کد مطلب: ۳۴۹۳۰۴

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بورسی بررسی کرد:

آیا با اجرای SPV بورس جان می‌گیرد؟

آیا با اجرای SPV بورس جان می‌گیرد؟

در چند هفته اخیر فعالان بازار سهام در انتظار اجرای SPV بودند که بالاخره در اواخر هفته گذشته اتحادیه اروپا از شروع به کار کانال مالی ایران و اروپا خبر داد. راه‌اندازی این کانال مالی چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟ کارشناسان بازار سرمایه پاسخ می‌دهند.

آخرین فرصت اروپا برای راه‌اندازی SPV و خارج نشدن ایران از برجام به ثمر رسید و سازوکار ویژه مالی اروپا برای تجارت ایران و نجات برجام رسما آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازوکار ویژه مالی نقش رابط را بین دولت و بخش خصوصی ایران و شرکت‌های اروپایی ایفا می‌کند و ایران پول صادرات نفتی و غیرنفتی خود را به شکل کالا و خدمات از سوی این نهاد مالی دریافت می‌کند.

راه‌اندازی این کانال ابعاد مختلف اقتصاد کشور را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه به بررسی اثر این اقدام اتحادیه اروپا بر بازار سهام و پرداخته است.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: راه‌اندازی واقعی کانال مالی می‌تواند محرک خوبی برای بازار سرمایه باشد. منظور از کانال واقعی، کانالی است که تمامی شرکت‌های طرف با ایران (چه اروپایی و چه غیر اروپایی) بتوانند از طریق این کانال با ایران به تبادل و معامله بپردازند و مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند، ولی کانال فعلی با توجه به بیانیه منتشرشده تنها شامل مواردی مانند غذا و دارو بوده که مشمول تحریم نبوده و این یعنی این کانال فعلا خروجی خاصی برای حداقل بازار سرمایه کشور ندارد.

وی در ادامه می‌گوید: بازار ما از یک کمبود نقدینگی مفرط رنج می‌برد که به نظر می‌رسد تا اطمینان نسبت به آینده کشور (مخصوصا در سال آینده و وضعیت فروش نفت) حاصل نشود، این نقدینگی به سمت بازار سهام نخواهد آمد.

هادی نصیری، دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سهام در خصوص راه‌اندازی این کانال می‌گوید: از این نظر که این کانال در مرحله اولیه قرار دارد و فعلا نیازی به جز دارو و غذا را پوشش نخواهد داد، نمی‌توان انتظار داشت تغییر محسوسی در بورس حاصل شود.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بندی در بيانيه فرانسه، انگليس و آلمان تاكيد شده ايران باید فورا همه عناصر FATF را اجرا كند تا اين سازوكار قابل استفاده باشد؛ پس تا وقتی FATF مورد پذیرش و اجرا قرار نگیرد عملا این سازوکار مالی نیز بیهوده است.

نصیری می‌افزاید: در مجموع راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا تغییری در بازار سهام ایجاد نخواهد کرد و از اخبار بسیار مهمی که این هفته باید منتظر آن باشیم، مشخص شدن تکلیف FATF در مجمع تشخیص مصلحت است.

به نظر می‌رسد فعلا روزهای سرد بورس ادامه‌دار باشد و روند مثبت قوی را در کلیت بازار نداشته باشیم.

مجید ملکی، تحلیلگر و معامله‌گر بازار سرمایه با اشاره به ادامه‌دار بودن روزهای سرد بورسی و عدم تاثیر راه‌اندازی کانال مالی اروپا و ایران می‌گوید: به نظر می‌رسد کانال مالی ایران و اروپا در صورت اجرایی شدن نهایی و استقبال مشتریان اروپایی از این سازوکار، عمدتا برای شرکت‌های بزرگ و تعاملات مالی بزرگی که با اروپایی‌ها انجام شده مفید واقع شود. حوزه نفت و خودرو و فولاد می‌توانند از این سازوکار نفع ببرند.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد این اقدامات فعلا از جنبه روانی تاثیری مثبت و البته جزئی روی کلیت بورس داشته باشد، چرا که هنوز در عمل مشخص نیست که این سازوکار تا چه حد یک نمایش سیاسی از اروپایی‌ها در مواجهه با سیاست‌های ترامپ است و تا چه حد با رویکردی اقتصادی به درستی تعریف شده و قابلیت اجرایی دارد و از سوی مشتریان اروپایی ایران هم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ملکی در پایان تاکید می‌کند: در مجموع به نظر می‌رسد فعلا روزهای سرد بورس ادامه‌دار باشد و روند مثبت قوی را در کلیت بازار نداشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.