کد مطلب: ۲۰۲۲۹۸

آیا تعرفه خودروهای هیبریدی غیرکارشناسی است؟

آیا تعرفه خودروهای هیبریدی غیرکارشناسی است؟

یک نماینده مجلس تعرفه پیشنهادی دولت در زمینه خودروهای هیبریدی را غیر کارشناسی دانست.

با اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی برای حمایت از تولیدخودروهای هیبریدی پیشنهاد کرده است اما صفر شدن سود بازرگانی، واردات این خودروها را افزایش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از این‌رو دولت برای کنترل و هدایت حجم واردات، تعرفه‌های سر به فلک کشیده‌ای برای این مهم در نظر گرفت که این موضوع نیز مخالفت نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

جواد کیانی‌نیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این رابطه گفت: جلسه‌های مکرری درباره پیشنهاد تعجب برانگیز دولت درباره میزان تعرفه 11 برابری مطرح شد.

وی افزود: در آن جلسات زوایای مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. طبق نتایج آخرین بررسی‌ها ،خودروهایی که به اسم هیبریدی وارد می‌شوند به‌طور کامل هیبریدی نیستند. این موضوع در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای دولت به وجود بیاورد.

کیانی نیا گفت: به عبارتی خودرو های بحث برانگیز اخیر به طور کامل هیبریدی عمل نمی‌کنند و سوخت آن به شیوه «دوگانه سوز» است. حتی بخش سوخت هیبریدی این خودرو ها قادر به پیمایش مسافت زیادی نیست.

وی افزود: در نتیجه نگهداری شارژ این خودروها در حد پیمایش صد الی دویست کیلومتری عمل می‌کند. همین مسئله باعث شده تا واردات آنها توجیه اقتصادی نداشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: پیمایش اندک هیبریدی این خودروها و همچنین دوگانه‌سوز بودن آنها باعث می‌شود تا مصرف سوخت فسیلی این نوع از وسیله نقلیه با سواری‌های موجود برابری کند؛ بنابراین دلیلی برای در نظرگیری تعرفه اندک درباره این خودروها وجود ندارد.

کیانی نیا ادامه داد: البته میزان تعرفه پیشنهادی دولت بسیار زیاد است و در همین راستا کمیسیون صنایع و معادن اعتراض‌های خود را بیان و با آن مقابله کرده است.

وی افزود: کمیسیون مربوط سعی دارد با تعین تعرفه‌ای منطقی در خودرو سازها انگیزه لازم برای پیشرفت در این حوزه را ایجاد کند.

کیانی نیا گفت: نمایندگان مجلس برای بررسی کارشناسانه این موضوع و همچنین رسیدگی به میزان تعرفه منطقی آن جلسه‌های مختلفی با معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده‌اند. از این‌رو ابلاغ تعرفه نهایی منوط به رسیدن به نتیجه‌ای مشترک و راه‌گشاست.

دلایل اعتراض نمایندگان مجلس چیست؟

کیانی نیا گفت: تمرکز جلسه‌هایی که تاکنون برای رسیدگی به معضل خودروهای هیبریدی شکل گرفته، پیرامون تعرفه واردات این خودروها بوده است اما بحث‌های حاشیه‌ای دیگری نیز در این اعتراض دخیل بودند که ضرورت اعمال نگاه جامع‌تری را به این موضوع فراهم کرد.

وی ادامه داد: این موارد ضمن مطرح شدن در این جلسه‌ها از جانب رسانه‌های جمعی نیز منعکس شد و همین امر در انعکاس اعتراض و چالش‌های موجود در زمینه واردات خودروهای هیبریدی به سمع و نظر مسئولان مربوط نقش بسزایی ایفا کرد.

تعرفه‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

کیانی نیا گفت: میزان سوخت‌گیری و مصرف خودرو یا داشتن امتیاز هیبریدی بودن آنها، نقش قابل توجه‌ای در تعین میزان تعرفه معقول دارد. خودروهای هیبریدی که شارژ بیشتری نگهداری می‌کنند، به عبارتی مسافت بیشتری را طی می‌کنند تعرفه‌های ناچیزی برای آنها در نظر گرفته می‌شود و اگر در کنار هیبریدی بودن از سوخت دیگری هم بهره ببرند، به توانایی و کارایی خودرو هم توجه می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: خودروهای هیبریدی که در یکبار شارژگیری حداکثر صد کیلومتر می‌پیمایند، کارایی لازم را برای مصارف شهری ندارند پس این دسته از خودردوها نمی‌تواند کمک شایانی در بحث‌هایی همچون صرفه‌جویی سوخت فسیلی و یا حفظ محیط زیست داشته باشند.

وی ادامه داد: البته معتقدم کاهش تعرفه‌ها می‌تواند موجب افزایش انگیزش تولید و پیشرفت صنعت این نوع خودروها شود. توسعه این صنعت هم می‌تواند منتهی به ارزآوری و همچنین حفظ منافع داخلی باشد.

کیانی نیا گفت: دولت برای اینکه به اصطلاح «کلاه بر سرش» نرود و خودروهای خارجی به نام هیبریدی، با تعرفه اندک وارد کشور نشود؛ تعرفه‌های قابل توجه‌ای برای واردات آن منظور کرده است.

خودروهای هیبریدی اگر خواهان اخذ تعرفه اندک هستند باید مسافت قابل توجه‌ای را بپیمایند زیرا با این ظرفیت اندک و دوگانه‌سوزی آنها، سراسر کشور مملو از این خودروها می‌شود، این در حالیست که صرفه منطقی برای کشور نخواهد داشت چراکه به اندازه خودروهای سوخت فسیلی آلودگی ایجاد می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.