کد مطلب: ۱۵۲۲۳۵

احتمال شکست مذاکرات ایران و هند بر سر فرزاد ب

احتمال شکست مذاکرات ایران و هند بر سر فرزاد ب

مکاتبات و اظهارات مقامات ۲ کشور ایران و هند نشان می‌دهد آنها درباره قرارداد میدان گازی فرزاد ب به توافق نمی‌رسند.

مذاکرات ادامه‌دار هند و ایران بر روی میدان گازی فرزاد ب در پی سخت شدن شرایط بین دو کشور منجر به شکست می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مقامات آگاه اعلام کردند، از زمان منقضی شدن آخرین مهلت از ماه فوریه، مذاکرات در سطوح عالی بین مقامات دو کشور ایران و هند نه تنها برگزار نشده است، بلکه یادداشت‌های بین مقامات موضوع بین دو کشور، حاکی از این است که هیچ‌کدام از دو کشور به دنبال رسیدن به توافق نیستند. در حالی که دولت ایران در مکاتبات خود تصریح کرده است که اجباری برای اختصاص شرایط ترجیحی برای هند ندارد، طرف هندی هم در رفتار تلافی‌جویانه به دنبال کاهش واردات نفت از ایران است.

پس از اینکه کنسرسیوم شرکت اکتشاف نفت و گاز هند موافقت کرد تا تعهدات مالی خود را تا سقف 11 میلیارد دلار افزایش دهد اما ایران بارها درباره واگذاری توسعه فرزاد ب به هندی‌ها علاقمندی نشان نداده‌ است.

طرح جدید سرمایه‌گذاری هندی‌ها در میدان گازی فرزاد ب شامل 6 میلیارد دلار برای توسعه میدان و نیز 5 میلیارد دلار برای پایانه گاز طبیعی مایع و تسهیلات صادراتی است.

طرف هندی به شرایط ترجیحی تاکید دارد، با این توجیه که شرکت‌های هندی این میدان را در سال 2008 کشف کردند و از سوی دیگر، این هندی‌ها بودند که در زمان تحریم‌های بین‌المللی هی‌چوفت خریدهای خود را از ایران متوقف نکردن.، به هر روی مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که در واگذاری میدان گازی فرزاد ب مرعوب هیچ تهدیدی نخواهند شد.

در شرایطی که قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب با هندی‌ها تیره و تار شده است، مقامات هندی گفته‌اند که خرید نفت خود را از ایران کاهش خواهند داد و این مسئله را برای اجرا به پالایشگاه‌هایشان اعلام کرده‌اند.

براساس گزارش تحقیقاتی، میزان واردات نفت خام از سوی هندی‌ها در جولای 2017 تا 16 درصد نسبت به ماه قبل و 20 درصد نسبت به مشابه سال قبل کاهش داشت، در حالی که دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی را روی ایران این هفته اعلام کرد، مقامات هندی همچنان امیدوارند که شرایط ایران در قراردادهای اقتصادی با هندی‌ها ملایم‌تر شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.