کد مطلب: ۲۹۴۸۱۱

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۹۷:

اتفاقات جدید بازار خودرو به روایت مطبوعات/چند هزار خودرویی که در راه است

اتفاقات جدید بازار خودرو به روایت مطبوعات/چند هزار خودرویی که در راه است

آفتاب یزد، کمبود قطعه را بهانه احتکار خودروسازان می‌داند. هفت صبح خبر از طرح فروش 40 هزار خودرو در پنج روز می‌دهد. ایران نیز در این زمینه خبر می‌دهد که خریداران 40 هزار خودرو تا یکسال حق فروش آن را ندارند.

در حالی این روزها خودروسازان نبود قطعه را عامل گرانی خودرو می‌دانند که برخی از قطعه‌سازان چنین ادعایی را رد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، چیزی که در این ایام از سال شفاف است، تنها افزایش سرسام‌آور قیمت‌ خودروهای داخلی است. حال علت آن گرانی نرخ ارز باشد یا نبود قطعه!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با تیتر « کمبود قطعه، بهانه احتکار خودرو » به نقل از رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌نویسد: خودروسازان قطعات را با دلار 3200 تومانی خریده و خودروها را در انبار دپو کردند و حال با دلار 10 هزار تومانی آن را در بازار می‌فروشند و می‌گویند قطعه نداریم.

این مقام مسئول ادامه با طرح یک سوال، ادامه می‌دهد: آیا آمریکا یا افرادی خارج از کشور قیمت خودروها را تعیین می‌کنند یا خودروسازهایی که خودروها را پیش از این در انبارها دپو کرده بودند؟

روزنامه هفت صبح با تیتر « هفته بزرگ فروش خودرو » از یک رخداد خودرویی خبر می‌دهد. هفت صبح روایت می‌کند که قرار است 40 هزار دستگاه خودرو در عرض پنج روز به فروش برسد. نکته مهم این است که در این طرح، خریداران تا یک سال حق فروش ندارند.

این روزنامه با توجه به ممنوع بودن فروش خودرو تا یکسال، این سوال را مطرح می‌کند: باید دید که با این شرایط آن لشگر 200 هزار نفری متقاضی مزدا 3، چند درصد برای خرید پا پیش می‌‌گذارند؟

ایران نیز در همین زمینه با تیتر « آغاز عرضه 20 هزار دستگاه خودرو به بازار » جزئیات بیشتری از این طرح ارائه داده است. این روزنامه به نقل از یک مقام مسئول می‌نویسد: مقرر شده فروش قطعی خودرو از روز شنبه (امروز) به متقاضیان و مصرف‌کنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود. همچنین براساس تدابیر انجام شده و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران خودرو تا یکسال حق صلح یا به عبارتی فروش را به شخص دیگری ندارند.

آنگونه که ایران روایت کرده در حال حاضر شرکت ایران خودرو، ۲۴هزار خودرو و شرکت سایپا ۱۶هزار خودرو دارد که برخی از قطعات خودروها کامل نیست و بر اساس جمع‌بندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صنعت، مقرر شده قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور با سرعت از گمرکات ترخیص تا خودروها آماده تحویل به متقاضیان شوند.

اما این روزنامه در ادامه روایت محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌آورد که نظر متفاوتی در مورد مشکل قطعه خودروسازان دارد. وی می‌گوید: بخشی از قطعات وارداتی است اما بخش عمده دیگر در داخل تولید می‌شود مشکل اصلی خودروسازان این است که می‌خواهند با ارز جدید محصولات خود را قیمت‌گذاری کنند.

پور ابراهیمی ادامه می‌دهد: با توجه به فضای جامعه و فضای موجود این امکان برای خودروسازان وجود ندارد که موضوعات دیگر را مطرح کنند. مطمئن باشید خودروسازان اگر لازم باشد از آسمان قطعه بیاورند آن را تولید خواهند کرد و نصب می‌کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در فراخوانی که به قلم محمد شریعتمداری، وزیر صمت نوشته شده، از مردم و بخش خصوصی می‌خواهد تا در این شرایط اقتصادی دولت را یاری دهند. شریعتمداری در مطلبی با تیتر « همفکری دولت و بخش خصوصی » نکاتی را در خصوص وضعیت اقتصادی و انتظارات دولت از بخش خصوصی بیان کرده است.

شریعتمداری وضعیت حال حاضر اقتصادی را ناشی از خروج آمریکا از برجام می‌داند و می‌گوید: باید پذیرفت که مسائل و مشکلات در عرصه اقتصاد کشور وجود دارد، اما نگاه منصفانه این است که در چند ماه اخیر تشدید شده و علت آن هم روشن و واضح است.این مشکلات عموما در اثر خروج آمریکا از برجام و کارشکنی ترامپ برای اقتصاد کشور رخ داده است.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: شرایط کنونی ناشی از پمپاژ عدم ثبات و قطعیت در آینده ایران به افکار عمومی است. امروز با شرایطی مواجه هستیم که باید به منطق سال۹۲ بازگردیم. آنچه باعث شده در این شرایط خاص اقتصادی باشیم وجود نااهلی است بر سر راه که عدم قطعیتی را در فضای سیاست خارجی کشور تا مرز جنگ تزریق و گمان می‌کند، که شرایط هم برای ایجاد این ناهماهنگی به علت شرایط خاص اجتماعی- سیاسی کشور فراهم است و راه حل آن را هم ایجاد چالش اقتصادی می‌داند.

وی ادامه می‌دهد: آنچه دولت برای ثبات بازار تصمیم گرفته این است که درباره کالاهای اساسی به علاوه دارو و تجهیزات پزشکی به سمت کنترل برویم اما درباره دیگر اقلام ضوابط قیمت‌گذاری را بخش خصوصی باید وضع کنند و تنها ملاحظه‌ای که دولت دارد، هماهنگی در اعلام قیمت است.

وزیر صمت در ادامه می‌گوید: همچنین واردکنندگان باید در نظر داشته باشند که اگر می‌خواهند کالایشان احتکار محسوب نشود، باید مشخصات کالا را در سامانه جامع انبارها ثبت کند و این راهی است که به مردم عزیز برای تامین و توزیع کالا اطمینان خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.