خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۷۲۰۳

احتکار حبوبات در انبارها،تب قیمت را بالا برد

احتکار حبوبات در انبارها،تب قیمت را بالا برد

بسیاری از مسئولان بر این باروند که نبود نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط، رها شدن بازار و احتکار توسط دلالان عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات است.

با نوسانات شدید نرخ ارز طی یکی و دو ماه گذشته،قیمت برخی اقلام اصلی سبد خانوار تحت تاثیر این موضوع افزایش چشمگیری داشته است که بسیاری از مسئولان علت آن را نبود نظارت دستگاه های ذی ربط و رها شدن بازار و احتکار توسط دلالان مطرح می کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود آنکه خانوارها به وعده های دولت مبنی بر ثبات قیمت اقلام اساسی دلخوش بودند اما انگار بازار حرف دیگری برای گفتن دارد که این موضوع حلقه را هر روز بر افراد تنگ تر کرده است.

آخرین بررسی از بازار حبوبات نشان می دهد که قیمت هر کیلو لوبیا قرمز 8 تا 9 هزار و 500،عدس 7 تا 8 هزار و 500، نخود 8 تا 9 هزار،لپه 10 تا 10 هزار و 500،لوبیا سفید 10 تا 11 هزار، لوبیا چیتی 13 تا 14 هزارو لیموعمانی 27 تا 35 هزارتومان است.

یکی از خریداران،می گوید: اصلا معلوم نیست که در بازار چه خبر است. هر موقعی که برای خرید به مغازه ها می روی،قیمت ها نسبت به دفعه قبل افزایش یافته است. کار به جایی رسیده که بسیاری از افراد اقدام به حذف بسیاری از اقلام از سبد خانوار خود کرده اند.

فراهانی یکی از بنکداران مواد غذایی در شرق تهران، از افزایش 30 درصدی قیمت حبوبات در بازار خبر داد و گفت: طی ماه های اخیر به دنبال نوسان نرخ ارز، قیمت تمامی اقلام اساسی از جمله حبوبات در بازار افزایش یافته است .با ادامه روند نوسان نرخ ارز، مغازه ها یکی پس از دیگری تعطیل خواهد شد چرا که خریداری در بازار وجود ندارد.

به گفته وی اکثر خریداران پس از رویت قیمت ها،سری تکان می‌دهند و از مغازه خارج می شوند بسیاری از افراد با باز کردن در کیف خود و شمارش پول از گرانی قیمت ها گلایه مندند و می گویند که درآمد کافی برای خرید مایحتاج خانوار خود را ندارند.

فراهانی تصریح کرد:اکثر قفسه‌های مغازه خالی است چرا که با وجود نوسان شدید قیمت‌ها امکان خرید مجدد وجود ندارد و در صورت خرید،مشتری وجود ندارد و بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

افزایش 40 درصدی قیمت حبوبات صحت ندارد

محمد آقاطاهر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، از افزایش قیمت حبوبات در بازار خبر داد و گفت: طی هفته‌های اخیر قیمت حبوبات داخلی در تمامی اقلام ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: با توجه به آنکه حبوبات به اندازه کافی وارد شده است، موضوع احتکار صحت ندارد.

به گفته آقاطاهر با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اقلام خوراکی مورد نیاز از جمله حبوبات،تنها شاهد نوسان جزئی در این بخش بوده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به دلایل گرانی قیمت حبوبات داخلی، بیان کرد: نوسان نرخ دلار،افزایش ماشین آلات و ادوات کشاورزی،هزینه‌های کارگری و در نهایت قیمت تمام شده محصولات تولیدی از علل گرانی قیمت حبوبات بشمار می روند. از اینرو کشاورز برای گذراندن معیشت خود چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد.

وی قیمت حبوبات در ایام‌ محرم را پیش‌بینی کرد و‌ گفت: با توجه به افزایش مصرف لپه و عدس در ایام‌ محرم پیش بینی می‌شود که قیمت آن دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گیرد.

وی ادامه داد: نگرانی خانوارها از آینده بازار موجب شده است تا آنها اقدام به خرید بیش از حد مورد نیاز کالا و احتکار آن در خانه‌های خود کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات فروشگاه‌ها و مغازه داران مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت حبوبات را قبول دارید،تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد و بنده نمی دانم که برچه مبنایی برخی فروشگاه ها این اظهارات را مطرح می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.