کد مطلب: ۴۲۵۹۲۱

آینده تولید و بازار کاشی و سرامیک در ایران

آینده تولید و بازار کاشی و سرامیک در ایران

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: طرح مسکن ملی و پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا سبب رونق صنعت کاشی و سرامیک در کشور خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی فکری، عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و مدیر عامل کارخانجات کاشی و سرامیک الوند در بازدید خبرنگاران از شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند در شهر صنعتی البرز استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه پیوستن ایران به اوراسیا و و برخورداری از معافیت‌های تعرفه‌ای می‌تواند بازار‌های جدید صادراتی برای کشور ایجاد کند، اظهار کرد: اجرای طرح مسکن ملی نیز از عواملی است که می‌تواند رونق صنایع وابسته به بخش مسکن و ساخت و ساز را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: مجموعه شستا یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که شرکت کاشی و سرامیک الوند یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت است. چشم بازنشستگان به درآمد شرکت‌های وابسته به شستا است و طبیعی است که سودآوری و مدیریت این مجموعه‌ها برای آسایش این بخش از جامعه موثر خواهد بود.

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تصریح کرد: کاشی الوند ۶۰۰ نیروی انسانی دارد و جزو شرکت‌های سهامی عام و یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بورسی است که اطلاعات ماهانه آن به صورت شفاف در کدال بورس قرار می‌گیرد.

طبق گزارش بورس نیوز، رئیس کارخانه کاشی و سرامیک الوند با اشاره به اینکه شرکت الوند در آبان ۹۸ با فروش ۷۳۴ هزار متر مربع انواع کاشی مات و براق رکورد ۵ ماه گذشته خود را به دست آورد، خاطرنشان کرد: در‌آذر امسال با تلاش تک تک مجموعه رکورد باز هم افزایش یافت و یک میلیون و ۴ هزار متر مربع کاشی و سرامیک به ارزش ۳۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این در حالی است که پس از تولید مناسب آبان برخی از متخصصان پیش‌بینی می‌کردند که پس از یک رکورد افت فروش وجود داشته باشد، اما این رکود به وجود نیامد و در دی ماه ۸۳۷ هزار متر مربع انواع کاشی به فروش رسید که ارزشی معادل ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان داشته است.

فکری تاکید کرد: بخشی از بازار محصولات لاکچری و خاص از دست رفته بود که با برگشت کیفیت مشتریانی که به سمت شرکت‌های داخلی و خارجی کوچ کرده بودند به این شرکت برگشتند.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۷ شرکت کاشی و سرامیک در کشور در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند گفت: بخش ساختمان از سال گذشته رکودی عمیق را تجربه کرده است که در سال ۹۸ نیز ادامه داشته است، اما در این شرایط باز هم این کیفیت است که برگ برنده رقابت میان ۱۴۷ شرکت تولیدکننده کاشی و سرامیک در کشور است.

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک اظهار کرد: نقش مثبت اجرای طرح ملی مسکن مهر بر رونق صنایع وابسته به آن از جمله صنعت کاشی و سرامیک بسیار حائز اهمیت است و در کنار این مهم توافق تجاری میان ایران و اوراسیا نیز می‌تواند در رونق صادرات محصولات کاشی وسرامیک موثر باشد.

رئیس کارخانه کاشی و سرامیک الوند با تاکید بر نوآوری و طراحی‌های نوین در صنایع تولیدی این شرکت افزود: طرح‌های شرکت الوند انحصاری است و کپی‌برداری نبوده و این فرصت را برای کشور فراهم کرده است تا بتوان تولیداتی مطابق با ذائقه مشتریان در بازار‌های بین‌المللی به دست آورد.»

فکری در ادامه تصریح کرد: افزایش نرخ دلار یک فرصت و یک تهدید برای تولیدکنندگان است و ما تهدید را به فرصت بدل کرده‌ایم و با کاهش وابستگی به مواد اولیه محصول کیفی تولید و صادر می‌شود که درآمد ارزی بالایی را برای کشور به همراه دارد و ما معتقدیم هنوز قیمت تمام‌شده کالا‌های تولیدی ایران از کشور‌های همسایه مانند ترکیه و چین پائین‌تر است و ما بازار مصرفی خودمان را داریم.

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک خاطرنشان کرد: سود خالص ۹ ماهه کارخانه الوند پس از کسر مالیات ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده و کاشی الوند به هر سهم بورسی ۴۳۵ ریال سود پرداخت کرده است.

وی درباره راهکار‌های بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور در شرایط تشدید تحریم‌ها گفت: صادرات به کشور روسیه از طریق بانک ملی به کشور برگردانده می‌شود. صادرات به عراق و افغانستان نیز به صورت ریالی انجام می‌شود و ارز حاصل از صادرات به کشور سریلانکا نیز با توافق صورت گرفته با قطعات یدکی و تجهیزات تکنولوژی تهاتر می‌شود.»

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تصریح کرد: درسال ۹۴ درآمد شرکت الوند ۶ میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۵ به ۷ میلیارد تومان و سال ۹۶ به ۸ میلیارد تومان افزایش یافته است. میزان درآمد این شرکت در سال ۹۷ که سال اوج صادرات به دلیل افزایش برابری دلار در برابر ریال بوده است به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.