کد مطلب: ۳۴۹۸۰۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با شاهین چراغی، کارشناس بازار سرمایه:

پیش‌بینی اتفاقات پس از ثبت کانال مالی اروپا

پیش‌بینی اتفاقات پس از ثبت کانال مالی اروپا

شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است: بخش زیادی از مشکلات اقتصاد ایران به دلیل بی‌تدبیری خودمان است. تا زمانی که در رابطه با تعامل با اروپا یک صدای واحد نداشته باشیم، کانال ویژه تجارت هم مثل برجام شکست می‌خورد و به نتیجه نخواهد رسید.

سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند که کانال مالی اروپا با ایران به طور رسمی ثبت شده است. این کانال ویژه تجارت نقش رابط را میان دولت و بخش خصوصی ایران و شرکت‌های اروپایی ایفا می‌کند و ایران پول صادرات نفتی و غیرنفتی خود را به شکل کالا و خدمات از سوی این نهاد مالی دریافت می‌کند.

شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تاثیر راه‌اندازی این کانال بر اقتصاد و بازارهای مالی می‌گوید: گشایش این کانال نشان می‌دهد که به هر ترتیب اروپا در حال انجام اقداماتی است؛ اما در عین حال پیش‌شرط‌هایی را برای ایران در نظر گرفته که از جمله آن قوانین و مقرراتی است که ایران در زمینه پولشویی باید به تصویب برساند. همچنین اما و اگرهایی در خصوص این سازوکار وجود دارد که به نظر نمی‌آید خیلی بتواند موفق عمل کند.

وی می‌افزاید: بازارهای مالی و بورس، بازارهای هوشمندی هستند که می‌توانند رویدادهای آتی را پیش‌بینی کنند و به همین دلیل است که می‌توان بسیاری از رفتارها و کنش سیاسیون را در تابلوهای بورس دید. بنابراین زمانی که بازار به هر دلیلی قرمز است، یعنی از موضوعی در آینده نگرانی دارد.

چراغی ادامه می‌دهد: به نظر من هر چه در سال جدید میلادی جلوتر می‌رویم، وضعیت صادرات ما از لحاظ حجم با تنش روبه‌رو خواهد شد و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تحت هر شرایطی صادرات خود را ادامه می‌دهیم. باید دست از شعار دادن برداریم و واقع‌گرا باشیم.

وی معتقد است: در حال حاضر، ما با دو مشکل بزرگ مواجه هستیم. اول آنکه کانال مالی جدید محدودیت‌هایی برای ایران دارد. حتی بانک کونلون چین که در دوره قبلی تحریم‌ها به راحتی با ما کار می‌کرد، اعلام کرده که تا اردیبهشت ماه سال آینده بیشتر به ما سرویس نمی‌دهد. حتی سرویسی که در حال حاضر هم ارائه می‌دهد به‌گونه‌ای است که تقریبا 10 تا 15 درصد از پول نفت ما را پرداخت نمی‌کند. بنابراین هر چه جلوتر برویم، کانال مالی اروپا با مشکل بیشتری مواجه خواهد شد. دومین مشکلی که به وجود آمده در زمینه حمل‌ونقل کالاهایی که وارد کشور یا از ایران به کشورهای دیگر ارسال می‌شود، است. این نقل و انتقالات از طریق دبی انجام می‌شود و متاسفانه کشور امارات به‌شدت در خصوص ارسال کالا به ایران و از ایران سختگیر شده است.

چراغی ادامه می‌دهد: بارگیری‌ محمولات از طریق لنج‌ها و کشتی‌های کوچک یا لنج‌های مردم جنوب ایران انجام می‌شود و در محموله‌های کوچک کانتینتری به دبی انتقال پیدا می‌کند و از دبی به کشورهای دیگر ارسال می‎شود. اما زمانی که دبی از ارسال و دریافت کالا ممانعت به عمل می‌آورد ما با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. تحریم‌ها در خطوط کشتیرانی اجازه نمی‌دهد که این کشتی‌ها به بنادر ما وارد شوند. از این رو هر دو مشکل در حوزه صادرات ما بسیار مهم و جدی هستند. بنابراین ما باید این مشکلات را قبول کنیم و با شعار و احساسی نمی‌توانیم با آن برخورد کنیم. چرا که به هر ترتیب پس از شش ماه در نهایت خواهیم دید که آمار و اطلاعات صادراتی مغایر گفته‌های ما خواهد بود.

او معتقد است: اروپایی‌ها اما و اگرهای بسیاری در رابطه با این کانال ویژه تجارت به وجود خواهند آورد و ما نیز در داخل کشور یک سیاست منسجم در این رابطه نخواهیم داشت. در داخل ما هنوز در خصوص خوب بودن برجام پس از سه سال هنوز زد و خورد داریم. افکار و عقاید گروه‌های سیاسی با یکدیگر همخوانی ندارد. چه برسد به SPV که یک بحث جدید است؛ که به عقیده من به مشکل خواهد افتاد. ما تا زمانی که در داخل هم‌صدا نباشیم و یک سیاست واحد و استراتژی مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم از فرصت‌هایی که به وجود می‌آید -البته اگر بتوان آن را فرصت نامید- استفاده کنیم.

او در پایان تاکید می‌کند: بر سر موضوع مهمی چون تصویب FATF بحث به کوچه و خیابان کشیده شد و کسانی که هیچ اطلاعی در مورد این موضوع ندارند در مورد آن اظهار نظر می‌کنند. وقتی موضوعات اقتصادی سیاسی می‌شوند، نتیجه‌اش این می‌شود. واقعیت این است که بخش زیادی از مشکلات ما به دلیل بی‌تدبیری خودمان است. ما در رابطه با تعامل با اروپا یک صدای واحد نداریم، این مسئله موجب می‌شود که SPV هم مثل برجام شکست بخورد و به نتیجه‌ای نرسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این همه نماینده فرستادیم اروپا، وزیر امور خارجه، آلمان، فرانسه، انگلیس، روحانی، برجام، ایران به تعهدات پایبنده، ساز و کار مالی با اروپا، صبر، صبر، صبر، درست میشه، درست میشه، صبر، صبر، صبر، اینستکس. یعنی چی که الان میگین این کانال مالی اروپا کلا ۳ هزار یورو پول داره؟