کد مطلب: ۴۴۲۰۴۲

یک تحلیلگر بازار سهام پاسخ می‌دهد:

آیا بورس همچنان پرسود خواهد ماند؟

آیا بورس همچنان پرسود خواهد ماند؟

یک تحلیلگر بازار سهام معتقد است: برآورد عدد شاخص برای سال ۹۹ با توجه به عبور اعداد مقاومت تکنیکالی دشوار بوده اما کلیت بازار برای سال ۹۹ حداقل تا نیمه ابتدایی سال و تعیین تکلیف واگذاری‌های دولتی مثبت ارزیابی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران با بازدهی ۱۹۰ درصدی در سال گذشته، جذاب‌ترین بازار در میان بازارهای سرمایه‌گذاری بود.

مژگان بازچی، کارشناس مالی در سالنامه تجارت‌فردا، به پیش‌بینی آینده بازار سهام در سال ۹۹ می‌پردازد و چشم انداز بازار سرمایه را از حیث فاکتورهای تاثیرگذار بر آن بررسی می‌کند.

طبق نوشته این کارشناس مالی، عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام عبارتند از:

سیاست‌های ارزی

رشد بازار سرمایه نیازمند پشتیبانی قیمت دلار است. پیش‌بینی نرخ دلار برای سال ۹۹ با عدم قطعیت بالایی همراه بوده چرا که تنش‌های سیاسی و اقتصادی و شاید حتی موضوعات پزشکی همچون اپیدمی شدن ویروس کرونا می‌تواند تاثیر ملموسی در نوسانات ارزی داشته باشد؛ بازده ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان برای دلار در سال ۹۹ در خوش‌بینانه‌ترین حالت پیش‌بینی می‌شود.

در بودجه سال ۹۹ حداقل چهار نوع نرخ برای دلار در نظر گرفته شده است. اقتصاد ایران همچنان درگیر چند نرخی شدن و عدم شفافیت است که بورس تهران را نیز متاثر می‌سازد. وجود چنین سیستمی بستر ایجاد شایعات نسبت به آزادسازی نرخ ارز در برخی صنایع و رشد حبابی قیمت‌ها را فراهم می‌آورد. همانند آنچه پیش‌تر در خصوص صنعت روغن خوراکی و لاستیک شاهد بودیم.

تورم

حجم نقدینگی تا انتهای آذر ماه سال ۹۸ به ۲۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده، از سوی دیگر در این دوره نسبت ارزش معاملات به کل نقدینگی بیش از دو برابر شده است. با توجه به انتظار تداوم رشد نقدینگی، درصورتی که نسبت ارزش معاملات به نقدینگی کشور همچنان با ضرایب فعلی یا ضرایب بالاتر رشد کند، می‌‌توان انتظار داشت ابتدای سال ۹۹ فضای پررونقی برای بورس باشد.

از سوی دیگر انتظار ثبت نرخ تورم ۴۰ درصدی نیز موجب خواهد شد تا فعالان بازار، بخش زیادی از دارایی‌های ثابت شرکت را حداقل به میزان نرخ تورم ارزیابی کرد و آن را در محاسبات قیمت‌گذاری دارایی‌های شرکت‌ها لحاظ کنند که چنین نگرشی می‌تواند قیمت سهام را در تمام گروه‌های بازار در مدار صعودی قرار دهد.

سیاست‌های دولت

در لایحه بودجه سال ۹۹ درآمد نفتی که بخش قابل‌توجه تامین مخارج دولت بوده نسبت به سال ۹۸ به نصف کاهش یافته است. یکی از راهکارهای دولت برای جبران کسری درآمدها، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است. مطابق بودجه، برنامه دولت در سال ۹۹ فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق است. سرمایه‌گذاری در سهام خرید اوراق، جذابیت سرمایه‌گذاری بالایی ندارد و به نظر می‌رسد بازگشت جذابیت به بازار بدهی‌ها از طریق افزایش نرخ بهره‌ اوراق و بهره بانکی امکان‌پذیر خواهد بود.

نقطه اصلی که فعالان بازار سرمایه را در خصوص حمایت دولت از بورس تهران دلگرم می‌کند فروش و واگذاری ۴۹٫۵ هزار میلیارد تومان از اموال منقول و غیرمنقول دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس یا به اختصار ETF است. واگذاری به شکل مستقیم از طریق سازوکار بازار سرمایه، توجه و حمایت دولت را بیش از پیش به سمت این بازار روانه ساخته است. از این‌ رو اگر بازار سرمایه نتواند شرایط جذابی برای سرمایه‌گذاران فراهم کند، چنین حجم نقدینگی به راحتی برای دولت تامین نخواهد شد.

ریسک سیاسی

سناریوی درگیری نظامی که کمتر به ذهن خطور می‌کرد در دی ماه سال ۹۸ رنگ و بوی جدی به خود گرفت و بورس تهران سهمگین‌ترین شوکی را که می‌توانست تجربه کند به چشم دید. اما سیگنال‌های سیاسی که پس از آن صادر شد نشان از آتش‌بس بین طرفین بود.

آنچه پس از این در تنش‌های سیاسی مهم جلوه می‌کند تاثیر تحریم‌های ایجاد شده بر فروش شرکت‌ها است. بدین ترتیب تا زمانی که صورت‌های مالی شرکت‌ها تاثیر با اهمیتی را از رخدادهای سیاسی نشان ندهند ریسک سیاسی در قیمت‌ها اهمیت بالایی نخواهد داشت اما به‌محض تغییرات منفی در روند تولید و فروش شرکت‌ها کفه ریسکی از نوع سیستماتیک برای سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت و نقدینگی که شریان اصلی رشد بازار بود روند رو به رشد بازار به مخاطره خواهد انداخت.

جمع‌بندی

با توجه به رشد قابل‌توجه شاخص هم‌وزن در مقایسه با شاخص کل و همچنین P/E تحلیلی بازار در مقایسه با شرکت‌های باارزش بازار بالا، سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار همچنان ارزنده به نظر می‌رسند. در نتیجه رشد بازار در سال ۹۹ با محوریت سهام بزرگ با توجه به مفروضات مطرح‌شده پیش‌بینی می‌شود.

برآورد عدد شاخص برای سال ۹۹ با توجه به عبور اعداد مقاومت تکنیکالی دشوار بوده اما کلیت بازار برای سال ۹۹ حداقل تا نیمه ابتدایی سال و تعیین تکلیف واگذاری‌های دولتی مثبت ارزیابی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جانم فدای ایران

    سلام
    با تشکر از تجارت نیوز
    امیدوارم تا آخر سال بازار همچنان پر سود بماند.

  • دانای کل

    تحلیل کاملا دقیق بود! تا مرداد انتظار سوداوری بالا و رسیدن شاخص به ۷۵۰ هزار هست.

  • محمود

    بنظرم با توجه به عرضه سهام های اولیه که امسال در بازار رخ میده و با توجه به اینکه این عرضه اولیه ها نسبتا سنگین هستند و مبالغ بالایی رو جذب خودش میکنه، انتظار میره سهامداران برای تامین نقدینگی و شرکت در این عرضه اولیه ها شروع به فروش سهم های دارای حباب خود بکنند و به طور ملایم اون دسته از سهام هایی که دچار حباب هستند به طور ملایم تخلیه حباب داشته باشند و بازار به نقطه متعادل و روان خودش تا اواخر سال برسه و سهام های بزرگ و بنیادی هم که از بازار جا موندن امسال جذابیت بیشتری برای جذب نقدینگی دارند در کل با توجه به استقبال مردم و توجه دولت به بازار سرمایه امسال قطعا شاخص مرز یک میلیون واحدی خودش رو با پشتیبانی نرخ دلار رد خواهد کرد

    • علی

      تحلیلی درست و دقیق، بنظر من هم سهام هایی که الان p/e بسیار پایینی دارند امسال جای رشد خوبی دارند و نقدینگی خوبی رو جذب میکنند، سال ۹۹ مساوی با سال ۹۱ برای بورس (پرسود و جهشی) بطور سنتی سالهای آخر ریاست جمهوری کلا بورس خوبه

  • ناشناس

    با توجه به قوانین جدید و الکی و بدون کارشناسی که به نفع بعضی‌ها تنظیم و تصویب شده بورس دیگه جذابیتی نداره، سرمایه ها از روزهای آتی میره به سمت دلار، طلا و ملک و مخصوصا دلار، واین جای بسی تاسف داره که ما حمایت از تولید و همچنین حمایت از جهش تولید داخلی را با قوانین دست و پا گیر به حمایت از یک پول خارجی تبدیل کنیم!!

  • محمدرضا

    با سلام
    با این جداول و با این حساب اگه بخواد این همه سخت گیری در بورس باشه که شنبه اکثر سهامداران از ترس می فروشند!!!.. و ارزش بسیاری از سهم ها پایین میاد!!!.. و این اصلا به نفع تولید داخلی نخواهد بود.بجای اینکه مردم را تشویق کنند که به بورس بیایند و بجای بانک گذاشتن و دلالی و طلا ؛ به رشد تولیدات شرکتهای داخلی مون کمک کنند.

  • احمد.

    ? بورس همیشه سودآور برای کشور خواهد بود به شرطی که: ?
    مدیران کشور با شفافیت و صادقانه عرضه اولیه های صنایع بزرگ وکوچک کشور وارد بورس کنند واز این طریق سرمایه های راکد حتی فراتر از نقدینگی مثل سکه، طلاجات، زیورآلات گرانبها و زمین و مستغلات که در دست مردم راکد مانده زمینه جذب آنرا به بورس هموار سازند. یعنی مردم این سرمایه های راکد را بفروشند و در بورس سرمایه گذاری کنند. آنوقت خواهید دید که هم اقتصاد کشور رونق میگیرد و هم هیچوقت بازار سرمایه درجا نخواهد زد. خدا می داند چه سرمایه هنگفتی فقط به صورت طلاجات و زیورآلات و سکه و … و حتی زمین و مستغلات در اختیار مردم است و راکد مانده و اقتصاد ما به شدت به آن نیازمند است. چرا نباید برای از این پتانسیل برای رونق اقتصاد کشور استفاده شود؟
    مردم اگر شفافیت و امنیت را در بازار سرمایه(بورس) ببینند، حاضر نیستند حتی یک ریال از سرمایه خود راکد نگهدارند و هر اندوخته ای کسب کنند، بلافاصله آنرا وارد بورس خواهند کرد.

  • ناشناس

    تحلیل بنظر منطقی میباشد

  • علی

    دوستان عزیز بورس وبازارسرمایه درایران به مثابه پاره سنگ ووزنه تعادلی بانک مرکزی وتاثیر پذیری آن تابعی از قیمت ارز.فروش نفت واستحصالات آن میباشد وبه طور کلی درسیستم بسته وبن بست اقتصاد مالی ایران جواب میدهد.چطور میتوان به خود بقبولانید که شاخص بورس دارجونز ریزش قابل توجهی داشته ولی در ایران با این اوضاع واحوال تمامی نمادهای بورسی رو به بالاست.درثانی تمامی اطلاعات .ارزیابها وگزارشات حسابرسی حتی توسط حسابرسان وموسسات معتمد بورس پوچ وواهی وغیر واقعی است. بنابراین بورس گرانیگاه تعادلی نقدینگی بلاتکلیف جامعه بوده وهیچگونه ارزش ویا آورده واقعی ندارد.

  • ناشناس

    نه بابا بچه ای ها, همین الان مردم 80 درصد تو ضرر هستنِ