خبر مهم:

کد مطلب: ۲۱۱۴۹۵

آغاز دومین مرحله از عملیات احداث فاز سوم بندر شهید رجایی

آغاز دومین مرحله از عملیات احداث فاز سوم بندر شهید رجایی

دومین مرحله از عملیات احداث فاز سوم طرح توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با حضور دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری آغاز شد.

با حضور دکتر روحانی رئیس‌جمهوری دومین مرحله از عملیات احداث فاز سوم طرح توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی کلید خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار است با تکیه بر دانش متخصصان ایرانی و بهره گیری از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا، ۱۴۰۰ متر اسکله جدید در بزرگترین بندر بازرگانی ایران طی ۳۶ ماه ساخته شود که در زمان بهره‌برداری کامل از این زیرساخت بندری، به صورت همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس‌پیمای نسل هفتم جهان با ۴۰۰ متر طول، ۱۷.۵ متر آبخور و ۱۸هزار و ۴۰۰ کانتینر ظرفیت، می‌توانند در این اسکله‌ها پهلو بگیرند.

علاوه بر این، ۱۱۰ هکتار محوطه برای راه‌اندازی یک ترمینال جدید کانتینری در پسکرانه بندر هم آماده می‌شود.

عملیات اجرایی ساخت فاز ۳ بندر شهید رجایی، با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین مالی می‌شود (با این توضیح که اعتبار ساخت آن بدون استفاده از بودجه‌های نفتی کشور انجام می‌گیرد) و در چشم‌انداز سه سال آینده، ظرفیت این بندر از ۶ میلیون به ۸ میلیون کانتینر افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، برای جمعیت چشمگیری نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم (پس از پایان دوره بهره برداری کامل پایانه جدید) اشتغالزایی صورت می گیرد . در مجموع با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران توی بازار تجارت جهانی و ارتقاء جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.

یادآور می شود، مقدمات مرحله نخست احداث زیرساخت های فاز ۳ بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان (ششم اسفندماه ۹۲) در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام یکسری مطالعات، کمتر از یکسال بعد (بهمن‌ماه ۹۳) عملیات عمرانی این طرح عظیم بندرسازی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، شروع شد.

نتیجه این حرکت راهبردی و همچنین رونق گرفتن تعاملات بین‌المللی ایران با کشورهای غربی در دوره پسابرجام، به این جا رسیده که هم بخش عمده دانش بندرسازی توسط مهندسان و متخصصان ایرانی، بومی‌سازی و نیاز ما به خارجی‌ها مرتفع شده، هم با تامین تجهیزات استراتژیک اسکله‌های فاز ۲، ظرفیت مهم‌ترین بندر کشور به ۶میلیون تی.ای.یو کانیتنر افزایش پیدا کرده و مهم‌تر از همه اینکه، طی سه چهار سال اخیر برای جمعیتی نزدیک به ۴هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است که نقطه عطفی در عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال ۹۶ (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) قلمداد می شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.