کد مطلب: ۱۸۴۲۶۷

آغاز روند کاهش قیمت خودروهای وارداتی

آغاز روند کاهش قیمت خودروهای وارداتی

از روزی که دستورالعمل سایت ثبت سفارش واردات خودرو ابلاغ شد و در پی آن سازمان توسعه تجارت قفل سایت ثبت سفارش واردات خودرو را باز کرد فعالان بازار خبر از کاهش قیمت خودروهای خارجی را پیش‌بینی کردند.

آن‌طور که در بازار خودرو صحبت می‌شود از هفته آینده افت قیمت خودروهای کمتر از 300 میلیون تومان در بازار اتفاق می‌افتد و دیگر قیمت‌ها حباب گونه بالا نمی‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این پیش‌بینی را هم دولتی‌ها داشتند و گفتند: افزایش قیمت خودروهای خارجی به خاطر خبرهای ضد و نقیضی بود که در بازار شنیده شد.

بدین جهت با شفاف شدن قانون دیگر قیمت‌ها مسیر افزایشی به خود نمی‌گیرد. اما بعد از ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو، ابهام‌های زیادی پیرامون آن مطرح شد که یکی از آنها واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی بود.

طبق مصوبه دولت تمام افراد در صورتی که بتوانند خدمات پس از فروش ارائه کنند می‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

ولی در بند دیگر آمده تنها مجموعه‌هایی امکان واردات خودرو دارند که از نماینده رسمی شرکت‌ها مجوز داشته باشند. با این تفاسیر افراد حقیقی امکان مذاکره با نمایندگان رسمی را ندارند و عملا شرکت‌هایی می‌توانند واردات خودرو انجام دهند که مجوزهای لازم را گرفته باشند.

آنگونه که اعلام شده تنها 16 شرکت ایرانی از نماینده رسمی خودروسازان خارجی مجوز گرفته‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند مجدداً شاهد انحصار در واردات خودرو خواهیم بود.

دولت با هدف ایجاد فضای رقابتی شرایط را برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی فراهم کرد اما بند دیگر آن مانع واردات می‌شود.

قرار است این ابهام بزودی در زمان تهیه آیین نامه واردات خودرو حل شود. به نظر می‌رسد که دولت به صورت محدود به واردکنندگان (حقیقی) اجازه دهد که از طریق واسطه‌ها خودرو خریداری کنند.

ابهام دیگری که وجود دارد این است که معلوم نیست چه زمان واردکنندگان می‌توانند خودروهای خاک خورده خود از بنادر کشور را ترخیص کنند.

در دستورالعمل ابلاغی از این خودروها صحبتی به میان نیامده است.7 هزار و 300 خودرو در گمرکات کشور است که از این میزان حدود 5 هزار خودرو قرار است به سرزمین اصلی بیاید و مابقی ترانزیتی محسوب می‌شوند. این خودروها از 6 ماه پیش تاکنون در گمرکات کشور انبار شده‌اند و باید دید که دولت چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

به هر ترتیب از صبح روز گذشته ثبت سفارش واردات خودرو که از تیر ماه امسال متوقف شده بود مجدداً از سر گرفته شد. البته از سرگیری ثبت سفارش واردات خودرو با ممنوع شدن ثبت سفارش واردات خودروهای مدل ۲۰۱۶ همراه شده است به‌گونه‌ای که از امروز با شروع سال جدید میلادی (۲۰۱۸)، ثبت سفارش واردات خودروهای مدل ۲۰۱۶ ممنوع خواهد بود.

دلیل این موضوع به دستورالعمل و آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب اسفند ماه ۱۳۹۵ هیأت دولت باز می‌گردد که براساس یکی از تبصره‌های آن «ثبت سفارش واردات خودرو در صورتی مجاز خواهد بود که از سال ساخت آن کمتر از یک سال گذشته باشد».

بنابراین با توجه به آنکه روز گذشته آخرین روز سال میلادی (۲۰۱۷) بود، متقاضیان ثبت سفارش و واردات خودروهای مدل ۲۰۱۶ تنها تا پایان وقت اداری روز گذشته فرصت داشتند. در این میان هم به نظر می‌رسد که دولت باید راهکاری اتخاذ کند تا این افراد متحمل خسارت‌های سنگین نشوند.

به هر ترتیب بر اساس این دستورالعمل، ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از 40 هزار دلار ممنوع است.

همچنین ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی نیز ممنوع اعلام شده است.

دولت در این دستورالعمل تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور تا 1500 سی‌سی را 55 درصد، خودروهای سواری با حجم موتور 1501 تا 2000 سی‌سی را 75 درصد و تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور 2001 تا 2500 سی‌سی را 95 درصد اعلام کرده است.

در تبصره 1 دستورالعمل جدید واردات خودرو آمده است: در موارد استثنایی، ورود و حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی و دیزلی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی توسط هیات وزیران تعیین خواهد شد و ورود خودروهای سواری هیبریدی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی با تصویب هیأت وزیران مشمول حقوق ورودی است.

همچنین در تبصره 2 این دستورالعمل عنوان شده که واردات خودرو توسط شرکت‌های معتبر خارجی تولیدکننده خودرو در صورت مشارکت در تولید خودرو یا قطعات آن در داخل کشور به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ایرانی، معادل 20 درصد ارزش تولیدات داخلی از محل سرمایه‌گذاری فوق به‌تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت از همان نشان تجاری مجاز خواهد بود.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.