کد مطلب: ۴۵۷۱۴۷

آینده بازار سهم در هفته آینده

بورس هفته بعد چه می‌شود؟

بورس هفته بعد چه می‌شود؟

در هفته اخیر شاخص کل بورس تهران همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و این بار با رشدی ۶٫۶ درصدی معادل تقریبا نیمی از بازدهی هفته قبل‌تر، کار خود را به پایان رساند و به قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی رسید. اما آیا این روند در هفته بعد ادامه خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته اخیر شاخص کل بورس تهران همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و این بار با رشدی ۶٫۶ درصدی معادل تقریبا نیمی از بازدهی هفته قبل‌تر، کار خود را به پایان رساند و به قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی رسید. اما آیا این روند در هفته بعد ادامه خواهد داشت؟

آخرین عملکرد هفتگی بورس نشان می‌دهد که این بازار طبق رفتاری عمل کرده که با توجه به اخبار قابل پیش‌بینی بود. اما آیا این بار نیز همین اتفاق تکرار خواهد شد؟ چه اخباری احتمالا در هفته بعد بر بازار سهام تاثیر خواهند گذاشت؟

شاید یکی از مهمترین اخبار هفته بعد آغاز دریافت مالیات بر خانه‌های خالی باشد که روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه وزیر راه و شهرسازی این خبر را اعلام کرده و گفته است: بسیار خوش‌بین هستیم که در همین تابستان برگه‌های مالیاتی برای کسانی که خانه‌های خالی دارند، صادر شود.

از سوی دیگر شیوع کرونا نیز همچنان ادامه دارد و پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران تا یک سال آینده درگیر کرونا خواهد بود و با شروع مسافرت‌های تابستانی کرونا از شهرها به روستاها منتقل می‌شود. این خبر هرچند ممکن است تهدیدی برای بازارهای مختلف باشد اما تجربه قبلی بازار سهام در دوره شیوع کرونا نشان می‌دهد که سهامداران می‌توانند به تداوم پیشتازی بورس از بازارهای دیگر امیدوار باشند. ضمن اینکه برخی گروه‌های بورسی مانند دارویی‌ها و بهداشتی‌ها در تجربه قبلی کارنامه عملکرد قابل توجهی را از خود ثبت کرده بودند.

با این حال آخرین آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نشان می‌دهد که مجددا این عدد به حالت دو رقمی برگشته است اما همچنان سایه تهدید آن وجود دارد.

1 18

سیگنال‌های مختلفی از اخبار وجود دارند که می‌توانند سهامداران را به تداوم روند صعودی هفته اخیر در هفته بعد امیدوار کند.

اما خبر مهم دیگر که شاید برای فعالان بازار ارز اهمیت بیشتری داشته باشد مربوط به سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به کشور عراق است. پس از مذاکرات عبدالناصر همتی هرچند برخی رسانه‌ها تیتر زدند توافق بزرگ برای بازپس‌گیری پول نفت و‌ گاز ایران اما برخی نیز انتقاد کردند که امکان دارد این سفر هم مانند سفر همتی به کره جنوبی چندان موفقیت‌آمیز نباشد. با این حال در صورتی که این توافق عملی شود و همراه با توقف رشد قیمت دلار، انتقال نقدینگی به بازار ارز متوقف شود می‌توان به تداوم روند صعودی بورس امیدوار بود.

ورود پلیس امنیت به بازار لوازم خانگی و دستوری برخورد کردن با بازارهای کالایی نیز تهدید دیگر بورس را کم‌رنگ کرده است. در هفته‌های اخیر با شروع نوساناتی در بازار مسکن و بازار انواع کالاها برخی ابراز نگرانی می‌کردند که سرمایه‌ها از بورس به دیگر بازارها منتقل شوند. در بازار طلا نیز با توجه به پیش‌بینی کنترل قیمت دلار و کاهش قیمت جهانی طلا به نظر می‌رسد این بازار نیز در هفته آتی نتواند رقیبی قوی برای بازار سهام باشد. رویترز گزارش داده به دلیل امیدواری از دارویی بالقوه برای درمان کرونا و همچنین به دلیل تقویت دلار، قیمت طلا روندی نزولی به خود گرفته است.

از سوی دیگر در چند روز اخیر وزیر اقصاد از عزم دولت برای واگذاری اموال خود و بانک‌ها به بخش خصوصی سخن گفته است و اظهارات حمایت‌گرایانه رئیس جمهور از بورس هم همچنان تداوم دارد.

در هفته اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی اعلام کرده بورس تا پایان امسال اولویت اقتصادی سیاست‌گذار است.

سرپرست وزارت صمت نیز با بیان اینکه «جلوی واردات بی‌رویه را می‌گیرم» سیگنال حمایتی از بخش تولید کشور را داده که امکان اثرگذاری مثبت بر سهام شرکت‌های تولیدی دارد.

از جمله اخبار مهم دیگر که شاید در روزهای آینده بر بازار سهام اثر بگذارد احتمال تغییر قیمت‌گذاری پالایشی‌ها، احتمال قطعی شدن مجوز افزایش قیمت سیمانی‌ها و احتمال جدی‌تر شدن تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها است.

اما تنها خبری که در روزهای اخیر شاید برای بازار سهام به عنوان یکی از عوامل نااطمینانی محسوب می‌شود یک اتفاق سیاسی بود.

سه کشور اروپایی سه‌شنبه اخیر بیانیه‌ای با موضوع ادعایی «راستی‌آزمایی و نظارتِ ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» منتشر کردند و ضمن متهم کردن ایران به «نقض» برجام مدعی شده‌اند که از این توافق حمایت می‌کنند. در این بیانیه آمده است: «به عنوان طرف‌های برجام تداوم حمایتمان از این توافق و تعهدمان برای همکاری در جهت حفظ و اجرای کامل آن را یادآور می‌شویم. ما به شدت از نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای داشته نگران هستیم.»

با این روند به نظر می‌رسد سیگنال‌های مختلفی از اخبار وجود دارند که می‌توانند سهامداران را به تداوم روند صعودی هفته اخیر در هفته بعد امیدوار کنند. آیا این بار هم بورس رفتاری قابل پیش‌بینی طبق اخبار رسمی منتشر شده خواهد داشت؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام. شاید بعضی در کار سهام نبودند یا به سنشان نمیخوردو خبر ندارند وقتی بورس درجا میزد و مسکن ۱۰۰۰۰ درصد بالا میرفت یا سکه از سال ۹۰ تاحال فعلا ۴۰۰۰ درصد بالا رفته  و تولید کنندگان دنبال یک ریال دو ریال افزایش سرمایه و نقدینگی حاصل از عرضه اولیه  بودند، و همراه با تورم سرمایه های بخش تولید، آب میرفت ، . سهام الان با تاخیر دارد قسمت کمی از آنرا جبران میکند و تازه همه فهمیده اند که درستش همین است و توزیع نقدینگی در پیکره اقتصاد سالم ،متعادل و متناسب باید باشد.

    • ناشناس

      بله درست است سهام در اول راه افزایش است و مثل نهال نورس شکوفایی است که تازه دارد قد میکشد

  • بهرام

    در همه دنیا محرک اصلی بورس  که در شاخص بورس تجلی میابد  تورم است- البته در کشورهایی که تورم ندارند یا پایین  است چون این مورد را هم ندارند با آن آشنایی ندارند و حتی کارشناسان آنها هم از افزایش بورس کشورهایی که تورم بالا و اقتصاد با رشد کم یا حتی منفی دارند اظهار تعجب میکنند که بخاطر نا آگاهی آنها است وگرنه حفظ سرمایه و داراییهای سهامداران و سرمایه گذاران ، با افزایش شاخص بورس و قیمت سهام و نیز بازدهی بیشتر آن در مقایسه با سایر بازارهای مالی، در چنین شرایط تورمی، امری بدیهی طبیعی و اغلب لازم است و حتی به بقای شرکتها هم کمک میکند. طبیعت رقابتی بورس واینکه دید بلند مدت آینده نگرانه دارد نیز سبب پیشرو بودن و درنتیجه افزایش شتابان شاخص  میشود . از طرفی همین دید بلندمدت سهامداری(نگهداری سهم) اگر حمایت شود باعث ماندگاری حجم نقدینگی در بازار سرمایه و جلوگیری از تورم میشود که حداقل مزایای بورس نسبت به بقیه بازارها است. همچنین اثرات مفید اقتصادی آن باز با دید کلان و بلند مدت بسیار بیشتر از سایر بازارهای غیر مولد و تورم زا است. در واقع تورم سبب افزایش شاخص است و تا حدی سبب متعادل شدن و کاهش  تورم با جذب نقدینگی میشودالبته  اگر جوّ سازیهای فعالان بازارهای غیرمولد بگذارد.

  • سهامدار تحلیلگر

    افزایش دلار را  هیچکس نمیخواد چون بنفع هیچ طرفی نیست الان هم به این نتیجه رسیده اند که فروش مازاد داراییها در قالب صندوقهای سرمایه گذاری ETFبهتر است ،پس لااقل  تا  فروش همه اینها، سهام و بورس مورد حمایت است حتی اگر متاسفانه  همزمان با این، تورم ودلار هم افزایش یابد، باز منجر به افزایش مضاعف بورس میشود

  • ناشناس

    سلام دوستان اگر کسی در بورس گفت صد در صد بدونید یا تازه وارده یا جو گرفتنش چه منفی چه مثبت…خدا کنه سگ پاچه آدمو بگیره ولی جو آدمو نگیره

  • مجید هالونا

    ده سال پیش سهام عدالت دادن .هنوز باندازه پانصد هزار تومانش نمی تونی بفروشی سهام بورس خوبه فقط برای خرید ونه برای فروش .عرضه وتقاضا در معنای واقعی دربورس وجود نداره . صبح ،طلا بخر ،عصر پولش را نقد بهت میدن به هر شهری که مسافرت کنی .حباب هم نداره و ترس هم نداره .در جیب هم جا میگیره. دوجام وسجام و چند جام نداره .سی سال کارمند بودی میگن برو احراز هویت کن .چرا ؟چون ،پول گیرشان میآید . ارزش سهم ۱۲۰۰۰ تومان، میزان سود ۱۳ تومان .

    • خُرده سهامدار

      هیچ بازاری شفافیت ،نقد شوندگی و شناوری بازار بورس را ندارد چون فعالان آن و حجم در گردش آن اخیرا همینجا در بعضی روزها در حد چند “میلیارد دلار” است، بازار بورس شاید شما و بعضی آگاه نباشید که به نوعی تضمین خرید دارد چون بازارگردان دارد که گاهی بطور ثبت شده و رسمی کار میکنند فقط برای مثال بازار گردانی سپهر برای سهام بانک صادرات. اینها جلوی ضرر و ریزش سهم را میگیرند چون بازار سهام به نوعی اصل و نصب دارد و اگر واقعا ریزشی شود سهامدار اصلی حقوقی یا حقیقی با میلیاردها میلیارد دارایی بیشتر ضرر میکند، چون بازار سهام که مثل بازارهای دلالی دیگرِ غیررسمی نیست

    • کمی تا قسمتی واقع بین

      سهام که دیگر حمل و نقل و تو جیب گذاشتن هم ندارد عجب! طلا را میگذاری تو جیبت از این شهر به اون شهر? سهام با یک رمز ورود از اینترنت موبایل وارد میشوی و خرید و فروش میکنی از این شهر به اون شهرم خواستی بروی برو. ضمنا این ۱۳ تومان سود برای ۱۲۰۰۰ تومان کمترین سود ممکن روزانه است تازه با وجود محدودیت نوسان که گذاشته اند ده درصد یعنی روزانه تا ۱۲۰۰ جای سود دارد . که اینروزها کم هم پیش نیامده .دقت کن عزیز گفتم روزانه. خیلی روزها هم اگر توانستید یک سهمی بخرید جایزه دارد میلیاردها تومان در صف خرید قفل هستند و به آنها نمیرسد.

    • رضا

      سی سال که هیچ صد سال دیگه هم کارمند باشی باز بی سوادی.که اینجوری میگی!!! مرد حسابی با این نظرت ثابت شد که اصلا نمیدونی بورس چیه توی عمرت یه بار هم معامله نکردی

  • ناشناس

    رشد شارپی بورس مجددا شروع شده
    زرنگ اونیه که سوار موج بشه و سواری کنه

  • ناشناس

    بورس عجب سودی میده که کلا ایران توش سرمایه گذاری کردن

  • O.K

    این هفته باتوجه به معامله شدن صندوق های etf در بازار تقاضا زیاد میشود واین یه فرصت برای خریده

  • ناشناس

    آیا کسی که میلیارد تومان سهام وسود سهام دارد باید معاف از مالیات باشد ولی اگه کسی یک واحد آپارتمان اجاره ای داشته باشه باید مالیات بدهد؟

    • ناشناس

      تنها بازاری که مالیات و نقل و انتقال پول در آن بصورت آنلاین و لحظه ای قابل پیگیری و شفاف است و کمترین معامله گران آن بانام مشخص هستند و در لحظه با هر معامله طبق قانون درصدی مالیات مستقیم فروش پرداخت میکنند، چه سود کنند وچه ضرر ؛علاوه بر این حتی برای خُرده سهامدار با مالیات پرداختی شرکتهایی که سهامشان را خریده تحت عنوان هزینه شرکتها ، ارزش سهامش مورد تاثیر واقع میشود که آنهم نوعی مالیات غیر مستقیم محسوب میشود، بازار بورس و سهام است. که کاملا برای آن امری عادی و پذیرفته است. ولی حالا بعد از مدتها که نوبت بقیه بازار شده برای اهلش پرداخت مالیات بهرعنوان ناآشنا است و بی تابی میکنند

    • امیرحسین

      آپارتمانتو بفروش بیا بورس بجای اینکه خون مستاجر بدبخت و بمکی قول میدم چندتا سهم خوب بهت معرفی کنم

    • رضا

      بله دیگه قانون زوره دولت میخواد از بورس حمایت کنه .باید پول از مسکن کشیده بشه بیرون این مستاجرها چه گناهی کردن.خدا کنه مسکن سقوط کنه دیگه کسی حاظر نباشه پولاشو بزاره تو مسکن

    • ناشناس

      درود

    • ناشناس

      ایول

    • ناشناس

      سلام
      برای من لطفاً چندتا سهام که میشه به ی بگو که از این بدبختی کارمندی دربیاایم

  • امیرحسین

    بورس به شددت مثبته