کد مطلب: ۵۸۱۱۷۹

آخرین اخبار از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

آخرین اخبار از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: دولت می‌تواند ۴۷ درصد از سهام عدالت را که دولت قبلی به نفع خود مصادره کرد، به جاماندگان واگذار کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین‌بار محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که دولت سیزدهم موافقت کلی خود را با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اعلام کرده، بعد از آن حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم این مساله را تأئید کرد و گفت تلاش بر این است تا آخر امسال سهام عدالت به جاماندگان تخصیص پیدا کند.

امروز هم سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی ودارایی خبر داده که رئیس‌جمهور به دو وزیر اقتصاد و تعاون دستور داده است که برنامه‌های پوشش اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را تدوین کنند.

تقسیم جاماندگان سهام عدالت به دو گروه

در این زمینه اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تماس گفت: جاماندگان سهام عدالت به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی افرادی که دارای حقوق مکتسبه هستند و دارای کارتکس سهام عدالت و کارت پرس‌شده و یا دعوتنامه سهام عدالت هستند که سهام به آنها تخصیص یافته اما در دولت قبلی گفته شد آنها سهام ندارند و دیگر عده‌ای از افرادی که در شش دهک کم‌درآمد جامعه حضور دارند ولی سهام عدالت به آنها تخصیص نیافته است.

وی تأکید کرد: در گروه اول افرادی که حقوق مکتسبه دارند و در طول سال‌های اجرای سهام عدالت شناسایی شده و کارت دعوت برای آنها ارسال شده و حتی کارتکس کامل یا همان کارت پرس‌شده سهام عدالت برایشان صادر شده که این افراد حدود دو میلیون نفر هستند که در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی نیستند. همچنین حدود دو میلیون نفر دیگر افرادی هستند که مراحل دعوتنامه کارت سهام عدالت برای آنها انجام شده اما به مرحله پایانی نرسیده اما برای آنها هم سهامی درنظر گرفته شده بود و مجموعه این جاماندگان به چهار میلیون نفر می‌رسند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: چون سیستم ثبت‌نام و ارتباط دبیرخانه مرکزی سهام عدالت با شرکت‌های تعاونی شهرستانی در یک مقطع دچار اختلال شده بود، بنابراین اطلاعات این افراد وارد نشده و اکنون این افراد دارای سهام عدالت نیستند.

مشمولان شش دهک پایین جامعه

حیدری در ادامه توضیحات خود در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: دسته دوم کسانی هستند که جزو شش دهک پایین درآمدی جامعه هستند، اما به هر دلیلی مورد شناسایی دولت قرار نگرفته و هرگز سهام عدالت نگرفته‌اند، در حالی که قانونگذار اعلام کرده بود سهام عدالت برای تقویت ثروت و درآمد ۶ دهک پائین درآمدی جامعه اختصاص می‌یابد. باین افراد حدود ۱۶ میلیون‌نفر در کشور برآورد می‌شوند.

حیدری گفت: با توجه به اینکه از ارزش اسمی یک‌میلیون تومانی سهام عدالت، دولت قبل ۴۷ درصد را به نفع خود مصادره کرد و اعلام کرد در طی ۱۰ سال از محل سودهای دریافتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان ۵۳۲ هزار تومان پرداخت شده و سهامداران عدالت مالک ۵۳ درصد این برگه سهام عدالت هستند، بنابراین ۴۷ درصد باقی‌مانده سهام به دولت برگشت و از نظر شرعی و قانونی، این سهام باید به شش دهک کم‌درآمد جامعه اختصاص یابد.

وی گفت: اکنون که نظر رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم بر اختصاص سهام عدالت به جاماندگان است، آنها به راحتی می‌توانند ۴۷ درصد سهام عدالت به دولت برگشته را به این جاماندگان سهام عدالت و افراد مشمول در شش دهک پائین درآمد جامعه اختصاص دهند.

نگرانی‌ها در مورد آزادسازی سهام عدالت

حیدری در مورد آزادسازی سهام عدالت و اثر آن بر کاهش قیمت این دارایی و اثر آن در بازار سرمایه گفت: سهام عدالت باید از کانال شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مدیریت شود، در آن صورت مشکل فروش سهام عدالت اثر منفی در بازار ندارد، اما وقتی این سهام عدالت آزاد شده و توسط افراد به فروش رسد، اثر منفی در بازار بورس می‌گذارد و قیمت آن هم افت می‌کند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: ما در مورد نحوه اداره سهام عدالت و همچنین شناسایی جاماندگان نامه‌هایی به سازمان بورس، وزارت اقتصاد، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور نوشته‌ایم و اگر می‌خواهند از نظرات کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت استفاده کنند ما در خدمت دولت هستیم.

منبع: فارس

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سهام عدالت باید از شرکتهای تعاونی اداره شود اگه دست مردم باشه…..! اینم چه زرنگ تصریف داره!! اتفاقا سهام اگه دست شرکت استانی باشه افت قیمت پیدا میکنه مثال سهام عدالت استانی که داره تو بورس معامله میشه هر روز داره پاینتر میاد به شکلی که الا بعضی ازشون 60درصد سهام 4400بیشتر ارزش نداره درصورتی که ارزش واقعی بیشتر از 7500داره!!

    • سام

      فکر نکنم شما سهام عدالت را بفروشید ما هم میریم تو کفن از بی پولی

  • کمیته امداد

    شما ها ۳۰ درصد دوم تو حسابتونه نمیریزید بحساب ایران هم هیچ کسری بودجه نداره فقط دلتون نمیاد پول مردم بریزید بحساب حالا دلتون برای جا ماندگان میسوزه سهام رو هم الکی کم میکنید

  • ناشناس

    اگر اسم سهام عدالت هست و مال مردم دیگه خریدن و فروختنش هم به خود مردم مربوطه.چرا تو این مملکت اختیار مال خودمونه نداریم؟چرا؟جواب بدید دیگه

  • ناشناس

    آخه این مسخره بازی ها چیه چندین ماه سر مردم در اوردین سهام عدالتی که مال خودم هست نه صدقه دادین نه جایزه چرا اجازه فروش نمی‌دین این پول ها برای شما چیزی نیست که حقوق میلیونی میگیرید نه امسال ما که یه روز کار نکنیم فرداش مردیم خجالت بکشید دیگه

  • ابراهیم

    دولتهای قبلی در مورد سهام عدالت اصلا با عدالت رفتار نکردن .بنده چندین بار برای گرفتن سهام مراجعه کردم اما هر دفعه برای چندین ماه بعد وعده دادن که آخر هم چیزی عاید مان نشد .در حالی که برای همس وفرزند من صادر کردن بنده که در قید حیات هستن متوفی اعلام کردن .کجای این کار عدالت هست؟در حالی که من تنها درآمدم اندکی مبلغی هست که از ایثارگران دریافت میکنم

  • ناشناس

    باسلام اوایل که سهام عدالت دادین ما چهارنفربودیم واسه من ودخترم اومد ولی دونفردیگه اصلا توسیستم نیست اگه راست میگین دراین شرایط کرونایی وشرایط سخت اقتصادی بامردم کمک کنید کم نفت وگازومعادن نمی فروشید من یک کارگرم با پنج تا بچه دختر دخترداشتن میدانید یعنی چی نمیدانید خرج دختر رو بسم الله