کد مطلب: ۷۴۳۹۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تقابل دوباره بانک و بازار سرمایه / افزایش سود سپرده با بورس چه خواهد کرد؟

تقابل دوباره بانک و بازار سرمایه / افزایش سود سپرده با بورس چه خواهد کرد؟

بورس و بانک را می‌توان دو رقیب بسیار قدیمی دانست؛ اکنون که بورس تهران در بیم و امید برای خروج از رکود قرار گرفته، سیاستگذاران بازار پول تصمیم گرفته‌اند با افزایش جذابیت سپرده‌گذاری، نقدینگی را به سمت بانک‌ هدایت کنند. این اقدامی است که گفته می‌شود ممکن است به آسانی بازار سرمایه را زمین بزند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک و بورس همیشه یک رقیب بوده‌اند و این داستان رقابت مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه سال‌هاست این دو بازار در جذب نقدینگی و جلب توجه سرمایه‌گذاران با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما اکنون شرایط فرق می‌کند و بانک‌‌ها سعی دارند با دستکاری نرخ سود، در این رقابت برنده شوند.

سال 99 بود که به دلیل خطای سیاستگذاری برخی از مسئولان، بورس تهران به یکباره سقوط کرد و تا به امروز سرمایه مردمی که تا این سال وارد بورس شده بودند به کمتر از نصف رسیده است. در آن سو بانک‌ها در این مدت سود سپرده‌های خود را چندان تغییر نداده‌اند و از سال 99 تا به امروز سودی در بازه 8 تا 23 درصد پرداخت می‌کنند که البته عدد 23 درصد رقمی غیررسمی است.

جذابیت‌های سود تضمینی

پرداخت سود بالا، مطمئن و بدون ریسک باعث می‌شود که برخی از سرمایه‌گذاران، بانک را به بورس ترجیح دهند؛ بدین ترتیب افزایش سود بانکی مساوی با فرار سرمایه‌ها از بورس و ورود آن به بازار پول است.

از سوی دیگر صالح‌آبادی، رئیس سابق بانک مرکزی نیز در چند هفته اخیر صحبت‌های زیادی در خصوص افزایش نرخ سود بانکی کرده بود که احتمالا همین روزها شاهد افزایش نرخ در این حوزه هم باشیم.

همچنین در دو روز گذشته بانک ملی پا به عرضه رقابت با بورس گذاشته و در تبلیغاتی گسترده نوشته است: «فرصتی ویژه برای سرمایه‌گذاری با اوراق گواهی سپرده بانک ملی ایران نرخ سود علی‌الحساب 23 درصد!»

هفته گذشته یعنی 5 دی ماه بود که انتشار مجوز اوراق گواهی توسط بانک مرکزی صادر شد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در همین باره گفت که در مصوبه شورای پول و اعتبار جزئیات افزایش نرخ سود در قالب اوراق گواهی سپرده مصوب و در آن نرخ سود برای هر کدام از سپرده‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و تسهیلات به طور جداگانه نرخی در نظر گرفته شده‌ که امسال اجرا می‌شود.

همچنین طبق آخرین تصمیم شورای پول حداکثر نرخ سود سپرده‌های 2 ساله 18 و یک‌ ساله‌ها 16درصد است. بنابراین با در نظر گرفتن سقف نرخ سود پیشین شاهد افزایش 5 درصدی نرخ سود سپرده هستیم. با توجه به این اظهارات وزیر اقتصاد می‌توان شکست بورس در مقابل بازار پول را دید.

جذابیت بورس کمتر شد!

همان‌طور که گفته شد بازار پول یکی از مطمئن‌ترین و کم ریسک‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید و اکنون با اعلام رسمی افزایش نرخ سود می‌تواند به اوج خود باز گردد و تمامی پول‌های سرگردان را جمع‌آوری کرده و اجازه ندهد بازاری همانند بورس مخاطب داشته باشد.

چرا که اغلب سرمایه‌گذاران سود بالا و ریسک کمتر را ترجیح می‌دهند و اکنون با افزایش نرخ سود سپرده، بهترین گزینه بانک است.

در شرایط فعلی افزایش نرخ سود سپرده می‌تواند روند خروج پول از صندوق‌های و بازار سهام را تقویت کند و نتیجه آن سقوط بیشتر بازار سرمایه خواهد بود.

البته باید توجه داشت که بازار پول نیز در صورتی خواهد توانست نقدینگی سرگردان را جذب کند که جذابیت بازارهای پربازدهی نظیر دلار، طلا و سکه کاهش جدی داشته باشد. در غیر این صورت مردم همچنان سرمایه‌های خرد را به سمت این بازارها می‌برند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ح

    سهامدارهایی که طی این چند روز وارد بازار سهام شدند دصد زیادی ازسرمایه هاشون با اقدام نابجای ریس بانک مرکزی نابود و دچار زیانهای بالای 20 درصد شدند. معلوم نیست این اقدامهای عجولانه وبدون برنامه ریزی برای چی بود؟ وچه بلایی به سر بورس قراره بیاورند؟

  • ناشناس

    بنظر من همین سودای بانکی تورم رو افزایش میدن تو این وضع جامعه اشتباه محض پول تو بانک گذاشتن وصد البته ارزش پولی که توی بانک گذاشته میشه تا چند ماه چنان پایین میاد که سود ۵۰درصدی هم جبرانش نمیکنه

  • ناشناس

    تشکر از نویسنده خبر و تجارت نیوز محترم . آگاه شدیم .

  • ناشناس

    وقتی بورس سرمایه مردم را به باد فنا میدهد چرا باید مردم بیان سرمایه گذاری کنند شما یک بار توانستید با سو استفاده از اعتماد مردم کلاه سرشون بزارید ولی شد یک بار برای همیشه دیگه کسی به بورس اعتماد نداره البته عقلا

  • کارمند بانک

    بورس را که نابود کردین… کسی هم با این تورم بالا و سود کم در بانک سپرده نمیذاره

  • ایرانی

    سلام برای کاهش تورم اقدامات زیر باید انجام گیرد. ۰۱ اضافه حقوق سالیانه حذف شود. ۰۲ یارانه ها قطع شود. ۰۳ حداقل ۲۰۰ هزار شغل دولتی کاهش یابد. ۰۴دولت هزینه های تبلیغاتی و نظامی را کاهش دهد. نرخ انرژی ثابت بماند. ۰۵افزایش نرخ کالا ممنوع شود. ساخت و ساز و تولید رونق بگیرد.۰۶ صادرات افزایش و واردات کاهش یابد.

  • ناشناس

    اوراق 23 درصد هیچ جذابیتی ندارد سود سپرده رو 25 تا 30 درصد باید بکنید برای 1 ساله تا دوسالهو سود های بیشتر برای سه ساله

  • سعید

    تصمیمات بسیار ناپخته و نابخردانه میگیرید،دیگه جای شوخی و سعی و خطا با بورس نیست،مردم عصبانی هستند.

  • رضایی

    به جهنم که نابود شد. باید مغز غیر آدمی داشت تا در بورس فعالیت کرد…