کد مطلب: ۱۶۲۸۵۱

رشد ترانزیت کشور در سال ۱۳۹۶ ادامه دارد

رشد ترانزیت کشور در سال ۱۳۹۶ ادامه دارد

وزارت راه و شهرسازی آمار ترانزیت شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶ را اعلام کرده که بر این اساس از ۳۲ مرز زمینی و دریایی کشور در طول این مدت ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار تن کالا جابه‌جا شده است.

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از آمار ترانزیت امسال این نتایج در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد که پس از یک دوره نسبی افول ترانزیتی در سال‌های گذشته حاکی از مثبت شدن دوباره این رقم در سال ۱۳۹۶ برای مرزهای زمینی و دریایی ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از کل کالاهای ترانزیتی سال ۱۳۹۶ تاکنون یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن کالای نفتی و سه میلیون و ۳۱۷ هزار تن کالای غیرنفتی جابه‌جا شده است که بیشترین فراوانی در آنها به مواد سوختی، انواع پنبه، محصولات کشاورزی و مواد غذایی مربوط می‌شود.

از میان مرزهای فعال کشور مانند آمارهای گذشته بندر شهید رجایی توانسته با اختصاص بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا بیش از ۳۵ درصد فعالیت ترانزیتی ایران را به خود اختصاص دهد. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۲۰.۸ و بازرگان به ۱۰.۱ درصد در رده‌های بعدی مرزهای فعال ایران قرار گرفته‌اند.

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته اصلی‌ترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی از مبدا عراق به مقصد امارات متحده عربی بوده است و بیشترین حجم مسیرهای پرتردد کالا نیز از مرز پرویزخان به بندر امام، بندر شهید رجایی به مرز باشماق و بندر شهید رجایی به مرز دوغارون بوده است.

سازمان راهداری اعلام کرده برنامه‌ریزی جدی را در رابطه با توسعه زیرساخت پایانه‌های مرزی کشور به کار خواهد گرفت و بنادر ایران نیز به دنبال آن هستند به افزایش سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی طرف‌های داخلی و خارجی شانس خود را برای رقابت با دیگر بنادر منطقه افزایش دهند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.