کد مطلب: ۳۲۸۴۰۷

اویل‌پرایس بررسی کرد:

کاهش قیمت نفت تا ۴۰ دلار چقدر محتمل است؟

کاهش قیمت نفت تا 40 دلار چقدر محتمل است؟

اویل‌پرایس در گزارشی با بررسی سه عامل عدم قطعیت در مورد تمدید توافق کاهش تولید از سوی اوپک، ادامه جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین و همچنین افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، پیش‌بینی کرده است که احتمالا قیمت نفت تا 40 دلار به ازای هر بشکه کاهش یابد.

بازار نفت در نیمه دوم سال 2018 نوسانات بسیاری داشته؛ به‌گونه‌ای که از یک‌سو قیمت‌ها به بالاترین سطح خود طی چهار سال گذشته رسید، آن هم درست پیش از آنکه طولانی‌ترین سقوط بی‌وقفه خود طی سه دهه گذشته را تجربه کند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه، نفت 100 دلاری را پیش‌بینی کرده بودند؛ اما حالا به نظر می‌رسد که ممکن است قیمت نفت حتی تا سطح 40 دلار هم کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اویل‌پرایس، در حالی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار به تاثیرات هیجانی خود بر قیمت نفت ادامه می‌دهند، اما تصمیمات عربستان سعودی در نشست اوپک در ماه دسامبر، افزایش بالقوه نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا و جنگ تجاری میان چین و آمریکاست که بیشترین جهت‌دهی را به بازار می‌دهد.

نویسنده گزارش بر این باور است که هر سه عامل می‌توانند قیمت نفت را تا 40 دلار هم کاهش دهند.

عربستان سعودی

به دنبال تشدید نگرانی‌ها از افزایش ذخایر جهانی، بازار نفت منتظر است تا ببیند آیا توافق کاهش تولید بار دیگر تمدید می‌شود؟ به نظر می‌رسد که عربستان سعودی و سایر متحدانش برای مقابله با کاهش عرضه ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا بیش از حد تولید خود را افزایش داده‌اند و این روند در سقوط قیمت نفت تاثیر بسیاری داشته است. با این همه، پیش‌بینی نتیجه نشست دسامبر در وین دشوار است.

دونالد ترامپ مخالفت خود با تمدید توافق کاهش تولید را نشان داده و به خوبی از کاهش قیمت‌ها بهره برده است.

روسیه به عنوان متحد غیراوپکی عربستان نیز سهم بسیاری در کاهش عرضه و مهار ذخایر جهانی طی دو سال گذشته داشته است؛ با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمالا روسیه با ادامه اجرای این توافق مخالف باشد.

اگرچه بسیاری در انتظارند تا تمدید این توافق بار دیگر به افزایش قیمت‌ها منجر شود اما تحلیل‌گران معتقدند که یا اجرای توافق کاهش تولید به سادگی اتفاق نمی‌افتد یا کاهش عرضه در مقایسه با دو سال قبل کمتر خواهد بود.

علاوه بر این، ایالات متحده نیز ممکن است بار دیگر سیاست‌های خود را تغییر دهد و مجوز خرید هشت مشتری نفت ایران را لغو کند. به این ترتیب بازار نفت دوباره دچار آسیب می‌شود و توافق اوپک نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین عربستان سعودی پیش از آنکه هر تصمیمی بگیرد باید همه این عوامل را به خوبی مورد توجه قرار دهد.

جنگ تجاری

در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین به این زودی پایان می‌یابد، وجود ندارد. روسای جمهور هر دو کشور هفته آینده در پایتخت آرژانتین در اجلاس G20 دیدار می‌کنند و در نظر دارند تا برای پایان دادن به این تنش‌ها مذاکره کنند. اگر توافقی میان این دو قدرت بزرگ جهان حاصل شود، قیمت نفت بار دیگر افزایش خواهد یافت.

با این حال، بسیاری از ناظران امیدی به حصول توافق میان ترامپ و شی‌جین‌پینگ ندارند. مایکل اسپنس، برنده جایزه نوبل اقتصاد، بر این باور است که اصلاحات سریعی برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور رخ نمی‌دهد و به نظر او جنگ تجاری برای مدتی ادامه خواهد یافت. بسیاری از کارشناسان چینی هم امید چندانی برای پایان این روند ندارند.

حتی اگر توافقی در اجلاس G20 میان رئیس‌جمهور آمریکا و چین حاصل شود، تنها چارچوبی خواهد بود که مذاکرات آینده را مشخص می‌کند و به هیچ‌وجه راه حلی برای کاهش تعرفه‌ها نخواهد بود. به نظر می‌رسد، انتظار معامله‌گران برای این توافق بیهوده است.

نرخ بهره

تنها در ماه اکتبر در ایالات متحده آمریکا 250 هزار شغل ایجاد شد که این رقم نرخ کلی بیکاری را به 3.7 درصد کاهش داده است. در کنار رشد اقتصادی قوی آمریکا، رشد دستمزدها هم خوب بوده و به این ترتیب هر دو عاملی خواهند بود برای اینکه نرخ بهره بار دیگر در ماه دسامبر افزایش یابد. افزایش نرخ بهره به تقویت دلار در برابر سایر ارزها می‌انجامد و خرید کالاهای صادراتی برای سایر کشورهای گران‌تر می‌شود. به دلیل تقاضای کم نهایتا باز هم قیمت نفت کاهش می‌یابد.

تصمیمات جلسه اوپک، اجلاس G20 و کمیته فدرال بازار باز -زیرمجموعه فدرال‌رزرو- که سیاستگذاری‌های مالی را در آمریکا انجام می‌دهد، به هم وابسته‌اند و تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت دارند.

از یک‌سو قطعیت چندانی در مورد تصمیم اوپک در وین وجود ندارد. از سوی دیگر، بعید به نظر می‌رسد که جنگ تجاری ایالات متحده و چین در نشست بوئنوس‌آیرس حل شود. تنها عامل قابل پیش‌بینی افزایش نرخ بهره و دلار قوی است که قطعا قیمت نفت را کاهش می‌دهد.

اگر ترامپ و رئیس‌جمهور چین به چارچوبی برای حل مشکلات تجاری خود نرسند و تصمیم اوپک هم انجام نشود، قیمت نفت روند نزولی خود را ادامه خواهد داد. بنابراین کاهش قیمت نفت تا 40 دلار غیرقابل تصور نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اوه اوه خدا بخیر کنه

  • ناشناس

    شاخص کل بورس دقایقی پیش با۴۰۰۰ واحدسقوط به کانال ۱۵۰ هزارواحد سقوط کرد طی چندهفته گذشته شاخص کل که دراستانه فتح قله ۲۰۰ هزارواحدی بود حدود ۴۰ هزارواحدسقوط کرده واین روندباشدت ادامه دارد

  • ناشناس

    تاثیر تحولات اخیر خاورمیانه بر قیمت نفت بعد از نشست اخیر اوپک بعد از رسوایی قتل خاشقچی