کد مطلب: ۳۳۲۷۵۳

احتمال افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت

احتمال افزایش 20 درصدی قیمت نفت

مارکت‌واچ در گزارشی پیش‌بینی کرده که به دنبال توافق جدید اوپک، قیمت جهانی نفت طی دو هفته آینده حدود 20 درصد افزایش می‌یابد.

روز جمعه پس از آنکه اعضای سازمان اوپک و متحدان غیراوپکی آنها به توافق رسیدند تا در مجموع یک میلیون و 200 هزار بشکه از میزان تولید روزانه خود بکاهند، قیمت جهانی نفت بیش از سه درصد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از مارکت‌واچ، توافق کاهش تولید از ابتدای ژانویه 2019 اجرا می‌شود. عربستان و تولیدکنندگان اوپک قرار است روزانه 800 هزار بشکه و غیراوپکی‌ها به رهبری روسیه 400 هزار بشکه از تولید روزانه خود کاهش می‌دهند. سه کشور لیبی، ونزوئلا و ایران از اجرای این توافق معاف هستند.

کارشناسان نظرات متفاوتی در زمینه نتیجه توافق اخیر اوپک دارند. برخی بر این باورند که به رغم این کاهش تولید، انجام محاسبات برای قیمت نفت چندان روشن نیست.

واکنش بازار به این توافق مثبت بود و قیمت نفت اندکی افزایش یافت اما این افزایش قیمت کمتر از سطح اوج آن پیش از برگزاری اجلاس اوپک بود.

در ماه نوامبر، ذخایر جهانی نفت به شکل قابل توجهی افزایش یافت که بخش عمده آن به دلیل افزایش تولید سه کشور روسیه، عربستان سعودی و ایالات متحده به دنبال نگرانی از کاهش عرضه ایران به دلیل تحریم‌ها بود.

از سوی دیگر، ایالات متحده یک روز پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها، به برخی از کشورها برای خرید نفت از ایران معافیت داد. هشت مشتری نفتی ایران مجاز شدند تا به مدت 180 روز به میزان محدودی از ایران نفت خریداری کنند.

به عقیده تحلیل‌گران از یک سو عرضه نفت از سوی ایران به دلیل تحریم‌ها، کاهش قابل توجهی نداشته و از سوی دیگر سونامی نفتی ناشی از افزایش تولید کشورهای غیراوپک موجب شده که قیمت نفت در هفته‌های اخیر کاهش یابد.

قیمت نفت در اواخر ماه نوامبر حدود 30 درصد کاهش یافت؛ پیش از آن اما در اوایل اکتبر به بالاترین سطح چهار سال گذشته رسیده بود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به دنبال کاهش عرضه ناشی از توافق جدید اوپک، طی دو هفته آینده قیمت نفت حدود 20 درصد افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اونقدری که قیمت دلار روی زندگی ما تاثیرمستقیم داره قیمت نفت اصلا تاثیری نداره.