کد مطلب: ۵۰۶۵۱۵

آیا گسترش تولید لوله سودمند خواهد بود؟

آیا گسترش تولید لوله سودمند خواهد بود؟

گسترش صنعت تولید لوله فولادی می‌تواند به اشتغالزایی کمک کند و از سوی دیگر صادرات آن علاوه‌بر ارزآوری اتفاقات خوشایندی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

تولید لوله در ایران در مقایسه با بقیه مقاطع فولادی در جایگاه پایین‌تری قرار دارد. چرا که این صنعت به صنایع بالادستی مثل تولید ورق و شمش سازی وابسته است. از طرفی دستیابی به تکنولوژی‌های ساخت روند خودکفایی در این حوزه را به تاخیر انداخت. این صنعت با وجود اینکه در زمره صنایع پایین دست قرار می‌گیرد، ارتباط بسیار گسترده‌ای با بازار مصرف خود ایجاد می‌کند. صنعت نفت و گاز، کشاورزی، خودروسازی، تولید مبلمان و بسیاری دیگر از صنایع فعال در کشور به عنوان مصرف کننده اصلی انواع لوله فولادی شناخته می‌شوند. گستردگی بازارهای مصرف موجب می‌شود تا طیف‌های مختلفی از مصرف کنندگان به دنبال استعلام قیمت لوله باشند.

پس از دغدغه انتقال آب به محل زندگی، احساس نیاز به لوله به زندگی بشر راه پیدا کرد. پس از آن استفاده از مواد مختلف در ساخت لوله به تولید انواع لوله فولادی منجر شد. تا جایی که امروزه کشور ما همانند بسیاری از کشورهای صنعتی با تولید سالیانه چندین میلیون تن لوله در این زمینه مشغول به فعالیت است.

خودکفایی ایران در تولید لوله فولادی اتفاقی بسیار مهم و تاثیرگذار است. به طوری که هم‌اینک قابلیت تولید این کالا به طور کامل در داخل کشور وجود دارد. این مسئله اتفاق‌های بسیار خوشایندی را برای ما به ارمغان خواهد آورد. از یک‌سو گسترش این صنعت می‌تواند به اشتغالزایی کمک کند و از سوی دیگر صادرات آن علاوه‌بر ارزآوری اتفاقات خوشایندی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت. در ادامه بیشتر در رابطه با دستاوردهای گسترش لوله‌سازی در ایران صحبت خواهد شد.

اشتغالزایی به دنبال خودکفایی

خط تولید لوله از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. پس از ورود ماده اولیه به کارخانه بسته به نوع لوله فرایندهای متعددی بر روی آن انجام می‌گردد. نقشه پراکندگی تولیدکنندگان لوله نشان می‌دهد که در برخی از استان‌ها ظرفیت احداث کارخانه تولید لوله وجود دارد. بنابراین با احداث و گسترش لوله سازی در سراسر کشور، می‌توان گامی موثر در راستای مبارزه با بیکاری برداشت. موقعیت‌های شغلی که در هر یک از مراحل تولید لوله وجود دارد، می‌تواند نیروهای متخصص را به کار گیرد. از آنجایی که اشتغال زایی در توسعه جوامع و پیشرفت آن تاثیر به‌سزایی دارد، بنابراین نباید گسترش لوله‌سازی را نادیده گرفت.

صادرات لوله

معیاری که با آن بتوان میزان پیشرفت جوامع مختلف را سنجید، سهم آن‌ها در صادرات کالاهای مختلف است. هر تولید کننده پس از مدتی فعالیت در بازار و بهبود کیفیت کالای خود به دنبال کشف بازارهای جدید و ارتقای جایگاه خود فعالیت‌ خود در صادرات را آغاز می‌کند. عرضه محصولات داخلی در بازارهای جهانی در کنار ارزآوری شیرین، به مطرح شدن برند و سپس تثبیت نام برند در سطوح بین‌الملل منجر می‌شود.

عمر صادرات مقاطع فولادی با گذر از مرز ۵۰ سالگی اهداف بلند بالایی را پیش رو دارد. بر اساس اهداف در نظر گرفته شده، تولیدات فولادی ایران تا سال ۱۴۰۴ باید از مرز ۵۵ میلیون تن گذر کند. در این بین سهم صادرات چیزی حدود ۱۹ میلیون تن در نظر گرفته شده است. با وجود این آمار و ارقام، گسترش صنعت تولید لوله می‌تواند در رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده بسیار موثر باشد.

لوله‌های تولیدی توسط برندهای داخلی علاوه‌ بر تامین نیاز کشور به این کالا، به کشورهای مختلفی صادر می‌گردد. عراق، ترکمنستان، افغانستان، سوریه و گرجستان مقاصد اصلی لوله‌های صادراتی ایرانی هستند. در این بین به دلیل داشتن مرز مشترک و بازسازی‌های عراق در سال‌های اخیر، حجم لوله صادراتی به این کشور بیشتر از سایر کشورها است.

موانع بر سر راه صادرات

گرچه ارائه محصول با کیفیت و حجم تولید بالا برای راهیابی به مسیر صادرات الزامی است، اما نباید موانع موجود در این راه را فراموش کرد. مهم‌ترین واصلی‌ترین مانع در سال‌های اخیر، تحریم‌های سیاسی است که معاملات برون مرزی ایران را دچار اختلال کرده است. این مسئله در ابتدا مشکلات متعددی را برای مبادله کالاهای فولادی به وجود آورد. اما پس از مدتی به دنبال پیدا کردن راه حل و دور زدن تحریم‌ها معاملات از سر گرفته شد. هرچند که هزینه دور زدن تحریم‌ها به هزینه مبادلات اضافه شد.

برخی از مصائب صادراتی به صورت دوره‌ای به وجود می‌آیند. به طور مثال در سال جاری پس از شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، محدودیت‌هایی را به همراه داشت. در این راستا منع آمد و شد در مرزها باعث شد تا ارسال بارها به تاخیر بیفتد.

وضعیت ایران در تولید لوله

عمر صنعت لوله‌سازی در ایران نسبت به مقاطع دیگر کوتاه و نسبتا نوپا است. اما در سال‌های اخیر به دلیل چشم اندازی که برای صادرات کالاهای فولادی در نظر گرفته شده، حجم تولیدات افزایش یافته است. به طور کلی لوله‌ها به لحاظ روش ساخت به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم بندی می‌شوند.

تنوع در ساخت لوله موجب شده تا از تکنولوژی‌های مختلفی در تولید استفاده شود. از میان دو نوع لوله درزدار و بدون درز، تولیدات کارخانه‌های داخلی بیشتر شامل لوله‌های درزدار می‌شود. چرا که در مقایسه با لوله بدون درزدار و یا مانیسمان روش تولید ساده‌تری دارد.

واردات لوله استیل

لوله استیل در بازار ایران رفتار متفاوت‌تری از خود نشان می‌دهد. چرا که در همان ابتدا تامین ماده اولیه با مشکلاتی همراه است. تهیه مذاب استیل به دلیل وجود عناصر آلیاژی خاص، با کوره‌های موجود در کارخانه‌ها امکان پذیر نخواهد بود. گران بودن و عدم وجود کوره‌های مخصوص موجب شده تا برای تامین کالاهای ساخته شده با این آلیاژ به واردات روی آوریم. بنابراین قیمت لوله استیل را باید به عنوان یک کالای وارداتی بررسی کرد.

البته توجه کنید که واردات لوله استیل نیز بدون دردسر نیست. در سال‌های اخیر، به دلیل اجرای سیاست‌های ناعادلانه و قرار گرفتن در سایه تحریم پیچیدگی معاملات بین المللی را دو چندان کرده است. هرچند که جدای از این مسئله نباید افسار گسیختگی نرخ دلار را نادیده گرفت. به طور کلی در بازار آهن‌آلات نرخ دلار بسیار اهمیت دارد و تاثیر آن را بر بخش‌های مختلف کاملا ملموس است. اما در این میان کالایی مثل لوله استیل که کاملا وارداتی است و معاملات آن بر پایه دلار انجام می‌شود، تاثیرات نوسانات نرخ دلار بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

با وجود تمام مشکلاتی که بررسی شد و حتی شیوع کرونا که در سال جاری سختی‌های معاملات را بیش از پیش کرد، واردات لوله استیل همچنان ادامه دارد.

سهولت در تمیز کردن استیل باعث شده تا لوله‌های ساخته شده با این آلیاژ بیشتر در صنایع غذایی و ساخت تجهیزات پزشکی کاربرد داشته باشد. پس از آن لوله استیل برای زیبا سازی نمای ساختمان در ساخت نرده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع لوله

پیش از این اشاره شد که لوله‌های فولادی به صورت درزدار و بدون درز تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از این مقاطع به دلیل خصوصیات ظاهری و تولیدی خواص متفاوتی از خود نشان می‌دهند. به طور مثال لوله مانیسمان یا بدون درز به دلیل نداشتن خط جشو قابلیت تحمل نیروهای فشاری را دارد. در مقابل لوله‌های درزدار با وجود استحکام فشاری کمتر، محدودیت ابعادی نداشته و در قطرهای مختلف تولید می‌شوند.

لوله‌های درزدار به دلیل وجود روش‌های جوشکاری متعدد در کنار استانداردهای مختلف از تنوع بیشتری برخوردار هستند. به همین خاطر انواع لوله‌های گازی، جدار چاه و داربست به صورت درزدار تولید می‌شوند.

علاوه بر روش ساخت، جنس آلیاژ لوله نیز اهمیت دارد. چرا که به جز خواص مکانیکی، خصوصیات شیمیایی آن نیز متفاوت خواهد بود.

برترین تولید کنندگان لوله ایران

شرکت صنعتی سپنتا به عنوان اولین تولید کننده لوله فولادی در ایران از سال ۱۳۴۰ آغاز به فعالیت کرد. امروزه این کارخانه با تولید انواع لوله گالوانیزه، مبلی و گازی از جمله تولیدکنندگان مهم لوله در ایران شناخته می‌شود.

پس از سپنتا، گروه صنعتی درپاد تبریز، لوله سازی دقیق کاوه ایرانیان، لوله و پروفیل سپاهان و لوله‌سازی اهواز را می‌توان به عنوان فعالین تولید لوله در بازار داخل ایران دانست. هر کدام از این برندها محصولات خود را با بهترین کیفیت در ابعاد مختلف روانه بازار می‌کنند.

استعلام قیمت لوله از بازرگانی فولاد آیرومارت

لوله از جمله مقاطعی است که تنوع بسیار زیادی دارد. روش‌های تولید، کارخانه تولید کننده، کیفیت، ابعاد و استانداردهای مختلف همگی می‌توانند بر کالای فولادی تاثیرگذار باشند. به همین دلیل پیش از خرید باید لوله مورد نیاز خود را به خوبی شناسایی کنید. کارشناسان بازرگانی فولاد آیرومارت با تجربه سال‌ها همکاری با برندهای معتبر لوله توانایی راهنمایی مشتریان را به بهترین شکل دارند. پوشش‌دهی، برشکاری، خمکاری و رزوه کاری از جمله خدماتی است که مشتریان لوله پس از خرید به دنبال آن هستند. آیرومارت با ارائه این خدمات در کنار خرید لوله توانسته رضایت کامل مشتریان خود را جلب کند. برای دریافت قیمت روز انواع لوله و مشاوره خرید با شما ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد فرمانی

    آیرومارت ارسال و باربری داره؟ ما به حجم بالایی لوله نیاز داریم

  • shariati

    کدامیک از کارخانه های تولیدکننده لوله توی کشور ما محصولاتشون رو صادر هم می‌کنند؟

  • حمیدرضا

    چه موارد خوبی رو بررسی کردید

  • ahanresan

    الان قیمت لوله رو بیشت کدوم کارخونه ها دارن مدیریت می کنن؟