کد مطلب: ۷۳۷۴۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز ۲۰۲۳ صنایع جهان از نگاه اکونومیست

چشم‌انداز 2023 صنایع جهان از نگاه اکونومیست

قسمت دوم چشم‌انداز صنایع در سال 2023 به بررسی صنایع غذایی و خرده‌فروشی، هوافضا، خدمات مالی و صنایع زیرساختی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسیر اقتصاد و سیاست جهان تحت تاثیر چند عامل اصلی مشخص می‌شود. جنگ اوکراین، نرخ بهره فدرال رزرو و محدودیت‌های کرونایی چین از مهم‌ترین این عوامل هستند که بر آینده صنایع جهان نیز تاثیر بسزایی می‌گذارند. صنایعی چون صنعت هوافضا، صنعت خدمات مالی، غذا و کشاورزی، صنایع زیرساختی و صنعت خرده‌فروشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در مقاله اکونومیست از آینده صنایع جهان در سال جدید میلادی چشم‌انداز این صنایع بررسی شده است.

صنایع دفاعی و هوافضا

جنگ در اوکراین و تنش‌ها بر سر تایوان، دولت‌ها را به تقویت بودجه دفاعی سوق می‌دهد. آمریکا، بزرگترین کشور جهان از نظر صرف هزینه، هزینه دفاعی خود را در سال 2023 نزدیک به 9 درصد افزایش خواهد داد و به 800 میلیارد دلار خواهد رساند که بیش از سه برابر چین به عنوان رتبه دوم است. ژاپن و آلمان اهداف خود مبنی بر اختصاص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به سیستم دفاع یرا طی پنج سال آینده دنبال خواهند کرد.

با این حال، وزارت دفاع کشورها برای غلبه بر تورم بالا با مشکل مواجه خواهند شد، بنابراین هزینه‌ها در واقع کاهشی می‌شود که ضربه بزرگی به شرکت‌های دفاعی و هوافضا خواهد زد. شبرای دوران پساکرونا افزایش دهند اما با مشکلاتی از جمله نیروی انسانی و زنجیره تامین مواجه خواهند بود.

با این حال، در سال 2023 فناوری‌های جدید تقویت خواهند شد. آمریکا هزینه‌های تحقیقاتی و ناتو بودجه نوآوری را افزایش می‌دهند. استانداردهای جدید انتشار گازهای گلخانه‌ای برای جت‌های تجاری اعمال خواهد شد. اما نیروی انسانی به ویژه در اروپای شرقی اهمیت زیادی خواهد داشت.

ناسا در سال 2023 دوباره به ماه خواهد رفت و دنباله‌دار قمری آن شروع به جستجوی آب در آنجا می‌کند. اسپیس ایکس ایلان ماسک در نظر دارد یک پرواز به ماه انجام دهد و بلو اوریجین جف بزوس موشک جدیدی به نام نیو گلن را پرتاب خواهد کرد.

خدمات مالی

کاهش سرعت اقتصاد ثبات مالی را در سال 2023 به چالش خواهد کشید. با توجه به ذخایر بالای بانک‌ها و استانداردهای ریسک سخت‌گیرانه‌تر، سقوط جهانی به سبک سال 2008 بعید به نظر می‌رسد. افزایش نرخ بهره نیز حاشیه سود را تقویت خواهد کرد. تحریم‌های مالی گسترده علیه روسیه باعث زیان و اختلال بیشتر در شرکت‌های مالی خواهد شد.

نکول دولتی در سریلانکا قطعی است و در بسیاری از بازارهای نوظهور دیگر، از مغولستان و پاکستان گرفته تا مصر و تونس، این اتفاق امکان‌پذیر است. صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهد که بانک‌های مملو از بدهی‌های خارجی پرخطر ممکن است با کاهش ارزش واحدهای ارز و افزایش بار بازپرداخت، شکست بخورند.

بازارهای سهام استانداردهای خود را تشدید خواهند کرد. آمریکا شرکت‌هایی را که قوانین حسابرسی را زیر پا می‌گذارند و بسیاری از آنها چینی هستند، از فهرست خارج می‌کند. از آنجایی که اورگراند، غول املاک چین، تا سپتامبر 2023 فرصت دارد تا از خارج شدن از فهرست هنگ‌کنگ جلوگیری کند، چین با خطراتی به ویژه در زمینه املاک مواجه خواهد شد. در همه جا، شرکت‌های مالی بیشتری با فین تکها‌ رقابت و همکاری می‌کنند.

پرداخت‌های برون مرزی شاهد تحولات جدیدی خواهند بود که با افزایش ارزهای دیجیتال و محرومیت روسیه از سوئیفت، یک شبکه پیام‌رسانی که زیربنای پرداخت‌های بین‌المللی است، تقویت می‌شود.

صنایع غذایی و کشاورزی

کمبود مواد غذایی در سال 2023 در نتیجه جنگ در اوکراین و تغییرات آب و هوایی ظاهر می‌شود. سازمان ملل انتظار دارد در سال آینده 19 میلیون نفر به افراد دارای سوء تغذیه افزوده شود و گرسنگی جهانی به 830 میلیون نفر برسد. برداشت محصول در بسیاری از نقاط جهان کمتر خواهد بود و کاشت محصولات کشاورزی در سطح جهان به دلیل کمبود کود و قیمت بالای انرژی و پیامدهای خشکسالی سال 2022 آسیب خواهد دید.

تولید برنج افزایش اما تولید گندم و ذرت کاهش می‌یابد. با وجود محاصره‌های روسیه، صادرات غلات از اوکراین در سطح پایینی خواهد ماند. اما با این وجود، با کاهش تقاضا، قیمت‌های غذایی که تا حد زیادی در سال 2022 افزایش یافتند رو به کاهش خواهند رفت.

شاخص قیمت اکونومیست برای مواد غذایی، آشامیدنی و خوراک دام 12 درصد کاهش می‌یابد که در راس آن دانه‌های روغنی قرار دارند. با توجه به قیمت‌ها، ذائقه مصرف‌کنندگان از گندم به ارزن یا از روغن آفتابگردان به روغن‌های گیاهی دیگر تغییر می‌کند. با در خطر بودن منابع غذایی، برخی از کشورها ممکن است به ممنوعیت‌های جدید صادرات مواد غذایی روی بیاورند باعث افزایش مجدد قیمت‌ها شوند.

زیرساخت‌ها

سهم سرمایه‌گذاری ثابت ناخالص شش سال متوالی است که به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی جهان به بیش از 25 درصد افزایش یافته است. اما این شاخص برای هزینه‌های زیرساختی به دلیل کمبود نقدینگی دولت در سال 2023 تضعیف خواهد شد. با این حال در سطح جهانی، سرمایه‌گذاری در این بخش نزدیک به 25 هزار میلیارد دلار خواهد بود.

طرح‌های جدیدتر، مانند طرح‌های اتحادیه اروپا و بانک زیرساخت ملی بریتانیا، پول را به زیرساخت‌های انرژی سرازیر خواهد کرد.

چین بودجه بیشتری را به زیرساخت‌های روستایی و شبکه‌های 5G اختصاص خواهد داد. متأسفانه، تورم از قبل ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش داده است و کمبود نیروی کار و هزینه‌های بالای ساختمان بسیاری از پروژه‌ها را برای بسیاری از شرکت‌ها عملا بی‌سود می‌کند.

با تلاش اروپا و سایر کشورها برای دور شدن از گاز روسیه، سرمایه‌گذاری در بنادر جدید و زیرساخت‌های تبدیل مجدد گاز طبیعی مایع به 32 میلیارد دلار در سال 2023 خواهد رسید.

خرده‌فروشی

بحران هزینه‌های زندگی به خریداران و خرده فروشان آسیب می‌رساند. حتی رشد تجارت الکترونیک هم کند خواهد شد. این روند به ویژه در غرب شدیدتر است. جایی که مصرف‌کنندگان سختگیر و نرخ‌های بهره بالاتر مانع از اجرای برنامه‌های توسعه خرده فروشان می‌شود. در چین، بزرگترین بازار خرید آنلاین جهان، مشکلات اقتصادی مانع رشد خواهد شد.

غول‌های خرده‌فروشی چینی مانند علی‌بابا و پیندودو، قیمت‌ها را برای جذب مصرف‌کنندگان غربی پایین‌تر می‌آورند. در آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین، با دیجیتالی شدن فروشگاه‌ها، تجارت الکترونیک گسترش خواهد یافت.

در واقع، انتظار می‌رود سه کشور در حال توسعه یعنی کلمبیا، نیجریه و آفریقای جنوبی جزو پنج بازاری باشند که آمازون قصد دارد در سال 2023 وارد آنها شود. گسترش خرده‌فروشی آنلاین روند کندی خواهد داشت و به طور جزئی بیش از 14 درصد از خرده‌فروشی جهانی را تشکیل می‌دهد که بالاتر از رقم سال 2022 است. خرده‌فروشان نیز هزینه‌های نیروی کار را با خودکارسازی انبارها کاهش می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.