کد مطلب: ۷۰۹۴۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۹ درصدی طلاق در سال ۱۴۰۰ / کدام استان‌ها کمترین ازدواج را ثبت کردند؟

افزایش 9 درصدی طلاق در سال 1400 / کدام استان‌ها کمترین ازدواج را ثبت کردند؟

بررسی آماری ثبت احوال و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ازدواج در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ حدود ۲ درصد رشد داشت. در حالی که تعداد طلاق ثبت شده بیش از ۹ درصد افزایش داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس داده‌های جدید ثبت احوال تعداد طلاق‌ صورت گرفته در سال گذشته نسبت به ازدواج رشد بیشتری داشته است.

ابراهیم رئیسی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ۲۴ آبان سال گذشته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کرد. قانونی که ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه را برای افزایش ازدواج و فرزندآوری به خود تخصیص داد.

به دنبال قانون جوانی جمعیت، مبلغ وام ازدواج ، وام‌ ساخت و خرید مسکن و این دست تسهیلات افزایش یافت. بنا بر اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون ۹۹ همت تسهیلات این چنینی به متقاضیان پرداخت شده است.

ناگفته نماند که پیش از تصویب قانون جوانی جمعیت نیز تبلیغات گسترده‌ای پیرامون افزایش ازدواج صورت گرفت. تا جایی که سال گذشته محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: «ازدواج در سال گذشته (یعنی سال ۱۳۹۹) پنج درصد افزایش داشت. این نشان‌دهنده همکاری نهاد‌ها با هم و ناشی از فرهنگ‌سازی‌ها و ترویج بحث ساده‌سازی ازدواج بود.» (ایرنا)

افزایش طلاق در سال ۱۴۰۰

بر اساس گزارش‌های ثبت احوال، سال گذشته ۵۶۸ هزار و ۵۴۵ ازدواج ثبت شد. در حالی که بنا بر داده‌های مرکز آمار ایران، سال ۹۹ تعداد ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ ازدواج ثبت شد. بنابراین سال گذشته ازدواج حدود ۲ درصد رشد داشت.

بررسی گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۰، ۲۵ مرد کمتر از ۱۵ سال ازدواج کردند. همچنین ۲۳ هزار و ۵۰۵ مرد ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز ازدواج کردند. مشخص نیست چه تعداد از این ازدواج‌های زیر ۱۸ ساله بودند.

همچنین ۳۲ هزار و ۵۲۴ زن کمتر از ۱۵ ساله در سال گذشته ازدواج کردند. در حالی که سال ۹۹ این آمار ۳۱ هزار و ۵۹۴ نفر بود؛ یعنی حدود هزار نفر افزایش داشت. ضمن اینکه ۱۵۶ هزار و ۱۳۳ زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله در سال گذشته ازدواج کردند که مشخص نیست چه تعداد از آنها زیر ۱۸ ساله بودند. اما آنچه مشخص است سهم عمده کودکان در آمار ازدواج کشور است.

نکته دیگر در این گزارش‌ها، افزایش آمار طلاق در سال ۱۴۰۰ است. سال گذشته ۲۰۱ هزار و ۵۹ مورد طلاق ثبت شد، در حالی که ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ مورد طلاق در سال ۹۹ ثبت شد. به عبارتی طلاق در سال گذشته ۹٫۷۵ درصد افزایش داشت.

پرداخت ۹۹ همت تسهیلات ازدواج و مسکن

آنطور که معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت در سال جاری، تاکنون بیش از یک میلیون فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن به ارزش ۹۹ همت به متقاضیان پرداخت شده است.

مهدی صحابی ادامه داد: «تا تاریخ ۱۲ مهر تعداد ۵۰۷ هزار نفر به مبلغ ۷۰۰هزار میلیارد ریال از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شدند. این امر حاکی از رشد ۶۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.»

به گفته معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی تا تاریخ ۱۲ مهر سال جاری تعداد ۱۳۱ هزار فقره تشکیل پرونده برای وام ودیعه مسکن انجام شد. از این تعداد ۹۴ هزار نفر به میزان ۵۳۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند. همچنین ۴۰۰ هزار نفر به مبلغ ۱۶۲ هزار میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات وام فرزندآوری شدند. (ایسنا)

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین ازدواج را ثبت کردند؟

بر اساس گزارش ثبت احوال ، بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران(۷۱ هزار و ۵۴)، خراسان رضوی(۵۲ هزار و ۲۱۳) و خوزستان(۴۰ هزار و ۳۷۴) است.

همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با (سه هزار و ۶۰۸)، ایلام (چهار هزار و ۸۶) و کهگیلویه و بویراحمد (پنج هزار و ۶۹۶) بود.

پیش از این تجارت‌نیوز در گزارشی به وضعیت ازدواج ، طلاق و فرزندآوری در سال جاری پرداخت. بر اساس این گزارش تعداد ازدواج‌های صورت گرفته در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد کاهش داشت.

بنا بر گزارش ثبت احوال در بهار سال جاری ۴۲ هزار و ۲۹۸ ازدواج ثبت شد. این در حالی است که در بهار سال گذشته، ۱۶۱ هزار و یک ازدواج صورت گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.