کد مطلب: ۶۳۱۲۲۴

ابهام قانونی در حکم زاکانی/ شهردار تهران استعفا می‌دهد؟

ابهام قانونی در حکم زاکانی/ شهردار تهران استعفا می‌دهد؟

صدور حکم شهرداری تهران برای علیرضا زاکانی، از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه بود. حالا هم صدور یک حکم از سوی دیوان عدالت اداری موضوع را از نظر قانونی با ابهام مواجه کرده است. اما برخی اعضای شورای شهر بر ادامه فعالیت او تاکید کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرتبط نبودن تحصیلات زاکانی و نداشتن سابقه اجرایی دو موردی بود که انتصاب او را به عنوان شهردار تهران با مخالفت‌ها و انتقاداتی مواجه کرد. اما مخالفت‌ها راه به جایی نبردند و زاکانی، شهردار شد.

یکی از دلایلی که راه را برای ورود او به شهرداری هموار کرد، استعلام وزارت کشور از سازمان امور استخدامی بود. حالا دیوان عدالت اداری، آن نامه را باطل دانسته است.

براساس رای دیوان، مکاتبه انجام شده از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور در رابطه با جایگاه علیرضا زاکانی نمی تواند مورد استناد باشد.

به نوشته اسکان‌نیوز، این رای حکم وزیر کشور برای شهرداری زاکانی را باطل نمی‌کند اما می‌تواند در قانونی بودن این جکم شبه ایجاد کند.

«گام بلند دیوارن عدالت اداری»

در ای میان، محمدصالح مفتاح، فعال سیاسی اصولگرا که پس از انتخاب «علیرضا زاکانی» به عنوان شهردار تهران پیگیر اثبات غیرقانونی بودن این انتخاب بود در توییتر خود نوشت:

گام بلند دیوان عدالت اداری برای ابطال حکم شهردار تهران

هیات عمومی دیوان یکی از مهمترین مستندات برای قانونی جلوه دادن انتخاب آقای زاکانی برای شهردار شدن را خارج از حدود اختیار مرجع صادرکننده دانست و باطل کرد.

مطابق آئین‌نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار، برای شهرهای بالای یک میلیون نفر، حداقل نه سال سابقه مدیریت ارشد لازم است. با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، سازمان امور اداری و استخدامی نمی‌تواند سابقه سمت‌های سیاسی یا مدیریت در بخش خصوصی را به جای مدیریت ارشد معادل سازی کند. همچنان باید منتظر ماند تا رای نهایی درباره شکایت از حکم انتصاب شهردار تهران توسط دیوان عدالت اداری صادر شود (جماران).

آیا زاکانی استعفا می‌دهد یا برکنار می‌شود؟

با انتشار رای دیوان در رسانه‌ها عده‌ای خواهان استعفا یا برکناری زاکانی شده‌اند.

اما عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در حساب توییتری خود با اشاره به حواشی رای دیوان عدالت اداری درباره علیرضا زاکانی نوشت: شهردار تهران با رأی اکثریت نمایندگان مردم در شورای شهر، به حکم وزیر کشور، با استعلام از دولت، تأیید اکثریت نمایندگان مردم با رأی به استعفا از نمایندگی مجلس و استقبال رئیس‌جمهور با دعوت رسمی به هیات دولت، یعنی طی همه فرآیندهای قانونی کشور، در جایگاه خدمتگزاری به مردم ایستاده است. ( ایسنا )

بعضی از اعضای شورای شهر تهران همچنان اصرار دارند که استعلام عدم صلاحیت زاکانی تاثیری در وضعیت او ندارد. پرویز سروری از حامیان زاکانی گفته فردی که درباره زاکانی استعلام کرده، صلاحیت نداشته است. علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز می‌گوید فقط یکی از ورودی‌های تایید حکم شهردار تهران باطل شده است و مشکلی وجود ندارد ( رویداد۲۴ ).

روند طولانی صدور حکم شهرداری زاکانی

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا زاکانی در شهریور امسال، با تایید حکمش از سوی وزیر کشور، کار خود را در شهرداری آغاز کرد. او سابقه ۱۲ سال نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس را در کارنامه دارد. در دوره اخیر نیز با رای مردم قم بیش از یکسال نمایندگی این شهر را بر عهده داشت ( فارس ).

اعضای شورای ششم شهر تهران، در دومین جلسه خود زاکانی را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان هجدهمین شهردار تهران پس از انقلاب، انتخاب کردند ( ایسنا ).

از همان ابتدا بحث‌هایی در مورد انطباق مدرک تحصیلی او با موارد ذکر شده در قانون که برای انتخاب به عنوان شهردار الزامی است، وجود داشت. این موضوع تردیدهایی را در مورد تایید حکم او به وجود آورده بود.

طولانی شدن روند تایید حکم نیز این تردیدها را افزایش داد اما اعضای شورای شهر موضوع را به تغییر دولت و فرایند انتخاب وزیران مرتبط دانستند. در نهایت اما زاکانی به صورت رسمی شهردار تهران شد.

زاکانی: شهرداری را به وزارت ترجیح می‌دهم

او پیش از انتخاب به عنوان شهردار، گفته بود: در صحبت با رئیس‌‎جمهور، ایشان پیشنهاد وزارت رفاه، بهداشت یا ریاست دفتر ریاست‎‌جمهوری را مطرح کردند. بین حضور در شهرداری و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتی‌های مردم از شهرداری، در شهرداری تهران حاضر شوم.

وی مدعی شده بود: در شورا، برنامه من برای مدیریت شهرداری تهران انتخاب شد. در برنامه خود نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی را طرح کردم. همچنین برنامه‌ای برای زنده کردن روح شهر با نگاه جدید را ارائه دادم. به آقای رئیسی گفتم برای رفع مشکلات تهران نیاز به کمک سه قوه است. ایشان گفت شما بروید شهرداری، من هم کمک می‌کنم مشکلات کمتر شود (فارس).

استعفای شهردار از مرکز پژوهش‌ها

زاکانی، پیش از شهرداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بود که از این سمت استعفا داد.

این در حالی است که او پیش از این، گفته بود «بهترین مکان برای خدمت، مرکز پژوهش‌های مجلس است و من در آنجا نوکری می‌کنم.»

بر اساس گزارش مهر ، زاکانی در روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم (۲۸ خرداد ۱۴۰۰) در پاسخ به این سوال که اگر نامزد مورد نظرتان رای بیاورد آیا با شما برای جایگاهی صحبت شده است یا خیر گفت: «این مساله برای من موضوعیت ندارد چرا که از نظر من بهترین جا برای خدمت، مرکز پژوهش‌های مجلس است و من در آنجا نوکری می‌کنم و این خیلی بد است که هر کسی جایی را که دوست دارد، ول کند و جای دیگری برود.»

زاکانی ریاست مجمع عالی بسیج کشور، نمایندگی در چهار دوره مجلس، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و دبیرکلی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را در کارنامه دارد.

او همچنین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز بود؛ اما با وجود که تا روز آخر تاکید داشت نامزد پوششی نیست اما به نفع سیدابراهم رئیسی از انتخابات انصراف داد.

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخ آخ چی میشه اگه استعفا بده یک بیسواد کم‌میشه حتما یه پست بهتر براش در نظر دارن

  • امیر

    قرار بود بورس درست کنه چی شد

  • ناشناس

    قانون برای همه یکسان نیست!