کد مطلب: ۷۲۰۴۳۱

آنتی‌بیوتیک وارداتی کافی نبود

آنتی‌بیوتیک وارداتی کافی نبود

اولین محموله آنتی‌بیوتیک ۷ آبان ۱۴۰۱ وارد کشور شد، اما هنوز داروخانه‌ها از این دارو بی‌نیاز نشده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور هنوز هم به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.

به نقل از ایسنا، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره وضعیت توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها در داروخانه‌ها، ‌گفت: در حال حاضر کمبود آنتی‌بیوتیک را عمدتا از طریق تولید داخلی دارند جبران می‌کنند. اکنون هر روز توزیع آنتی‌بیوتیک در استان‌ها وجود دارد، اما به اندازه نیاز داروخانه‌ها نیست و کماکان اگر به داروخانه‌های مراجعه شود، متاسفانه آنتی‌بیوتیک ندارند. آنتی‌بیوتیک‌های توزیعی خیلی سریع تمام می‌شود و داروخانه‌ها مابقی روز را به مشکل برخورد می‌کنند.

علی فاطمی افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها وارداتی هم سهم زیادی ندارند. علی‌رغم اینکه گفته می‌شود که ۵۰تن آنتی‌بیوتیک وارد شده، اما وقتی لیست این هفت هشت قلم آنتی‌بیوتیک را که از هند وارد شده، می‌بینید، از هر کدام ۶۰هزار الی ۱۰۰هزار شیشه شربت یا سوسپانسیون بیشتر نیست. ما ۱۴هزار داروخانه در کشور داریم که اگر بخواهیم این آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی را بین داروخانه‌ها توزیع کنیم، از هر کدام کمتر از ۱۰ شیشه به هر داروخانه می‌رسد که شاید نیاز یک یا دو روز داروخانه‌ها را بیشتر برطرف نمی‌کند. بنابراین کل محموله‌ای که وارد شده، در کمتر از یک هفته مصرف شده و تمام می‌شود. بنابراین این واردات اثر زیادی نمی‌گذارد.

تولید فشرده آنتی‌بیوتیک در کشور

فاطمی ادامه داد: مهم‌تر از همه آنچه که می‌تواند مشکل ما را حل کند، تولید آنتی‌بیوتیک‌های ایرانی است که از اواخر مهرماه و حدود سه هفته است که قیمت جدید به کارخانه‌های آنتی‌بیوتیک‌سازی داده شده و دارند به‌صورت فشرده آنتی‌بیوتیک تولید می‌کنند، اما از آن‌جایی که ذخایر داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش صفر شده، ‌تا این تولیدات به‌تدریج بخواهد وارد بازار شده و توزیع شود و جبران کسری‌هایی را که از مردادماه وجود داشته کند، مقداری طول می‌کشد. بنابراین باید مقداری صبور باشیم. با این حال واردات اثر زیادی نداشت. زیرا همان‌طور که گفتم از هر قلم آنتی‌بیوتیکی که وارد شده، ۱۰شیشه به داروخانه‌ها می‌رسد.

آخرین وضعیت مطالبات تامین اجتماعی

وی درباره پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در حال حاضر دارند کار را ساده جلوه می‌دهند که فقط دو ماه از مطالبات مانده است، اما باید توجه کرد که این دو ماه نسبت به سال قبل عملا چهار تا پنج ماه است. زیرا با اجرای طرح دارویاری برخی داروها ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند و عملا نقدینگی مورد مطالبه ما از سازمان تامین اجتماعی دو برابر شده است. تا هفته قبل سه ماه از تامین اجتماعی طلبکار بودیم که معادل شش ماه سال قبل می‌شود. یک ماه آن را پرداخت کردند و بدهی‌ها به دو ماه رسیده که معادل چهار ماه طلب ما در سال گذشته است. اکنون سه ماه از اجرای دارویاری گذشته که فقط مرداد ماه را تسویه کردند و شهریور و مهرماه را هنوز تسویه نکردند که فشار زیادی به داروخانه‌ها وارد می‌کند.

نایب رئیس انجمن داروسازی ایران گفت: پیش از اجرای طرح دارویاری داروخانه‌ها به‌صورت مدت‌دار از شرکت‌های پخش، دارو می‌خریدند، اما اکنون شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند که داروخانه‌ها اصطلاحا باید پای بار کارت بکشند و تا داروخانه پول نقد ندهد، دارو به داروخانه نمی‌دهند. بنابراین در این شرایط بحرانی داروخانه باید دارو را نقد بخرد، به امید اینکه دو یا سه ماه بعد مطالبات پرداخت شود. از طرفی مردم هم پنج تا ۱۰درصد پول را می‌پردازند و ۹۰درصد را باید منتظر باشیم تا بیمه‌ها پرداخت کنند. در این شرایط بی‌دارویی واقعا این موضوع هم عرصه را بر داروخانه‌ها تنگ کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    مقداری صبور باشیم?! یعنی به بدنمون بگیم صبر کن فعلا مریض نشو؟