خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۳۸۳۷

محمدرضا قاسمی سرپرست واحد تحلیل کارگزاری مبین سرمایه

دلار، سکه یا بورس؟

دلار، سکه یا بورس؟

مردم حتی اگر علاقه‌مند به خرید سکه باشند، می‌توانند در بورس به‌سادگی سکه خریدوفروش کنند، بدون آن‌که نگران خطرات نگه‌داری یا ناتوانی در نقد کردن دارایی خود باشند. بورس فقط معامله پر ریسک سهام نیست و انواع موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را در خود دارد.

فضای بازار سرمایه می‌تواند برای همه کارایی داشته باشد، چه مبتدی و چه حرفه‌ای. حتی کسانی که فکر می‌کنند بورس برایشان ریسک دارد و نگران از دست‌رفتن پولشان هستند. هستند برخی افراد تحصیل‌کرده رشته‌های مالی و اقتصاد هستند، اما برای ورود به بازار سهام ترس و دلهره دارند. این موضوع نشانه بکر بودن و دست‌نخورده بودن بازار ما است.

اما علم مالی به ما می‌گوید که بکر بودن یک بازار، فرصتی استثنایی است که می‌تواند ما را جلو بیندازد. متاسفانه به دلیل افت ارزش پول ملی، امروز عده‌ای خود را به هر دری می‌زنند تا ارزش پولشان را حفظ کنند. چند سال پیش هم وقتی دلار جهش داشت، خیلی‌ها به شرکت‌های هرمی روی آوردند. آن‌ها می‌خواستند پول را به یک کشور خارجی ببرند تا سرمایه‌شان حفظ شود. بدون آن که از اصول کار اطلاعی داشته باشند. و البته خیلی‌ها ضررهایی سنگین کردند.

این تجربه تلخ در فارکس یا در دیگر بازارهای فرامرزی هم رخ داد. حرفه‌ای بودن و عمیق بودن این بازارها باعث می‌شود که یک خبر خیلی زود و قبل از آن که ما به خودمان بیاییم اثرش را بر تمام بازار بگذارد. اما در بازار ما، به دلیل همین بکر بودن، واکنش‌ها کندتر هستند و افراد مبتدی می‌تواند به‌آرامی سبد دارایی خودش را به شرایط پیرامون خود منطبق کنند.

به خاطر افزایش نرخ ارز مردم ما وحشت مواجه با یک بحران تورمی را دارند. ارزی که بیش از دویست درصد رشد داشت. شاید تنها بازاری که هنوز این رشد 200 درصدی را لحاظ نکرده، بورس باشد.

به غیر از این، تنوع بازار سرمایه هم جذابیت دارد. کسی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بانک باشد، می‌تواند به کمک اوراق با درآمد ثابت در زمانی کوتاه از مزایای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بهره‌مند شود. یا کسی که نمی‌خواهد درگیر تحلیل شرکت‌ها شود می‌تواند از سبد سهامی استفاده کند که توسط خبرگان بازار مدیریت می‌شود.

سرمایه‌گذاری برای همه

مردم حتی اگر علاقه‌مند به خرید سکه باشند، می‌توانند در بورس به‌سادگی سکه خریدوفروش کنند، بدون آن‌که نگران خطرات نگه‌داری یا ناتوانی در نقد کردن دارایی خود باشند. به بیان ساده، بورس فقط شامل معامله پر ریسک سهام نیست و انواع و اقسام موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را در خود دارد.

همه ما یک روز، روز اول فعالیتمان در بازار بود. روزی که من وارد بازار شدم شرایط تورمی و رشد عجیب دلار رخ داده بود. شرایطی شبیه به امروز. سهم یک شرکت پتروشیمی را خریدم حدود 370 تومان که به 4800 تومان رسید. یعنی یک رشد هزار و دویست درصدی! کسانی که در بازار سکه و دلار و خودرو سوداگری می‌کردند هرگز نتوانسته بودند به چنین سودهایی دست پیدا کنند.

از طرف دیگر فعالیت آن‌ها در بازار سکه و ارز با تحلیل همراه نبود. بخت یارشان شده بود و تصادفا سرمایه‌گذاریشان جواب داد. همین آدم‌ها با خودتحلیلگر پنداری حجم بالایی سکه را در بالاترین قیمت ممکن خریدند و با 50 درصد زیان (از یک و نیم میلیون تومان به یک‌میلیون تومان) از بازار سکه خارج شدند.

اما کسانی که با تحلیل، با چشم باز و با شناخت وارد بازار سهام شدند، در این بازار ماندند و امروز شغلشان به‌نوعی مرتبط با بازار سرمایه است، درحالی‌که خیلی از سوداگران ارز، امروز صرافی ندارند. همین موضع نشان می‌دهد که در بازار سرمایه ریسک قابل‌کنترل‌تر است و برخلاف تصور عموم، به فعال‌های آگاه خود کمترین لطمه را وارد می‌کند.

آگاهانه وارد شوید!

قصد داریم در یک دوره یک‌روزه، که شروعی است بر مجموعه دوره‌های آموزشی مرتبط با بورس، همین موضوع را به علاقه‌مندان آموزش دهیم. می‌خواهیم به آن‌ها بیاموزیم که چطور می‌توانند موقعیت درست سرمایه‌گذاری را پیدا کنند، چطور به این موقعیت وارد شوند و از همه مهم‌تر چه زمان پول خود را از آن خارج کنند.

بازار سرمایه علاوه بر بکر بودن برای سرمایه‌گذاری، یک بازار کار بکر هم دارد. تعداد فعال‌های بورس هنوز آن‌قدر زیاد نیست و تقاضای بالایی برای نیروی کار حرفه‌ای و باسواد وجود دارد. همین دوره می‌تواند آغازی باشد برای یک زندگی حرفه‌ای جدید.

دوره بورس به زبان ساده به یاری دیگر همکاران ما در کارگزاری مبین سرمایه و با همکاری آکادمی تجارت‌نیوز جمعه 16 شهریور در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان این دوره علاوه بر مهارت‌های اولیه برای ورود به بازار، مدرک معتبر دریافت می‌کنند.

داوطلبان جهت ثبت‌نام یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در روزهای کاری از ساعت ۹ تا ۱۷ با شماره ۸۸۲۲۴۷۰۹ تماس بگیرند یا در تلگرام به نشانی adstejaratnews پیام بدهند.

دوره یک روزه آموزش بورس به زبان ساده ورود هوشمند به بازار سهام

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.