خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۰۷۱۶

اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت خودرو کارخانه و بازار

اختلاف 100 درصدی قیمت خودرو کارخانه و بازار

اختلاف قیمت‌ بازار و کارخانه، زیان خودروسازان، افزایش قیمت تمام‌ شده و کاهش عرضه خودرو سبب شده تا وضعیت بازار خودرو و قیمت آن در التهاب و ابهام باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودرو در کشور چند ماهی است که هم‌آواز با سایر بازارها عزم صعود دارد. در این میان موارد مختلف مانند اختلاف قیمت‌ بازار و کارخانه، زیان خودروسازان، افزایش قیمت تمام‌ شده خودرو و کاهش عرضه خودرو در بازار سبب شده تا وضعیت بازار خودرو و قیمت آن، در التهاب و ابهام باشد. شرایط اقتصادی ایران به گونه‌ای است که برخی کالاها مانند مسکن یا خودرو که در بسیاری از کشورهای دنیا کالاهای مصرفی به شمار می‌روند، به عنوان کالای سرمایه‌ای شمرده می‌شوند. همین امر سبب شده تا با تکانه‌های اقتصادی در ارزش پول ملی، مردم علاوه بر هجوم به بازارهایی مانند ارز و سکه، اقدام به خرید خودرو یا مسکن کنند.

ابتدای سال جاری نیز نوسانات بازارهای مالی در ایران و اعمال محدودیت در خرید و فروش ارز و سکه، مردم را به سمت خرید مسکن و خودرو سوق داد. اگرچه مسکن و خودرو هر دو با افزایش قیمت روبرو بودند، اما از آنجا که افزایش عرضه مسکن به بازار و ساخت آن زمان‌بر است، التهاب تقاضا در این بازار سریعتر فروکش کرد.

خودروهایی که پیش‌فروش شدند

خودرو اما با سرعت بیشتری امکان عرضه داشت. در همان زمان برای تعادل در بازار و پاسخ به نیاز مشتریان، تصمیم بر آن شد تا پیش‌فروش خودروها در دستور کار قرار گیرد. به گزارش ایرنا، اما این هم چاره کار نبود، زیرا بسیاری از دلالان بازارهای دیگر به امید سود بیشتر در صف خرید خودرو سرازیر شدند و به نا‌بسامانی بازار خودرو دامن زدند. حتی در آن زمان بحث فروش کدملی برای ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نیز بر سر زبان‌ها افتاد. از سوی دیگر نحوه پیش‌فروش و عدم دسترسی بخش بزرگی از خریداران به سایت فروش صدای گلایه‌ها را بلند کرد.

با نزدیک‌شدن به زمان سررسید تحویل خودروها، هر بار بهانه‌ای برای عدم عرضه خودروها مطرح شد. یک بار گناه آماده نبودن خودرو‌ها به گردن تحریم افتاد و از مشتریان خواستند به جای خودروی ثبت‌نامی، خودروی دیگری را انتخاب کنند. بار دیگر قطعه‌سازان به عنوان متهم اصلی مطرح شدند که با افزایش قیمت قطعات خودرو زمینه را برای افزایش قیمت تمام شده خودرو فراهم کرده‌اند.

زیان میلیاردی خودروسازان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به موضوع زیان‌ده شدن خودروسازان کشور به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: سایپا یک‌هزار و 700 میلیارد تومان و ایران خودرو نیز 2 هزار و پانصد میلیارد تومان زیان در 6 ماه اعلام کرده‌اند و از همین رو عقیده دارند هر چه تولید را بیشتر کنیم، زیان افزایش پیدا کرده و بیشتر می‌شود؛ بنابراین با قیمت‌های فعلی، تولید صرفه اقتصادی ندارد. وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها، بعضی از خودروها را حتی با افزایش قیمت نیز نمی‌توانیم تولید کنیم، شرایط تحریمی باعث شده قطعات خودروها وارد نشود، اما عمده خودروهایی که تولید داخلی بوده مشکلی ندارد و امکان تولید هست تا فضایی که در بازار به دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم وجود دارد، مدیریت شود.

نابه‌سامانی بازار؛ نافرمانی خودروسازان

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو، متهم اصلی وضعیت بازار خودرو را خودروسازان دانسته و می‌گوید که پنج ماه است خودروسازان، ساز افزایش قیمت را کوک کرده‌ و در این مدت خودرو به بازار عرضه نمی‌کنند. در نتیجه این نابسامانی که مشاهده می‌کنید، حاصل عملکرد خودروسازان است که بازار را به این روز انداخته‌اند. در حالی که خود آن‌ها هم می‌دانند به جز سه خودرو‌ساز اصلی، هیچ کس نمی‌تواند خودروی کمتر 70 میلیون تومانی به بازار عرضه کند.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایرناپلاس گفت: خودروسازان نظم بازار را بر‌هم زده‌اند. این افزایش قیمت‌ها ربطی به تحریم ندارد و از ابتدای سال جاری به دنبال افزایش قیمت 20 درصدی بودند، اما شورای رقابت در آن زمان با افزایش 6 یا هفت درصدی قیمت‌ها موافقت کرد.

وی افزود: اما دوباره بحث افزایش قیمت به بهانه رشد هزینه‌ها مطرح شد و اگر آن زمان اختلاف قیمت خودروهای زیر 30 میلیون تومان، یک تا یک و نیم میلیون تومان بود، اکنون به 15 میلیون تومان رسیده است. رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با اشاره به خواسته خودروسازان مبنی بر فروش محصولات به قیمت 5 درصد پایین‌تر از حاشیه بازار، ادامه داد: خودروسازان برای رسیدن به این مهم، عرضه خودرو به بازار را کم کردند تا اختلاف قیمت بیشتر شود. ادامه این وضعیت سبب شد تا اختلاف قیمت خودروهای زیر 30 میلیون تومان اکنون به 15 میلیون تومان برسد. در خودروهای گران‌تر نیز شرایط بر همین روال است و خودروهای 30 تا 45 میلیون تومانی با اختلاف قیمت 38 میلیون تومانی و خودروهای 45 تا 55 میلیون تومانی با اختلاف 66 میلیون تومانی در بازار عرضه می‌شود که حکایت از اختلاف قیمت 100 درصدی دارد.

وی وجود حاشیه بازار را ناشی از ضعف مدیریت خودروسازان عنوان کرد و ادامه داد: محصولاتی که به صورت عمده به برخی از نمایندگی‌ها فروختند، بازار را ملتهب کرد و این‌ها بودند که سودهای کلان برده و نظم بازار را به هم زدند. همین نمایندگی‌ها پراید را 22.6 میلیون تومان تحویل گرفته و در بازار به قیمت 37.8 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

منبع: مردم سالاری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.