کد مطلب: ۴۸۹۶۰۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازارهای مالی:

کدام سناریو برای بازار ارز محتمل است؟ / امید به بازگشت دلار ۲۰ هزار تومانی!

کدام سناریو برای بازار ارز محتمل است؟ / امید به بازگشت دلار 20 هزار تومانی!

اگرچه مهدی سوری باور دارد که فقط با یک اتفاق خارجی و بدون تغییر در مدیریت داخل، اتفاقات بنیادینی در اقتصاد نخواهد افتاد و کاهش قیمت‌های فعلی هم صرفا در اثر یک فضای روانی است ولی از نگاه او همچنان در صورت انتخاب بایدن به کاهش قیمت دلار تا بازه 20 تا 22 هزار تومان می‌توان امیدوار بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو روز است که با افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات، بازار ارز عقب نشسته و طبق معمول تحت تاثیر جو خبری در بازار، نرخ درهم و دلار همچنان با توجه به فضا روندی نزولی در پیش دارد.

قیمت حواله درهم امارات تا میانه روز جمعه در معاملات پشت خطی به زیرهفت هزار تومان رسیده است. در واقع حواله درهم در این معاملات حدود 530 تومان نسبت به قیمت بسته شده افت داشته است.

در حال حاضر قیمت حواله درهم 6 هزار و 870 تومان اعلام می‌شود. با توجه به نرخ برابری درهم و دلار، خروجی نرخ کنونی حواله می‌تواند دلاری با قیمت 25 هزار و 700 تومان باشد.

این نرخ همان قیمتی است که در حال حاضر برای معاملات فردایی در سبزه‌میدان هم اعلام می‌شود. بنابراین ادامه یافتن کاهش قیمت دلار در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

البته این را هم باید در نظر داشت که نتیجه نهایی انتخابات هنوز اعلام نشده و هر لحظه برگشتن ورق آرا می‌تواند مسیر قیمت دلار را به کلی تغییر دهد؛ همان طور که روز چهارشنبه شاهد این اتفاق بودیم.

با وجود این در حال حاضر کدام سناریو می‌تواند پیش پای بازار ما باشد؟

مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به این پرسش، پاسخ می‌دهد.

رئیس جمهور جدید معجزه نمی‌کند

به اعتقاد او بازارها از چند روز قبل به استقبال انتخاب مجدد ترامپ و افزایش فشارها رفتند از جمله بازار ارز که درحال پیش‌خور کردن بحران‌های احتمالی آینده بود.

برای توضیح وضعیت، سوری به روند بلندمدت بازار ارز اشاره می‌کند و معادلات نرخ ارز و ارزش پول ملی را یادآور می‌شود.

او می‌گوید: وقتی ما در کشورمان تولید نقدینگی روزافزون داریم و خلق پول بیشتر از تولید است، میزان اضافه نقدینگی خود را به صورت کاهش ارزش ریال نشان می‌دهد که نمود بیرونی آن را مردم به صورت افزایش قیمت دلار می‌شناسند. این روال وجود دارد فارغ از این که چه کسی رئیس جمهور آمریکا یا هر کشور دیگری شود.

سوری تاکید می‌کند که ریشه مشکلات ما داخلی است؛ از نبودن تولید تا خلق نقدینگی که بخش اعظم آن به سیستم بانکی و اقتصاد بانک‌محور ما بازمی‌گردد. پس انتخاب رئیس جمهور آمریکا در یک روز نمی‌تواند تاثیر داشته باشد. این چیزی است که مردم باید در نظر بگیرند.

آمدن بایدن بدون تغییر در داخل بی‌فایده است

این کارشناس اظهار می‌کند که امیدوار است بایدن رئیس جمهور شود اما این به آن معنا نیست که با آمدن بایدن مشکلات ما حل می‌شود.

او توضیح می‌دهد: مشکل ما سوءمدیریت است و تا زمانی که مدیریت سیستم اقتصادی ما اصلاح نشود مشکلات حل نخواهدشد. اگر تمام دنیا افرادی باشند که دلسوز ما و رشد کشورمان هستند، تا وقتی خودمان نخواهیم رشدی اتفاق نخواهد افتاد. کشورهای دیگر فقط فرصت‌ها و چالش‌هایی ایجاد می‌کنند و این رویکرد داخلی ما است که نشان می‌دهد چه میزان می‌خواهیم از این فرصت‌ها و تهدیدها به نفع یا ضرر خودمان استفاده کنیم.

او ادامه می‌دهد: من انتظار ندارم که با آمدن بایدن گشایش فوق‌العاده اتفاق بیفتد اما اگر در موضع‌گیری‌های سیاست خارجه و مدیریت اقتصاد در داخل درست عمل کنیم، با حضور بایدن شرایط کمی مساعدتر است و ممکن است در میان‌مدت و بلندمدت اتفاقات مثبت‌تری بیفتد.

البته سوری تاکید می‌کند که فقط اگر این اتفاقات موجب رشد تولید شود و البته در داخل دست از تولید نقدینگی برای کسری بودجه دست بردارند می‌توانیم آینده مثبتی در پیش داشته باشیم.

بازار ارز تحت تاثیر فضای روانی

با آغاز نظرسنجی‌ها آمریکا در لحظه بازار با خبر پیشتازی یک کاندیدا متزلزل شده و بهم می‌ریزد. از زمان شمارش آرا این وضعیت بدتر هم شده؛ تا جایی که روز چهارشنبه تا نیمه روز با خبر پیشتازی ترامپ برخی معاملات متوقف و دلار افزایشی شد ولی از میانه روز با جلو افتادن بایدن ناگهان قیمت‌ها پایین آمد. در واقع این فضا ریسک معامله را از هر زمانی بیشتر کرده است.

این کارشناس مقصر فضای فعلی بازار ارز و جوهای آنی فضای خبری در آن را اول سیاست‌گذاران و در پله دوم تحلیل‌گرانی می‌داند که همه‌چیز را به موضوع انتخابات آمریکا گره زدند. از نظر او این طبیعی است که مردم تحت هیجان بازار قرار گیرند و آ‌ن‌ها مقصر رفتاهای هیجانی و آنی بازارنیستند، چرا که مستاصل‌اند.

سوری می‌گوید: توجه کنید که با آمدن یک فرد در مقام ریاست‌جمهوری ابتدا باید سیاستی اتخاذ شود و بعد آن سیاست در میان مدت تاثیر خود را نشان دهد. این طور نیست که با حضور یک نفر یک دفعه اتفاقات بنیادینی در اقتصاد بیفتد. تا زمانی که این فضای روانی ادامه داشته باشد هر لحظه بازار می‌تواند به سمت بالا یا پایین متشنج شود.

او یادآور می‌شود که درگیرودار همین تنش‌های همیشگی بازار، برخی در گذشته دلار را در نرخ 20 تا 22 هزار تومان هم فروختند و در ادامه عنوان می‌کند: باز هم من با آمدن بایدن انتظار چنین فضایی را دارم. این اتفاق صرفا در اساس جو روانی جامعه می‌افتد.

سوری در پایان می‌گوید: من امیدوارم که دلار تا رقمی بین 20 تا 22 هزار تومان پایین بیاید. کمتر از این قیمت به نوع دیگری می‌تواند به اقتصاد لطمه بزند چون کارخانه‌هایی که مواد اولیه با قیمت بالاتر خریده‌اند دیگر توجیه اقتصادی تولید پیدا نخواهند کرد.

به باور او همان طور که افزایش شدید دلار می‌تواند لطمه بزند کاهش شدید آن هم می‌تواند آسیب بزند اما در بلندمدت هر چه قیمت پایین بیاید به نفع اقتصاد است. به هرحال از نگاه او فعلا بین 20 تا 22 هزار تومان محدوده خوبی برای دلار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار باید بشه ۵ هزار شاید به نفع دلال ها نباشه ولی باید بشه ۴۲۰۰

  • محمد خان

    نظر کارشناس شما کاملا درست است دلار بین ۲۲ تا ۲۳ بعد از چند روز ثابت خواهد شد.همچنین این خبر خوبی برای تورم وحجم نقدینگی است.زیرا بانک مرکزی با جمع کردن دلار در قیمت پایینتر هم نقدینگی را کاهش می‌دهد و هم تورم را.همچنین آقایان سازنده ملک که قیمتهای نجومی برای ملک خود اعلا می‌کردند حالا باید برای فروش در قیمتهای پایینتر التماس کنند۰

  • اشکان

    چقدر ساده اید.یاد ۹۶ افتادم…

  • ناشناس

    به نظر میرسه منطقی ترین قیمت برای دلار در کوتاه مدت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان باشه و برای مدتی در این بازه نوسان داشته باشه، اما در صورت تداوم حمایت از بورس و کنترل سایر متغیرهای اقتصادی، بازه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هم برای دلار دور از دسترس نباشه

  • مهسا

    روز شنبه هیشکی بدبختتر از دلار نیست

  • ناشناس

    سلام آقایون دلار3000تومانی را رسوندن به32000تومان حالا میگن بین 20الی22هزارتومان باشه خوبه چی چی رو خوبه اگه خوبه خوب حقوق هارونیزبادلارحساب کنندمن مردادسال96حقوق میگرفتم 3600000تومان بادلار3000تومانی یعنی1200دلار خوب الانم بادلار20هزارکه نه دلاربشه50هزارتومان به من براساس مردادماه سال 96حقوق بدن 1200دلارخوبه دریافتی به ریال هزینه کردبه دلار نوبریم تودنیا

  • میثم

    امید بازگشت به دلار سه هزارتومانی بدون شک تردید

  • ناشناس

    دلار باید بشه 5000 تومن تا 6000 تومن نه بیست هزار تومن. دلار بیست هزار تومنی با در آمد مردم ایران همخوانی ندارد دستمزدها را هم به دلار بدهید.

    • ناشناس

      الان قیمت دلارتو ایران کاملا بستگی به بانک مرکزی داره و یه جو همت همتی رو میخاد نه یه جو بایدن درست عمل کنه ظرف ۲ هفته میاد زیره ده تومن ولی اگه نتوست خودش استفاءبده بهتره

    • ناشناس

      دلار 5000 تا 6000 واسه شما پولدارا خوبه وتسه ما دلار باید بشه 1000 تومان

  • ناشناس

    زمان برجام هم قرار بود دلار 3 تومنی به 1 تومن برگرده ولی علیرقم اینکه از جمله دلال دوست نداره زیاد استفاده میشد ( البته من هم دلال ها را دوست ندارم ها) اما برنگشت، وقتی 3 به 1 نمیگرده چجوری 30 به 5 برمیگرده؟ قانون کلی در چند دهه گذشته میگشه قیمت ها به عقب برنمیگرده حتی برای شما دوست عزیز، اما پاسخ سئوال در عالم ریاضی به شکل زیر است:
    1 –> 3
    3–> 30
    30–> 90

  • ناشناس

    دلار11تومان قیمتشه وسلام

    • ناشناس

      دلار ۱۱ تونان راخت نیاد پایین

    • ناشناس

      ترامپ به درک واصل شد.?