کد مطلب: ۶۸۸۳۸۲

اخبار جدید از مذاکرات برجام/ مذاکرات برای بار دوم وارد فاز کارشناسی شد

اخبار جدید از مذاکرات برجام/ مذاکرات برای بار دوم وارد فاز کارشناسی شد

کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران نباید خواسته‌های غیرواقعی خود را در مذاکرات برجام مطرح کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دقایقی پیش مذاکرات رفع تحریم‌ها برای بار دوم وارد سطح کارشناسی شد. با توجه به اخبار منتشر شده مذاکرات برجام لحظات حساسی را پیش رو دارد.

ایرنا گزارش داد، کارشناسان جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در دو روز گذشته، دقایقی پیش به منظور ادامه مذاکراتی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد، وارد هتل کوبورگ شدند.

هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه به ریاست علی باقری جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین پایتخت اتریش شد.

یک دیپلمات ایرانی گفت: پایداری توافق در توازن آن است؛ اطمینان در مقابل اطمینان. مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شدند و با فشار سیاسی ادامه پیدا کرده‌اند و ماهیت سیاسی دارند و نباید دستاویزی برای سوءاستفاده علیه ایران در آینده باشند.

وی در خصوص فضای گفتگوها در وین گفت: اکنون ساعات در وین تعیین‌کننده است و هرچه زودتر باید اطمینان طرف ایرانی جلب شود.

این دور از مذاکرات آخرین مرحله از برجام است

مهر به نقل از المیادین گزارش داد، تروئیکای اروپایی با هدف انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد که تهران نباید در مذاکرات هسته‌ای خواسته‌های غیرواقعی مطرح کند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه مشترک کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان آمده است: مذاکرات امروز دور جدیدی از مذاکرات نیست بلکه گفتگوهای فنی درباره پاسخ ایران به طرح جوزپ بورل است.

این بیانیه می‌افزاید: متن توافق روی میز است و دور جدیدی از مذاکرات وجود نخواهد داشت.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: ایران نباید در مذاکرات خواسته‌های غیرواقعی خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک مطرح کند.

لازم به ذکر است که مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق برجام در دولت سیزدهم، از اوایل دی‌ماه پارسال در وین آغاز شد، اما به علت جدی‌نبودن واشنگتن، این گفتگوها در اسفندماه متوقف شد.

بعد از چند ماه وقفه، دور جدید مذاکرات در هفتم و هشتم تیرماه در دوحه قطر برگزار شد، اما تاکنون به نتیجه مشخص و روشنی منجر نشده است و سرنوشت برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

علی باقری روز چهارشنبه با اعلام سفرش به وین، پایتخت اتریش، برای شرکت در دور جدید گفتگوهای رفع تحریم‌ها و احیای برجام در توئیتر شخصی خود نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم.

مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل کنند.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز شامگاه دیروز از عزیمت خود به وین برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بر اساس پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

رابرت مالی در فضاسازی جدید آمریکا پیش از این مذاکرات، نوشت: انتظارات ما محدود است اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و آماده تلاش برای دستیابی به توافق با حسن نیت است.

مواضع ایران در مذاکرات منطقی است

به نقل از ایسنا وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین از جمله افزایش روابط اقتصادی و تجاری و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، ضمن اشاره به تلاش فعالانه طرف ایرانی برای نیل به یک توافق پایدار و قوی، بر لزوم واکنش واقع‌بینانه آمریکا به پیشنهادهای سازنده جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مختلف برای انجام توافق، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه چین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن ابلاغ سلام گرم رییس جمهور چین به دکتر رییسی ، توسعه روابط دوجانبه را منطبق با منافع دو کشور توصیف و بر رد یکجانبه‌گرایی در فضای بین‌المللی و حمایت از منافع کشورهای در حال توسعه تأکید کرد.

وانگ‌ ایی ضمن قدردانی از مواضع ایران در خصوص تمامیت ارضی چین، به مخالفت بخش بزرگی از جامعه جهانی با مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها اشاره کرد.

وزیر خارجه چین همچنین با اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگوها، ابراز امیدواری کرد مسیر دیپلماسی به حصول توافق منجر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر پشت گوشتون رو دیدید احیای برجام توسط دولت رئیسی را هم خواهید دید.

  • قادری کرمانشاهی

    بریدیم ازگرانی فیلم برجام رو یا تمام‌کنید یا جنگ کنید بلاتکلیفی دیوانمون‌کرده یا بکشید یا ببخشید

  • قادری کرمانشاهی

    بریدیم ازگرانی یا جنگ کنید یا برجام بلاتکلیفی دیوانمون‌کرده یا بکشید یا ببخشید

  • قادری کرمانشاهی

    امان ازگرانی یا جنگ کنید یا برجام بلاتکلیفی خیلی سخته

  • ناشناس

    هر کشوری در مذاکرات خود را محق و منطقی می‌داند این طبیعی است اما آنچه مهم است نتیجه مذاکره است نمی‌دانم چرا ایران توافق را مورد در برابر مورد ادامه نمی‌دهد اینکار نه احتیاج به تضمین دارد نه نگرانی . مثلا ۵% غنی سازی در قبال رفع تحریم نفت . یا n% درقبال رفع تحریم بانکی و حمل ونقل . هر لحظه در هر زمان تحریم اعمال شد ایران هموزن همان تحریم را اجرایی کند

  • ناشناس

    ایران فعلا در حال چنگ نیابتی برای چین روسیه هست

  • ناشناس

    باید ببینیم دولت آقای رییسی تا چه حد به شعارهایی که درباره برجام میداد پایبنده

  • hop

    ایران ابرقدرت نو ظهور که آمریکا نمیتونه تهدیدش کنه باید با برجام پایین کشیده بشه!
    سیاست آمریکایی!