کد مطلب: ۸۱۳

ادامه رکود مسکن تا کی؟

امسال ساخت و ساز مسکن بیش از پارسال خواهد شد اما تا زمانی که خانوارها قدرت خریدشان افزایش نیافته رکود در بازار مسکن وجود دارد که دولت می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی به بهبود بازار مسکن کمک کند. بیت‌الله ستاریان – کارشناس مسکن اظهار کرد: وضعیت مسکن در سال گذسته درگیر تعیین تکلیف سیاست‌های دولت

امسال ساخت و ساز مسکن بیش از پارسال خواهد شد اما تا زمانی که خانوارها قدرت خریدشان افزایش نیافته رکود در بازار مسکن وجود دارد که دولت می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی به بهبود بازار مسکن کمک کند.

بیت‌الله ستاریان - کارشناس مسکن اظهار کرد: وضعیت مسکن در سال گذسته درگیر تعیین تکلیف سیاست‌های دولت بود به همین دلیل این بخش در رکود به سر برد.

وی تاکید کرد: در پایان سال گذشته بعد از تغییر تکالیف سیاست‌های کلی خارجی و برنامه‌های اقتصادی، بازار مسکن تا حدودی رونق گرفت و از رکود خارج شد.

ستاریان با تاکید بر عملی شدن سیاست‌های کلی دولت تصریح کرد: با اجرایی شدن سیاست‌های دولت، بازار مسکن در سال جدید رو به رونق پیش خواهد رفت و کاملا از رکود گذشته خارج می‌شود.

این کارشناس مسکن افزود: در سال 92 کسری در بخش مسکن به وجود آمد که با رکود در این بخش همراه شد به همین دلیل میزان صدور مجوزهای ساخت و ساز کاهش یافت که پیش‌بینی می‌شود در سال جدید با افزایش ساخت و ساز همراه شویم.

ستاریان با تاکید بر اینکه رکود پارسال بازار مسکن ناشی از تغییر دولت و ساختار سیاسی بود، ادامه داد: رکود در این بخش، رکود دوره‌ای ناشی از تقاضای رفت و برگشت مطلق و موثر نبوده است.

وی افزود: محاسبات نشان می‌دهد که رشد در سال 91 نزدیک 40 درصد بوده اما در سال گذشته با 140 درصد افزایش قیمت مواجه بودیم که این افزایش ناشی از افزایش قیمت ارز بوده است.

این کارشناس مسکن درباره تورم دوره‌ای در بازار گفت: رکود دوره‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضای مطلق بسیار زیادی وجود داشته باشد که می‌خواهد به تقاضای موثر تبدیل شود ولی چون کمبود وجود دارد و در عین حال تولید کم است تعدادی که قصد خرید دارند کم می‌شوند به همین ترتیب تا زمانی که عوامل اقتصادی دست به دست دهند و خانوارها قدرت خرید خود را بالا ببرند رکود وجود دارد.

ستاریان تاکید کرد: محاسبات سال گذشته نشان‌دهنده این است که اتفاقات بازار مسکن ناشی از رکود دوره‌ای نیست و فقط تردیدی که در سیاست‌های خارجی دولت وجود داشته عامل موثر رکود در بازار مسکن بوده است.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت مسکن با سیاست‌های اقتصاد کلان رابطه تنگاتنگی داد و دولت باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح و سیاست‌گذاری‌های کلان به بهبود وضعیت بازار مسکن کمک کند تا شاهد بهبود شرایط در این بخش باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.