خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۹۴۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نان در تهران سهمیه‌بندی شد؟/ ابهام در نان کارتی دانشگاه‌ها و اتباع

نان در تهران سهمیه‌بندی شد؟/ ابهام در نان کارتی دانشگاه‌ها و اتباع

پای «نان کارتی» به تهران باز شد. این طرح که از زنجان آغاز شده و به ۱۰ استان دیگر رسیده بود، سرانجام از روز گذشته سر از پایتخت درآورد. حال برخی از این طرح به‌عنوان آغاز سهمیه‌بندی نان یاد می‌کنند. اما بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت نان هم نان کارتی را طرحی مبهم می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی از روز دوشنبه طرح نان کارتی در تهران اجرا شد که هنوز ابعاد و مسائل پیرامون این طرح مشخص نیست. حتی اگر از مردم سؤال کنید که با این طرح چه تغییری در نحوه خرید نان ایجاد می‌شود؟ در نهایت به این پاسخ بسنده می‌کنند که از این پس دیگر نانوایی‌ها پول نقد قبول نمی‌کنند!

نبود شفافیت و ضعف در اقناع افکار عمومی، موضوع جدیدی در تصمیمات یک‌شبه دولت نیست. البته دولت هم تمایل چندانی به شنیدن نقطه نظرات و تجربه اصناف درباره تصمیم‌گیری‌ها مهم در سطح ملی نیز ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود از اجرای مرحله اول طرح نان کارتی در تهران خبر داد. بر اساس اعلام حشمت‌الله عسگری، تاکنون حدود ۶۸۰۰ کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران نصب شده‌اند. این بدان معناست که ۲۲۰۰ نانوایی دیگر باید مجهز به این کارتخوان‌ها شوند.

طبق صحبت‌های او فعلاً آرد یارانه‌ای به واحدهای نانوایی پرداخت می‌شود. به همین دلیل شکل پرداخت یارانه نان تغییری نمی‌کند. اما بعد از اینکه آرد نانوایی‌ها آزاد شود دولت مابه‌التفاوت قیمت نان را به حساب نانوایان واریز می‌کند تا مردم کماکان نان را به قیمت قبل بخرند.

نان رانتی برچیده می‌شود؟

رئیس هیات‌مدیره کانون صنایع آرد، طرح نان کارتی را اقدام مهمی دانست و گفت: در گذشته نان به شکل رانتی توزیع می‌شد. حال باید دید با هوشمندسازی فروش نان این رانت برچیده می‌شود یا خیر؟

حسین یزدجردی در گفتگو با تجارت‌نیوز تشریح کرد: به‌رغم اینکه طرح نان کارتی بسیار مهم است، اما از شفافیت کافی برخوردار نیست. در واقع اجرای این طرح تفاوت چندانی با گذشته ندارد. تا همین چند ماه گذشته هم مردم با مراجعه به نانوایی‌ها به جای پول نقد، کارت می‌کشیدند. در حال حاضر همین روال نیز ادامه دارد، اما با این تفاوت که فقط دستگاه پوز نانوایی‌ها متفاوت شده است.

ابهامات طرح نان کارتی

این مقام صنفی به بخشی از ایرادات و ابهامات این طرح اشاره و عنوان کرد: در این طرح، هنوز تکلیف افراد که تابعیت غیرایرانی دارند مشخص نیست. عشایر هم بلاتکلیف مانده‌اند. کسی درباره وضعیت دانشگاه‌ها، نهادهای نظامی و … که سهمیه آرد ارزان دریافت می‌کردند هم چیزی نمی‌داند. اگر هم برای آن فکری کرده‌اند، اما اقناع عمومی صورت نگرفت.

او ادامه داد: اکنون به دلیل اینکه پیرامون مسائل این طرح روشن نیست نمی‌توان، اظهارنظر خاصی درباره آن داشت. اما اگر این طرح در مسیر درست خود قرار بگیرد، پایه فساد و رانت را برمی‌چیند. در غیر این صورت در روی همان پاشنه قدیم می‌چرخد.

برای طرح نان کارتی نظر اصناف را نپرسیدند

یزدجردی تاکید کرد: برای این طرح که در سطح ملی است باید به مردم آگاهی لازم داده می‌شد. اما حتی دست‌اندرکاران کلیدی را هم به مشارکت نگرفتند تا بتوانند تجربیات و نقطه نظرات خود را مطرح کنند. بنده به عنوان رئیس صنعت آرد کشور از این طرح اطلاع لازم را ندارم. هیچ‌وقت هم از بنده خواسته نشد که نقطه نظرات خود را مطرح کنم.

وی در پایان یادآور شد: این طرح در حالی توسط وزارت اقتصاد در حال تدوین است که تاکنون این وزارتخانه هیچ مداخله‌ای در صنعت نان نداشت!

مطلب کارتخوان‌‌ها چه تغییری در خرید نان ایجاد می‌کنند؟ را هم می‌توانید در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خیرخوا ه

    بنظرم هنوز ضعف داره زیرا اگرنانوایی بخواد میتونه چندین کارت جمع کنه هرکدام 20تایابیشترروی پوز نانوایی بکشه بعد متقلبانه سهمیه خود افزایش بده

  • ناشناس

    سلام
    این طرح ها هیچ دردی را دوا نمیکنه
    فقط دولت میخواد بودجشا تامین کنه
    چهار روز دیگه همه چی ول میشه نونم آزاد میشه
    مثل بنزین هر چه دوست داری بخور وبخر
    ما دیگه عمری آزمون گذشته این ملتم شسصت درصدشایدم بیشترش جیره بگیر دولت هست اصلا یادشون نیست این تورم چون سر برج حقوق تو حسابشه پس اون الباقی ملت با این تورم چه کنند
    هر جا شخصی هست کار می‌کنی پول نمیدند
    مزایا کجاست هر کی هر چه دوست داره میده اونم چندین ماه عقب
    واین افراد هم اقلیت هستند تو جامعه اعتراض هم بکنیم زندان سیاسی
    اجرای این طرح بیهوده است آخر مردم باید خودش آزاد بگیره وبپزه
    آخه کی هر روز برا چندتا نون دولتی وقت داره بره صف
    دست آخر با روح وروان آدم بازی میکنند
    نهایتش باید بریم آرد آزاد بگیریم وبپزیم
    اونایی هم که قراره قاچاق بکنند دوباره همون آزاد را میگیره ومیفروشه
    چون پول ایران داره با دلار بازی می‌کنه کافی دلار بره بالا
    آخر براشون میصرفه
    اگه دولت راست میگه سهم خانواده را به خودش نقدی بده واونی که قراره بره نانوای پولشا میده آزاد میگیره
    اینجورم دیگه تک نرخ هست
    واونی هم که قراره خودش بپزه می‌ره همون پول نقدی را میده آرد آزاد میگیره
    البته بازم با نظارت دولت آرد ازادشا بگیره
    نه این که هر که بلند بشه تن تن آزاد بگیره
    همونم که آزاد میده بازم فیلتر کنه مثلت یه خانواده ماهی چقدر آراد آزاد داره بهش بدن
    نه اینکه مردم بره نانوای تا حقش بدند
    ایران ظرفیت اینا ندارد مردم همه برند صف وایسند
    آخرش ملت بیچاره برا ابرو خانواده باید بره آرد آزاد بگیره
    وخودش تامین کنه اینجورم سود دولت چند برابر میشه
    که کلا طرح همینه

  • توکل

    من موندم چطور می خوان مثلا جلوی راند خوری را بگیرن حالا کار نانوایها این شده که یکی میشنه جلوی دستگاه کارت خوان و تند تند کارت میکشه فرقش چی شد طرف داره از کارت خودش در روز حداقل صدتا 5 هزارتومان میکشه

  • ناشناس

    والله من اتبا هستم سالانه مالیات میدم اتباهای قانونی هستن سالانه همه شون مالیات پرداخت میکنن

  • ناشناس

    اتباع افغان در کلیه ی مشاغل فعالیت دارند مانند تولید کننده کیف ، کفش ، انواع پوشاک ،مانتو ، چادر ، مغازه داری و فروشندگی ، ساختمان سازی ، پیمان‌کاری های شهر داری ، آب و فاضلاب ، و…… باعث و بانی بیکاری میلیون ها ایرانی شده اند . به علاوه باعث افزایش اجاره بهای خانه ها شده و فشار مضاعف به مستاجر آن ایرانی شده اند .لطفا برگردید کشورتان که باعث همه گرانی ها شدید

  • ناشناس

    شماراخدااینقدربه افغانی هابی احترامی نکنیدافغان هاازناچاری آمده ایران هیچ کس دوست نداردموردتحقیرفراوان قرارگیردیعنی ملت ایران دوست داردوطن خودراترک کندقطعآکه ندارداینقدرکه افغانی هازحمت میشکدبخاطراین است که خودوخانوادشان چندروز زنده بمانداین شدمهمان نوازی شماوقت یک افغانی میره نانوایی حتانان برایش نمیده میگه کارت بده افغانی اگر کارت نداره پول که داره خداکه داره خداوند هیچ کسی راازوطنش آواره نکند

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید این طرح طرح خوبیه تا حالا اینجور بود صاحب مغازه میومد میگفت اینقدر آرد دارم اینقدر کرایه میگیرم چون کارخونه الان اردو کیسه ای ۵۰۰هزار تومان میخره ولی آزاد بشه دیگه ازاین خبرا نیست قاچاق آرد ازبین میره

  • Bahram

    سلام، من از اتباع هستم و در ایران به دنیا آمده ام از کوچک ترین خدمات شهروندی محروم هستم و برای زندگی و کسب روزی حلال روزانه 12 ساعت کار میکنم، کاش میتونستم قبل از تولد ملیت خودمو تعیین کنم و معذرت میخوام از تمام افراد نژاد پرست به اسم انسان که نتونستم قبل از تولدم تعیین ملیت کنم.

  • ناشناس

    یکی گفته‌ چرا به اتباع نون میدهید؟
    راست میگی دوست عزیز دقیقا مثل همونایی که به یه بنده خدایی که خیلی هم عزیز آب ندادن و به همون دلیل هم نباید به‌ اتباع آب داد،تا وقتی که توی این کشور طرز تفکر این باشه همیشه همین آشه و همین کاسه،دوست عزیز باز میگم توجه داشته باش که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست اما حیف و صد افسوس که مدریت درستی برای این ثروت وجود نداره که اگر وجود داشت یکی از بهترین کشورهای دنیا بودیم

  • ناشناس

    هرکاری دوست دارین بکنین صاحب اختیارین عشایروروستانشینا مردن بخاطر30تانان بایدبرن شهر آن هم نمیشه خرید تو دهات ما الان دلالی نان بیاورد دونه 1000بفروشد خریدارش هس ای دولت فکر روستاییان باش تمام سگهای خانگی ازگرسنگی تلف شدن چه کسی جوابگوی این بی زباناست