کد مطلب: ۳۸۴۱۵۱

اکونومیست دو ایالت تگزاس و کالیفرنیا را مقایسه کرد:

آینده سیاسی &#۸۲۱۱; اقتصادی آمریکا از نگاه اکونومیست

آینده سیاسی – اقتصادی آمریکا از نگاه اکونومیست

اکونومیست در سرمقاله تازه‌ترین شماره خود در 22 ژوئن، با مقایسه سیاستگذاری‌ها و قانونگذاری‌ها در دو ایالت بزرگ کالیفرنیا و تگزاس بر اهمیت درس‌آموزی ایالت‌ها از یکدیگر تاکید می‌کند و می‌نویسد: کالیفرنیا می‌تواند از تجربیات تگزاس در مورد آزادی بیشتر در زمینه ساخت مسکن بهره ببرد. در عین حال تگزاس هم می‌تواند سیاست‌های کالیفرنیا را در امر سرمایه‌گذاری برای توسعه سیستم آموزشی، دانشگاه‌ها و قوانین زیست‌محیطی دنبال کند.

تصور عموم این است که رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید می‌نشیند و در مورد سرنوشت کشور دستوراتی صادر می‌کند. اما در واقعیت، بسیاری از بزرگ‌ترین تصمیمات سیاسی توسط ایالت‌ها و به‌خصوص دو ایالت بزرگ در این کشور گرفته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، تگزاس و کالیفرنیا، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ایالت‌های آمریکا هستند. طی چند دهه گذشته اما هر دو ایالت به لحاظ سیاست‌گذاری در مورد برخی موضوعات در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. تصمیم‌گیران تگزاس در این مسیر بر این باور بوده‌اند که آمریکا باید به کشوری با مالیات‌های کم، کاهش قوانین نظارتی و دخالت کمتر دولت در زندگی شهروندان تبدیل شود.

در عین حال، قانونگذاران در ایالت کالیفرنیا به دنبال وضع مالیات‌‌های سنگین‌تر و قوانین سختگیرانه‌تر برای حل‌وفصل مشکلاتی چون تغییرات‌ آب‌وهوایی هستند.

با توجه به نقص عملکرد سیاسی واشینگتن نویسنده معتقد است، با بررسی این دو ایالت می‌توان به نتایجی دست یافت که نشان می‌دهد، پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، آمریکا چگونه کشوری خواهد بود.

با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی، تگزاس بالاتر از کانادا رتبه دهم و کالیفرنیا پس از آلمان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

از هر پنج آمریکایی یک نفر در تگزاس یا کالیفرنیا زندگی می‌کند. این رقم تا سال 2025 به یک در چهار خواهد رسید. طی 20 سال گذشته، دو ایالت در مجموع یک‌سوم از شغل‌های جدید را در آمریکا خلق کرده‌اند.

هر دو ایالت نفوذ اقتصادی قابل توجهی هم در مقابل کشورهای رقیب دارند. با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی، تگزاس بالاتر از کانادا رتبه دهم و کالیفرنیا پس از آلمان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

اسپانیایی‌زبان‌ها نزدیک به 40 درصد از جمعیت دو ایالات را تشکیل می‎دهند؛ یعنی دو برابر بیشتر از نرخ متوسط در آمریکا. کالیفرنیا و تگزاس همچنین ایالت‌هایی هستند که در آنها اقلیت‌های قومی و نژادی جمعیت بیشتری در مقایسه با جمعیت محلی دارند.

در کالیفرنیا از سال 2000 تاکنون و در تگزاس از سال 2005 تاکنون جمعیت غیرسفیدپوست در مقایسه با جمعیت سفیدپوست بیشتر شده است. انتظار می‌رود سایر ایالت‌ها تا اواسط قرن به چنین رقمی برسند.

یک‌چهارم از دانشجویان آمریکا در این دو ایالت تحصیل می‌کنند که اکثر آنها فقیر و غیرانگلیسی‌زبان هستند.

طی 20 سال گذشته، هیچ دموکراتی موفق نشده در انتخابات ایالتی در تگزاس پیروز شود.

هر دو ایالت در مجاورت مکزیک -که زمانی هر دو بخشی از آن بودند- قرار دارند. به این ترتیب، زمانی که واشینگتن‌ به‌روزرسانی قوانین آمریکا در مواجهه با مهاجران را به تاخیر می‌اندازد، این دو ایالت باید بهای آن را بپردازند.

در یک نگاه، تفاوت‌های بسیاری میان دو ایالت دیده می‌شود. کالیفرنیا ایالتی تک‌حزبی‌ و در کنترل دموکرات‌هاست. در تگزاس اما نهادهای ایالتی قانونگذاری و مراکز اجرایی را در دست دارند.

طی 20 سال گذشته، هیچ دموکراتی موفق نشده در انتخابات ایالتی در تگزاس پیروز شود. از آخرین زمانی که یک رئیس‌جمهور دموکرات توانست در ایالت تگزاس پیروز شود، 40 سال می‌گذرد.

قانون مالیات بر در آمد در تگزاس اجرا نمی‌شود. شهروندان کالیفرنیا اما با 13 درصد، بیشترین میزان مالیات بر درآمد در مقایسه با سایر ایالت‌ها را می‌پردازند.

مقررات زیست‌محیطی در تگزاس به‌هیچ‎وجه سختگیرانه نیست. کالیفرنیا اما در تلاش است با استفاده از قدرت اقتصادی خود سایر ایالات را مجبور به اتخاذ استانداردهای سختگیرانه در مورد انتشار گاز دی‌اکسید کربن کند.

تگزاس شهرهای خود را گسترش می‌دهد؛ کالیفرنیا اما قوانین محدودکننده‌ای در این زمینه دارد.

کالیفرنیا دارای بالاترین نرخ فقر در تمام آمریکاست.

نویسنده در ادامه لقب کالیفرنیای نوجوان را به تگزاس می‌دهد. جمعیت ایالت تگزاس به تازگی به سطح جمعیت کالیفرنیا در اواخر دهه 1980 رسیده است.

در گذشته کالیفرنیا ایالت حامی جمهوری‌خواهان، کاهش مالیات و گسترش شهرها بود. جمهوری‌خواهان شهر آستین، مرکز ایالت تگزاس، که پس از دهه‌ها شاهد اولین نشانه‌ها از رقابت دموکرات‌ها در ایالتشان هستند، تمرکز خود را بر کمبودهایی نظیر امکانات در زمینه آموزش و پرورش معطوف کرده‌اند.

به عقیده نویسنده، این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که عملکرد مدارس تگزاس همچون مدارس کالیفرنیا ضعیف است و همچنین در مقایسه با سراسر کشور دانشگاه‌های خوبی ندارد.

در نشست قانونگذاری تگزاس که ماه گذشته برگزار شد، سیاستگذاران به جای تمرکز بر مسائلی چون سقط جنین به مشکلات مهم‌تر نظیر تخصیص بودجه برای مدارس دولتی پرداختند. اگر درصد بیشتری از مردم تگزاس پای صندوق‌های رای بیایند، شاید بتوانند سیاستمداران را برای بهبود سیستم خدمات بهداشت و درمان در این ایالت تشویق کنند.

چنین روندی نشان می‌دهد که با رشد تگزاس، این ایالت می‌تواند به کالفرنیای دیگری تبدیل شود. با این اوصاف، نویسنده معتقد است، کالفرنیا خود یک ایالت ایده‌آل و کامل نیست. در حالی که هر ساله از جمعیت کالیفرنیا کاسته می‌شود، جمعیت تگزاس روبه‌رشد است.

در زمینه گسترش شهرها و ساخت مسکن می‌توان تگزاس را ایالتی لیبرال‌تر و کالیفرنیا را ایالتی محافظه‌کارتر خواند.

کالیفرنیا همچنین مشکلات دیگری از جمله افزایش نرخ بیکاری و بی‌خانمانی دارد. نابرابری در سطح دستمزدها در مقایسه با ایالت تگزاس به مراتب بیشتر است.

اگرچه کالیفرنیا خود را یک دژ مستحکمِ در حال پیشرفت می‌داند اما دارای بالاترین نرخ فقر در تمام آمریکاست.

بخشی از این مساله به دلیل قوانین سختگیرانه برای ساخت خانه‌های جدید است که موجب می‌شود هزینه تهیه مسکن گران باشد.

این در حالی است که تگزاس به شهروندان خود برای توسعه شهرها آزادی عمل می‌دهد. در این زمینه می‌توان تگزاس را ایالتی لیبرال‌تر و کالیفرنیا را محافظه‌کارتر خواند.

این مساله موجب شده، تگزاس برای آمریکایی‌هایی که به دنبال مسکن ارزان‌تر و مالیات کمتر هستند، جذاب باشد.

در حال حاضر، تگزاس در مقایسه با کالیفرنیا فضای بیشتری برای نوآوری و ایده‌های جدید دارد و همچنین موفق شده میان یک دولت کوچک و فراهم‌آوری حمایت اجتماعی تعادل ایجاد کند.

تگزاس به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آمریکا، ایالتی منحصربه‌فرد است.

در نظام فدرال آمریکا هیچ‎یک از ایالت‌ها الگوی ملی محسوب نمی‌شوند؛ با این حال هر یک برای سایر ایالت‌ها درس‌هایی دارند.

تگزاس به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آمریکا، ایالتی منحصربه‌فرد است. در مقابل، کالیفرنیا با تمام نواقصش، در جذب مهاجران با تحصیلات عالی، استعدادها و ایده‌های جدید موفق بوده است. حضور غول‌هایی چون گوگل، فیس‌بوک، تسلا، اوبر و نتفلیکس شاهدی بر این ادعاست. حتی علی‌رغم وجود نقدهایی بر گسترش سوسیالیسم در این ایالت، هنوز غول‌های تجاری و هالیوود در این ایالت مستقر هستند.

نویسنده اکونومیست در پایان تاکید می‌کند که آمریکا باید از هر دو ایالت درس بگیرد. از آنجا که دولت فدرال در بیشتر مواقع قادر به تصمیم‌گیری و قانونگذاری برای تعیین سرنوشت خود نیست، اهمیت این درس‌آموزی و تجربه‌اندوزی بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود.

شاید بتوان ایالتی از ترکیب هر دو ایالت در نظر گرفت که نویسنده از آن تحت عنوان تگزافرنیا یاد می‌کند؛ ایالتی که دولت در آن کمتر در زندگی مردم دخالت می‌کند و میزبانی مناسب برای تجارت است و فرصت‌های بیشتری برای شهروندانش فراهم می‌آورد.

کالیفرنیا می‌تواند از تجربیات تگزاس در مورد آزادی بیشتر در زمینه ساخت مسکن بهره ببرد. در عین حال تگزاس هم می‌تواند سیاست‌های کالیفرنیا را در امر سرمایه‌گذاری برای توسعه سیستم آموزشی، دانشگاه‌ها و قوانین زیست‌محیطی دنبال کند.

در این شرایط آمریکایی‌ها کمتر با مساله تغییرات جمعیتی مواجه خواهند شد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.