کد مطلب: ۳۰۹۷۱۲

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

آیا سهام پتروشیمی‌ها قابل اتکا هستند؟

آیا سهام پتروشیمی‌ها قابل اتکا هستند؟

از ابتدای مهر ماه امسال نرخ تسعیر ارز میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما محاسبه می‌شود، سوال این است که آیا سهام پتروشیمی‌ها با توجه به افزایش نرخ خوراک همچنان قابل اتکا هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با تصویب هیئت وزیران در هفته دوم مهرماه مقرر شد که از ابتدای مهرماه امسال در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما تعیین شود که این مصوبه تشکیل صف‌های سنگین فروش سهام‌های پتروشیمی و ریزش شدید شاخص کل بورس را تا امروز به همراه داشت، البته تحلیلگران ارشد بازار سرمایه معتقدند که جنس بازار گاوی امروز بورس با جنس تمام بازارهای گاوی تاریخ بورس ایران متفاوت است، به همین جهت منفی‌های این روزهای بازار کاملا طبیعی بوده و بخشی از میکرو موج‌های یک ابر موج بسیار قوی در بورس خواهد بود.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به افزایش نرخ خوراک چقدر سهام پتروشیمی‌ها قابل اتکا هستند؟ نکته‌ای که سهامداران باید در وهله اول به آن توجه کنند این است که کدام پتروشیمی‌ها از افزایش نرخ خوراک تاثیر می‌پذیرند؟ به‌گفته فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، شرکت‌های پتروشیمی دریافت‌کننده خوراک گازی نظیر تولیدکنندگان اوره و متانول به دلیل اهرم نرخ ارز، افزایش نرخ خوراک تاثیر قابل توجهی بر سودآوری این شرکت‌ها نخواهد داشت، اما شرکت‌های استفاده کننده از خوراک مایع نظیر شاراک، پارس، مارون و جم به واسطه ضریب بالاتر مصرف خوراک اثر‌پذیری بیشتری دارند و این موضوع می‌تواند کاهنده بیشتر حاشیه سود این نمادها باشد، هر چند که نماد شاراک به تازگی در سامانه کدال شفاف‌سازی کرده است که اثرات منفی افزایش نرخ تسعیر ارز خوراک با افزایش نرخ محصولات جبران می‌شود و این شرکت اثرات کاهنده سود نخواهد داشت.

همچنین از نگاه کارشناسان بازار سرمایه دو گروه از خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتفع خواهند شد. بر این اساس گروه پالایشی و یوتیلیتی نظیر مبین و فجر با افزایش نرخ خوراک می‌توانند شرایط بهتری را کسب کنند. در پالایشی‌ها این موضوع می‌تواند برای قیمت محصولات اصلی این شرکت‌ها در بورس کالا نیز پالس مثبتی باشد که دولت خوراک پتروشیمی‌ها و محصولات اصلی پالایشی‌ها را با نرخ ارز سامانه نیما محاسبه کند که باعث جهش درآمد این شرکت‌ها خواهد شد. همچنین در یوتیلیتی‌ها نیز به خصوص برای مبین که نرخ خوراک بر مبنای نرخ ارز چهار هزار و 200 تومان بود حال با نرخ ارز سامانه نیما محاسبه می‌شود که افزایش نرخ خوراک می‌تواند آثار مثبتی برای این گروه داشته باشد.

کاهش شدید تناژ صادراتی پتروشیمی‌ها ناشی از تحریم

مهدی رضایتی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که آیا خرید سهام پتروشیمی‌ها قابل توجیه است؟ گفت: بستگی به سیاست‌های دولت و شیوه اعمال تحریم‌ها دارد. در حال حاضر دولت گزینه‌هایی چون تغییر مبنای نرخ خوراک و همچنین نرخ سوخت را در اختیار دارد. همچنین اگر تحریم‌ها مشابه آنچه در سال 1391 رخ داد باشد، مشکل چندانی پیش روی شرکت‌های پتروشیمی نخواهد بود. هر چند رشد نرخ جهانی نفت می‌تواند تا حدی ریسک پتروشیمی‌ها را کاهش دهد، اما کاهش شدید تناژ صادراتی ناشی از تحریم، ریسک بالایی خواهد داشت.

همچنین سلمان نصیرزاده، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که آیا سهام پتروشیمی‌ها قابل اتکا هستند؟گفت: با دید میان‌مدت به واسطه قیمت مناسب ارز و قیمت جهانی همچنان خرید سهام پتروشیمی‌ها قابل توجیه است به خصوص شرکت‌های خوراک گازی، اما با دید کوتاه مدت تحت تاثیر جو بازار اصلاحی است.

دورنمای مناسب پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بورس

محمد خبری‌زاد، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که آیا سهام پتروشیمی‌ها همچنان قابل توجیه هستند؟ گفت: صنعت پتروشیمی جز صنایعی است که به دلایل بنیادی مختلف مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. از جمله این دلایل افزایش نرخ جهانی محصولات و افزایش نرخ دلار بود که باعث شد نرخ فروش محصولات در بخش صادرات و فروش داخلی افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تنها نکته منفی در این صنعت برقراری تحریم‌ها در آبان‌ ماه و ایجاد مشکل فروش در بخش صادرات و همچنین احتمال رکود داخلی و کم شدن تقاضا در داخل است، اما باید توجه داشت که نکات مثبت ذکر شده آنچنان اثرات مثبتی بر شرکت‌ها دارند که حتی با فرض کاهش 20 تا 30 درصدی فروش مقداری شرکت‌ها، همچنان این صنعت دورنمای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس دارد.

خبری‌زاد افزود: در حال حاضر همچنان شرکت‌هایی در این صنعت هستند که با فرض فروش با دلار هشت هزار تومانی و کاهش 20 تا 30 درصدی مقدار فروش، P/E مناسبی دارند و گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

همچنین هادی نصیری، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که آیا سهام پتروشیمی‌ها قابل اتکا هستند؟ گفت: اکثر بازار قیمت دلاری را برای شرکت‌ها هشت هزار تومان در نظرگرفته‌اند و برای نماد پارس حدود هزار تومان سود برای هر سهم و برای نماد زاگرس حدود هزار و 500 تومان سود برای هر سهم پیش‌بینی کرده‌اند، پس افت دلار تا 10 هراز تومان تاثیری بر این شرکت‌ها و حتی فولادی‌ها، معدنی‌ها و پالایشی‌ها نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.