کد مطلب: ۱۹۴۲۰۳

آمادگی ایران برای صادرات محصولات تعاونی‌ها

آمادگی ایران برای صادرات محصولات تعاونی‌ها

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاونی ایران و کنیا و صادرات محصولات تولیدی تعاونی‌های دو کشور، از آمادگی برای تقویت همکاری در این بخش با کشورهای همسایه خبر داد.

در سلسله دیدارهای رئیس اتاق تعاون ایران با سفرای سایر کشورها برای تقویت بخش تعاونی ایران با دنیا، سفیر جمهوری کنیا در ایران با حضور در اتاق تعاون ایران با رئیس این اتاق دیدار و در خصوص تعاملات همکاری طرفین و گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه بخش تعاون مذاکره کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این دیدار بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران گفت: با توجه به اینکه بخش تعاون ایران بنا به نص صریح قانون اساسی، یکی از سه رکن اصلی اقتصاد ایران است، بنابراین یکی از اهداف اصلی اتاق تعاون، تعامل و گسترش همکاری‌ها با سایر کشورها در بخش تعاون است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات به دست آمده، بخش قابل توجهی از مردم کنیا در تعاونی‌ها عضویت دارند، ادامه داد: از این باب می‌توان همکاری‌های طرفین در این زمینه را گسترش داد و ظرفیت‌های خوبی در زمینه توسعه همکاری‌ها بین دو کشور وجود دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران افزود: بخش زیادی از فعالیت‌های خدمات تعاونی‌ها در ایران قطعا مورد نیاز کشور کنیا خواهد بود، ضمن اینکه متعاقبا بخش زیادی از خدمات تعاونی‌ها در کشور کنیا مورد نیاز ایران خواهد بود.

عبداللهی با اشاره به اینکه در سال گذشته شمسی، حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵۰ میلیون دلار بوده است، گفت: در ایران بخش‌های کشاورزی، صنعت، توریسم و خدمات، مهم‌ترین فعالیت‌های خدمات بخش تعاون را تشکیل می‌دهند که می‌توان همکاری‌های مشترک در زمینه صادرات محصولات بین دو کشور را گسترش داد.

وی با بیان اینکه در کشور ما تعاونی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و مسئولان بخش تعاون در مراجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نقش مهمی دارند، گفت: با توجه به اینکه کنیا در بین کشورهای آفریقایی رتبه نخست در بخش تعاون را دارد، بنابراین آمادگی داریم تا تعاونی‌های ایرانی در کشورهای آفریقایی را با محوریت کنیا سازماندهی کنیم.

رئیس اتاق تعاون ایران درباره مشکلات مبادلات بانکی بین ایران و کنیا که از سوی سفیر این کشور در این دیدار مطرح شد، گفت: در این خصوص راهکارهایی وجود دارد از جمله اینکه می‌توانیم در یک کشور ثالث حساب مشترک ایجاد کنیم و از این طریق مبادلات مالی بین دو کشور انجام شود.

وی افزود: ضمن اینکه این راهکار در حال حاضر در مبادلات تجاری ایران و بسیاری از کشورها متداول است و این الگو نیز می‌تواند در مورد کشور کنیا در صورت وجود مشکلات مراودات بانکی نیز عملیاتی شود.

عبداللهی در این دیدار با ارائه پیشنهاداتی در حوزه تقویت فعالیت تعاونی‌ها و معرفی فرصت‌های فعالیت دو کشور در این بخش، خطاب به سفیر کنیا گفت: برای افزایش ارتباطات تجاری و معرفی بخش‌های فعال تعاونی دو کشور نیاز داریم تا از سوی سفارت و دولت کنیا، شرایط مذاکرات اتاق تعاون ایران با مرکز مدیریت بخش تعاون این کشور هر چه سریعتر با رفع بروکراسی‌های اداری فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک سمینار مشترک بین دو کشور برای معرفی فرصت‌های بخش تعاون، ایران و کنیا برگزار شود تا در این سمینار ارتباطات بخش تعاون دو کشور تقویت شود.

رتبه هفتم کنیا در دنیا در بخش تعاونی

در این دیدار «روقیه ا. سوبو» سفیر کنیا در ایران با اشاره به اینکه حدود ۱۵ هزار تعاونی در کشور کنیا وجود دارد، گفت: درحال حاضر در بین کشورهای آفریقایی، کنیا رتبه نخست و در دنیا نیز رتبه هفتم را در فعالیت‌های بخش تعاون به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر کنیایی عضو یک تعاونی است که این از یک خانم خانه‌دار تا بالاترین سطوح مدیران کشور را شامل می‌شود.

سفیر کنیا افزود: همچنین در حال حاضر حدود ۳۲۰ هزار نفر در تعاونی‌های این کشور شاغل هستند.

وی در ایران با بیان اینکه در کنیا تعاونی‌ها در بخش‌های متنوعی فعالیت می‌کنند، اما بخش اصلی فعالیت تعاونی‌های این کشور در حوزه کشاورزی است، افزود: علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت کنیا که نظارت جدی بر فعالیت تعاونی‌ها دارد، سازمان‌های توسعه صادرات و استانداردسازی این کشور نیز برای استانداردسازی محصولات تولیدی تعاونی‌های کنیا برای صادرات حمایت می‌کنند.

سوبو افزود: تعاونی‌ها برای نخستین بار در کشور کنیا در دوران استعمار کشورمان توسط کشاورزان بریتانیایی شکل گرفتند، اما به تدریج بعد از خروج استعمارگران، مردم کنیا فعالیت در قالب تعاونی‌ها را با جدیت آغاز کرده‌اند.

وی سرمایه تعاونی‌ها در کنیا را ۲.۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سرمایه این بخش از اقتصاد کنیا حدود ۳۱ درصد از کل سرمایه کشور ما است.

سفیر کنیا در ایران تصریح کرد: تعاونی‌ها همچنین در قالب اتحادیه‌ها فعالیت می‌کنند، به طوری که درحال حاضر اتحادیه‌های کشور کنیا ۷.۳ درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی) این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

سوبو با بیان اینکه علاوه بر وجود یک بانک تعاون در کشور ما، سایر موسسات اعتباری نیز برای فعالیت مردم در قالب تعاونی‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند، گفت: همچنین دولت کنیا امتیازات خوبی برای بخش تعاون در نظر می‌گیرد و همین موضوع باعث گرایش مردم به تعاونی‌ها شده است.

تسهیلات مالیاتی برای تعاونی‌ها در کنیا

وی با اشاره به اینکه میزان پرداخت مالیات توسط تعاونی‌ها در کشور کنیا متفاوت از بخش‌خصوصی است، افزود: مهمترین نقش دولت برای حمایت از تعاونی‌ها، تنظیم‌کننده فعالیت‌های بین‌بخشی است.

سفیر کنیا افزود: همچنین با توجه به اینکه بخش زیادی از پول مردم در موسسات مالی و اعتباری وجود دارد، دولت مسئولیت مراقبت از دارایی‌هایی مردم را بر عهده دارد.

وی گفت: علاوه بر این، نقش دیگر دولت، هزینه‌کرد مالیات‌های دریافتی از تعاونی‌ها در جهت ارائه آموزش‌های صادراتی و خرید ماشین‌آلات بخش تعاون است.

مبادلات بانکی مهمترین مشکل تجارت ایران و کنیا

سفیر کنیا در ایران با اشاره به اینکه مبادلات بانکی مهمترین مشکل کشور کنیا در مراودات تجاری با ایران است، گفت: برای رفع این مشکل اگر ارزهای یورو و پوند جایگزین دلار شوند، می‌توانیم روابط تجاری دو کشور را تسهیل کنیم.

در پایان این دیدار قرار شد یک چارچوب تفاهمنامه‌ای برای تقویت فعالیت‌های دو کشور در بخش تعاونی تنظیم شود.

همچنین مقرر شد سفارت کنیا، شرایط مذاکرات مسئولان بخش تعاون ایران و کنیا را در اسرع وقت فراهم کند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.