگی را الحمدالله انجام می‌دهند.

* این سه عامل، سه عامل مهمی بود که در این تکانه ما را یاری کرد و تاب‌آوری ما در برابر تکانه سوم قابل ملاحظه بود.

* نکته دومی که می‌خواهم محضر جنابعالی عرض کنم و مورد تاکید جنابعالی بود، موضوع تولید هست که گاهی بعضی از سالها حضرتعالی بر رونق تولید و امسال بر جهش تولید تاکید فرمودید که پایه اصلی زندگی مردم، خودکفایی، خوداتکایی و قدرت کشور هست که الحمدالله این تولید را که می‌گوییم در بخش دفاعی هم همین حرکت و جهش را شاهد هستیم و شاهد بودیم و حضرتعالی کاملا مطلع هستید در همه زمینه‌ها تحول خوبی به وجود آمده است.

* پایه اصلی کار همانطور که جنابعالی مستحضرید، دولت ما برای اولین بار بعد از انقلاب در رکود تورمی کار خود را شروع کرد یعنی وقتی دولت را شروع کردیم در هر دو شرایط رکود و تورم بودیم و بحمدالله توانستیم در سال دوم یعنی در سال 93 هم تورم را به 15 درصد کاهش دهیم و هم توانستیم از رکود عبور کنیم و به رشد بالای 3 درصد برسیم. سالهای بعد، در یک سالهایی شرایط بسیار خوبی را پیدا کردیم و در سال 95 و 96 حضرتعالی مستحضرید که در 95 بالاترین رشد اقتصادی در دنیا داشتیم و در سال 95 رشد اقتصادی ما 14درصد بود که اولین رشد اقتصادی در دنیا بودیم و از لحاظ تورم هم در سال 95 و در سال 96 تورم تک رقمی شد یعنی به 9 درصد رسید و این هم بعد از 26 سال در ایران تحقق پیدا کرد یعنی 26 سال بود که تورم تک رقمی نداشتیم و دو سال پشت سر هم به تورم تک رقمی رسیدیم البته بعد در سال 97 به خاطر تحریم‌های شدید که ایجاد شد یک مقدار شرایط فرق کرد اما بحمدالله امسال باز هم نسبت به پارسال هم تولید ما بهتر است و هم از لحاظ تورم تا حدی کنترل شده که تورم ماه مرداد به 25درصد رسید که نشان می‌دهد، توانستیم در زمینه تورم علیرغم همه فشارهایی که بر روی ما وجود دارد تا حدی تورم را کاهش دهیم.

* در زمینه اشتغال هم از نیمه سال 93 تقریبا تا سال 97 به طور متوسط حدود 700 هزار اشتغال در سال داشتیم و جمعیت فعال و آنهایی که متقاضی کار بودند، در سال حدود 900 هزار بود و لذا علیرغم اینکه اشتغال به وجود می‌آوردیم به خاطر جمعیت فعال کاهش در بیکاری نداشتیم و در سال 96 کاهش در بیکاری هم پیدا کردیم و امروز هم در شرایطی هستیم که در تولید امسال و در بهبود فضای کسب و کار حرکت خوبی را آغاز کردیم.

* به استحضار جنابعالی رسیده که برای نمونه در پنج استان مشغول اجرای برنامه‌ای هستیم برای اینکه بتوانیم به روند صدور مجوز برای کسب و کار سرعت بدهیم و در این پنج استان از 72 روز برای رسیدن به مجوز به 72 ساعت رسیدیم و این همان نکته‌ای است که جنابعالی می‌فرمایید «ما می‌توانیم» یعنی در زمینه بهبود کسب و کار وارد شدیم و تلاش کردیم این پنج استان را برای سراسر کشور توسعه می‌دهیم و این نشان می‌دهد که ما می توانیم در این زمینه حرکت خوبی را آغاز کنیم.

* در صنعت و در تولید در طول این هفت سال و در صنایع مهم مثل پتروشیمی و فولاد تقریبا به دو برابر رسیدیم یعنی در تمام زنجیره فولاد از کنسانتره گرفته تا همه مراحل آن تا گندله، آهن اسفنجی تا فولاد و در همه رده‌ها تقریبا به دو برابر افزایش پیدا کردیم. توان ما در تولید در پتروشیمی همینطور از 56 میلیون تن آخر این دولت به 100 میلیون تن می‌رسیم که تقریبا به دو برابر و ارزش آن از 11 میلیارد دلار ارزش تولید، در پایان این دولت به 25 میلیارد دلار می‌رسد و در جهش سوم در سالهای بعد 1404 به 37 میلیارد دلار می‌رسد که تحول بزرگی در زمینه فولاد، در زمینه پتروشیمی، همینطور در زمینه آلومینیوم که 70 درصد افزایش داریم، در مس، همه اینها و حتی در صنایعی مثل خودرو، لوازم خانگی همه اینها افزایش خوبی داریم مخصوصا 4 ماه امسال در مقایسه با چهار ماه سال پیش 13درصد افزایش تولید داریم یعنی علیرغم کرونا و مشکلات در تولید بحمدالله شرایط ما خوب بوده و حرکت ما بسیار خوب بوده است.

* در کشاورزی هم در تولید حرکت‌های ما بسیار خوب بوده و همانطور که جنابعالی مستحضرید در آغاز دولت تولید محصولات کشاورزی ما 97 میلیون تن بوده و امسال ان شاءالله به 125 میلیون تن می‌رسیم. در محصولات کشاورزی و تا پایان دولت بالای 130 میلیون تن می‌رسیم یعنی از 97 تا بیش از 30 درصد تولیدات کشاورزی افزایش پیدا کرده و همانطور که جنابعالی مستحضر هستید، در زمینه تجهیز زمین برای زهکشی، کانال‌کشی، رساندن آب و مدرن کردن آبیاری 295 هزار هکتار در خوزستان و ایلام در چارچوب برنامه‌ای که در سفر جنابعالی، امر فرموده بودید، 295هزار هکتار در خوزستان و ایلام اجرا کردیم، 46هزار هکتار در سیستان و 77 هزار هکتار تاکنون در غرب کشور طرح بزرگی که برای غرب کشور داریم، جنابعالی کاملا مطلع هستید و برای این طرح 8 میلیارد دلار از صندوق با اجازه جنابعالی استفاده و بهر‌ه‌برداری کردیم و علاوه بر اینها 50هزار هکتار دیگر هم ان شاءالله تا پایان سال و اوایل سال آینده اضافه می‌کنیم بر زمین‌های کشاورزی غرب کشور، می‌خواهم محضر جنابعالی بگویم که خوزستان، ایلام،

* کرمانشاه، کردستان و تقریبا خطه غرب کشور ما کاملا آباد و سرسبز شده و در خطه شرق هم 46 هزار هکتار در سیستان و بلوچستان اجرا شده و بخش بزرگ آن و بخش دیگر آن تا پایان سال اجرا می‌شود که یک تحول بزرگ است.

* کل گلخانه ما در ایران در آغاز این دولت 8 هزار هکتار بوده و امروز 18 هزار و 500 طرح‌های گلخانه‌ای ما انجام گرفته است که باز هم اضافه خواهد شد و ادامه خواهد یافت ان شاءالله. راندمان آبیاری ما در آغاز 900 گرم در برابر یک مترمکعب آب بود و امروز در برابر یک مترمکعب آب راندمان 1350 گرم شده یعنی بالای حدود یک و نیم کیلوگرم کمی کمتر این محصول در اختیار می‌گذاریم.

* بخش دیگری که برای مساله تولید مهم بود، بخش مسکن بوده است که در طول این هفت سالی که گذشت، 4 و نیم میلیون مسکن دولتی وخصوصی ساخته شده است و همه با هم و 775 هزار واحد مسکن مهر که آغاز دولت ما تمام شده بود، در این دولت یک میلیون و 300 هزار تقریبا مقداری کمتر از دو برابر در این دولت مسکن مهر تکمیل شده و تحویل مردم داده شد و ان شاءالله 600 واحد مسکونی تا پایان دولت طرح‌های آن انجام گرفته که اقدام شود و در مسکن روستایی هم تحولات بسیار بزرگی را شاهد بودیم و هستیم.

* در زمینه راه و بنادر و راه‌آهن همانطور که می‌دانید تحول بزرگی انجام شده که اینها هم زیرساخت تولید است و هم خودش تولید است که انجام می‌گیرد. 1767 کیلومتر راه‌آهن اضافه شده و 1400 کیلومتر دیگر به راه ‌آهن کشور اضافه خواهد شد، 10هزار کیلومتر انواع راهها و 66 میلیون تن افزایش بنادر کشور را داریم که بسیار حائز اهمیت است. پس در زمینه تولید یک حرکت خوبی آغاز شده است.

* البته در دانش‌بنیان‌ها حرکت بسیار سریع است و جنابعالی مستحضرید، 300 هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان درست شده و امسال با سرعت در تولید، هم در بخش خدمات، هم در کشاورزی و هم در صنعت فعالیت می‌کنیم و حضرت‌عالی هم شاهد هستید که تاکنون 19 هفته، پنجشنبه‌ها افتتاح‌های بسیار بزرگی را انجام دادیم و این هفته هم که هفته دولت است دو افتتاح دیگر خواهیم داشت و ان شاءالله تا آخر سال ادامه می‌دهیم.

* دو_ سه مساله دیگر هم هست که به خاطر اینکه وقت کم است، خیلی سریع و کوتاه می‌گویم.

* نکته سوم عدالت و کمک به معیشت مردم است در این زمینه کار بسیار بزرگی در روستاها انجام گرفته و روستاهای کشور کاملا متحول شده است. در آغاز این دولت 14 هزار روستای کشور گاز داشتند و امروز 31 هزار روستا از گاز برخوردارند. 14 هزار بود و 31 هزار شده یعنی بیش از2 برابرشده است. امروزتقریبا می‌توانیم بگوییم گاز به همه روستاهای کشور رسیده است البته جز استان سیستان و بلوچستان که در این دولت گاز وارد شده و الان برخی از شهرهای آن گازدار شده و تا آخر دولت این کار را ادامه داده و گاز را به همه شهرهای مهم استان سیستان و بلوچستان می‌رسانیم.

* اگر بخواهم اقدامات انجام شده در بخش آب آشامیدنی را خلاصه کنم اینکه در هر هفته‌ای 30 روستا متنعم به آب آشامیدنی می‌شود. مجموعا 900 هزار نفر در روستاها آب سالم آشامیدنی پایدار داشتند و تا پایان این دولت، رقم 900 هزار به بیش از 10 میلیون می‌رسد یعنی 10 برابر می‌شود. این بالاترین عدالتی است که روستائیان از لحاظ گاز و برق، برخوردار می شوند.

* در بخش برق، تقریبا در شهرهای کشور 100 درصد مردم دارای برق هستند در روستاها هم حدود 99 درصد برق را در اختیار دارند. ارتباطات پهن باندی که برای شهرها داریم را برای 32هزار روستا نیز اجرا کردیم که قبلا برای روستاها نبود.

* در بحش سلامت نیز اقدامات بسیار عظیمی در روستاها انجام گرفته است و در مساله راه برای روستاها از 99هزار کیلومتر راه روستایی، تا پایان این دولت به 115هزار کیلومتر خواهیم رسید. پس اولین قدم عدالت دولت در زمینه روستاها بوده است که روستاها از لحاظ امکانات و خدمات شرایط جدیدی را پیدا کردند.

* دوم این است که تلاش کردیم حداقل حقوق کارمندان و کارگران با تورم سازگار باشد. در سالهای اولیه بیش از تورم بود و در یکی دو سال اخیر البته مقداری پایین‌تر از تورم شده است اما حداقل حقوق کارمندان در طول این 7 سال حدود شش برابر شده است. مستمری خانواده‌های تحت پوشش مثل کمیته امداد و بهزیستی هم حدود شش برابر، 5.9 شده است و دریافتی فرهنگیان حدود پنج برابر شده است و همانطور که مستحضرید یک بسته معیشتی را آبان پارسال برای 60 میلیون نفر اضافه کردیم برای حدود 20 میلیون خانوار که برای تک نفره 55 هزار، 2 نفره 103 هزار و تا خانواده 5 نفره 205 هزار است.

* بنابراین از پارسال یک یارانه معیشتی یا کمک معیشتی را برای مردم اضافه کردیم. در کرونا هم در بسته جدیدی برای کسب و کارهای آسیب‌دیده و برای مسکن و ودیعه مسکن وام دادیم. همچنین اخیراً همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جامعه کارگری برای 3.5 میلیون نفر نیز اجرا شده که بر اساس آن حقوق اینها که یک میلیون و 600 هزار تومان بوده به 2 میلیون و 800 هزار تومان رسیده و آنهایی که یک میلیون و 700 هزار تومان بوده و بیش از 30 سال خدمت داشتند، به 3 میلیون تومان رسیده است.

* بنابراین یک حرکت خوبی در روستاها و نسبت به کارگران و بازنشستگان و افرادی که مستضعف هستند برداشته شده است.

* امروز هم با اجازه جنابعالی در دولت مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود 30 میلیون جمعیت ایرانی که خانواده‌هایی هستند که مصرف برق‌شان زیاد نیست و جزو لیست کم‌مصرف‌ها هستند برای کم‌مصرف‌ها تصمیم گرفتیم که پولی برای برق پرداخت نکنند به شرط اینکه در همان رده کم‌مصرف باقی بمانند.

* حتی گروه میانه مصرف هم می‌تواند با کاهش مصرف، وارد این لیست شود. بنابراین برای اولین بار بعد از انقلاب می‌توانیم اعلام کنیم که برق مستضعفین جامعه ‌مجانی خواهد بود.

* نکته چهارم استیفای حقوق ملت ایران است. ما در زمینه استیفای حقوق ملت ایران قدم‌های بزرگی برداشتیم. در قدم اول در میادین مشترک، در میدان مشترک گازی که با همسایه‌مان مشترک هستیم از 280 میلیون متر مکعب در روز به 700 میلیون متر مکعب در روز رسیدیم و برداشت ما در این میدان گازی مشترک حدود 2.5 برابر شده است.

* در میدان نفتی مشترک در غرب کارون از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیدیم یعنی حدود 6 برابر شدیم، این اولین استیفای حقوق ما است.

* در 2 دعوای مهم حقوقی با آمریکا در لاهه تاکنون در مراحل اولیه دادگاه در هر دو لایحه و در هر دو ادعا ما پیروز شدیم و آمریکا شکست خورده است و امیدواریم مراحل نهایی آن هم اینچنین باشد. از 3 کشور چند هزار اشیاء باستانی مهم ایران را در دادگاه ها پیروز شدیم و آن اشیاء را به کشورمان برگرداندیم از آمریکا، ایتالیا و بلژیک و همانطوری که مطلع هستید توانستیم از قطعنامه‌های 6 گانه سازمان ملل و از PMD هم خارج شویم که مربوط به حقوق ملت ایران می‌شود.

* آخرین نکته سفارش جنابعالی نسبت به مبارزه با فساد و اصلاحات هم در بودجه و هم در بانک بوده که قدم‌های خوبی در بودجه و بانک برداشتیم و همچنین لوایح خوبی تحت عنوان لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد تهیه کردیم که در این زمینه امیدواریم با 2 اصلی که داریم برای مبارزه با فساد، اصل شفافیت و دولت الکترونیک ان‌شاء الله بتوانیم با فساد مبارزه کنیم.

* البته قوای دیگر هم وظایفی دارند که با سبک و سیاق خودشان مبارزه را ادامه می‌دهند. امیدواریم که توانسته باشیم برخی از رهنمودهای حضرت مستطاب عالی را در این سال‌های گذشته پیاده کرده باشیم. امسال هم که سال پایانی دولت است همه توان مان را بکار خواهیم گرفت تا رهنمودهای جنابعالی اجرایی و عملیاتی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصلا شما اقتصادی دارید که 3 درصد کوچک شده باشد

  • ناشناس

    همه اماراتون هم دوروغ است مثل بورستون

  • ناشناس

    اصلا شما مگه اقتصادی دارید

  • ناشناس

    اقتصاد کشور بدون نفت یعنی کشک اونم که تحریم

  • ناشناس

    همه ارقام دستکاری میشه مثل بورس

  • ناشناس

    شما فقط دروغ تولید میکنید که اونهم رشدش مثبت و جهش داره وکار و تولید صفر

  • ناشناس

    فقط حرفای قشنگ بیایید برید چه بلایی داره سر تولید میاید همه دارند ورشکست میشن

  • SAEED

    پس چرا به همتی میگن چرا دلار گرون شده میگه کرونا دیگه سه درصد عددیه مگه ؟؟کمتر دروغ بگوییم

  • ناشناس

    دروغ شده نقل و نبات

  • ناشناس

    امیدوارم این دروغشون راست باشه