کد مطلب: ۶۴۸۸۶۳

کاهش عرضه؛ عامل اختلاف ۹۰ درصدی قیمت خودرو بازار با کارخانه

کاهش عرضه؛ عامل اختلاف ۹۰ درصدی قیمت خودرو بازار با کارخانه

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران،کاهش ۳۵ درصدی عرضه خودو در سال‌های اخیر باعث شده که قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه حدود ۹۰ درصد گران‌تر فروخته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چرا اختلاف قیمت خودرو کارخانه و بازار به ۹۰ درصد رسید؟

فارس نوشت، سعید موتمنی درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: بررسی قیمت انواع خودرو در بازار نشان می‌دهد که قیمت خودرو نسبت به اسفند ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۰ الی ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در هفته جاری نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشته است، افزود: اما همانطور که اشاره شد قیمت خودرو نسبت به اسفند ۱۴۰۰ افزایش داشته و یکی از دلایل آن مباحث مربوط به عدم واردات خودرو است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: در اواخر سال گذشته بحث واردات مجدد خودرو مطرح شد به همین دلیل تا حدودی قیمت خودرو در بازار کاهش یافت اما با آغاز سال جدید و مباحثی که در مورد ادامه ممنوعیت واردات خودرو مطرح شد باز هم قیمت خودرو افزایش یافت.

وی نوسانات قیمت ارز را نیز از دلایل افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: در اسفند ماه به علت اینکه خریداران احتمال می‌دادند قیمت ارز کاهش یابد خرید خود را به آینده موکول کردند و این موضوع نیز بر کاهش قیمت خودروها در بازار در آن مقطع تاثیر گذاشت.

موتمنی بیان کرد: همچنین اغلب مشتریان با توجه به اینکه خواستار خرید خودرو با مدل ۱۴۰۱ بودند خود را به امسال موکول کردند و این مساله نیز مزید بر علت افزایش قیمت خودرو شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به عدم هماهنگی بین تقاضا و عرضه خودرو ، گفت: در مجموعه از سال ۹۷ به بعد عرضه خودرو ۳۵ درصد کاهش یافته است و این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر اختلاف خودرو در بازار نسبت به کارخانه گذاشته است.

وی افزود: در سال ۹۶ تفاوت قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه حدود ۲ تا ۵ درصد بود اما با توجه به کاهش عرضه تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

پراید ۲۰۰ میلیون تومان شد

وی با اشاره به قیمت برخی خودرو در بازار گفت: قیمت پراید ۱۱۱ در بازار حدود ۱۹۷ تا ۱۹۸ میلیون تومان است و برخی فروشندگان در آگهی‌های فروش قیمت عرضه خود را حتی ۲۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند. این در حالی است که قیمت پراید ۱۱۱ در اسفند ماه سال گذشته حدود ۱۸۲ میلیون تومان بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان کرد: قیمت ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۰ هم‌اکنون در بازار ۲۸۸ میلیون تومان است در حالی که قیمت همین خودرو در اسفند ماه سال گذشته حدود ۲۶۲ تا ۲۶۳ میلیون تومان بود.

وی افزود: قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ نیز هم‌اکنون در بازار حدود ۳۳۰ میلیون تومان است. قیمت پراید ۱۳۱ هم در حال حاضر در بازار حدود ۱۸۰ میلیون تومان است در حالی که قیمت این خودرو در شب عید حدود ۱۶۰ میلیون تومان بود، همچنین قیمت پژو پارس از ۲۷۶ میلیون تومان شب عید به حدود ۳۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

موتمنی بیان کرد: قیمت سمند در اسفند ماه سال گذشته ۲۶۲ میلیون تومان بود که قیمت این خودرو هم‌اکنون در بازار حدود ۲۸۲ میلیون تومان است.

کاهش ۳۵ درصدی عرضه خودرو

وی با بیان اینکه خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، گفت: با توجه به عرضه کم خودرو به بازار از سال ۹۷ این کالا از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. بنابراین وقتی کالایی به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود باید قبول کنیم که اخبار مثبت و منفی بر قیمت آن تاثیرگذار است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار کرد: در اسفند ماه سال گذشته فروشندگان برای فروش خودروهای خود عجله داشتند اما اکنون با توجه به گران شدن قیمت خودرو هیچ عجله‌ای در کار نیست و فروشندگان به بالاترین قیمت خودرو خود را می‌فروشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.