کد مطلب: ۸۱۳۵۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صندوق‌های بازنشستگی ادغام می‌شوند؟/ افزایش نگرانی‌ها از تکرار سرنوشت تلخ صندوق هما

صندوق‌های بازنشستگی ادغام می‌شوند؟/ افزایش نگرانی‌ها از تکرار سرنوشت تلخ صندوق هما

صندوق‌های بازنشستگی یک گام تا ادغام؟ وزیر کار امروز در حاشیه نشست هیات دولت گفته که ادغام صندوق‌های بازنشستگی در دست بررسی است. البته او اشاره‌ای به زمان اجرای این امر نکرده، با اینحال این اظهار نظر با موجی از انتقادات و واکنش‌ها همراه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صولت مرتضوی- وزیر کار دولت رئیسی می‌گوید: «ادغام صندوق‌های بازنشستگی در دست بررسی است.» موضوعی که به نگرانی‌ها از بابت اینکه سرنوشت تلخ صندوق هما در انتظار باقی صندوق‌های بازنشستگی که هم‌اکنون یا ورشکسته شده‌اند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند، دامن زده است.

تقریبا میانه اردیبهشت ماه بود که اظهار نظر یک مسئول در وزارت کار با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. «به جایی می‌رسیم که باید قشم و کیش را بفروشیم تا حقوق بازنشستگان را بدهیم.» این گفته سجاد پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار است که مجالی برای دفاع از گفته‌های خود نداشت و حکم برکناری او خیلی زود صادر شد. گفته‌ای که یادآور هشدارهایی بود که سال‌ها قبل در ارتباط با سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی از زبان کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی به کرات شنیده شد. یکی از برجسته‌ترین آنها مسعود نیلی- اقتصاددان بود که مساله صندوق‌های بازنشستگی را یکی از شش ابرچالش اقتصادی ایران دانسته بود. اما با وجود اینکه زنگ خطر بحران سال‌ها پیش به صدا درآمده بود، دولت‌ها آن را جدی نگرفتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته دولت‌های مختلف تعهدات خود نسبت به صندوق‌ها را اجرا نکرده و حجم زیادی از بدهی ایجاد شده است. حالا دولت سیزدهم با کسری بودجه هنگفتی -برآوردها کسری 400 هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهند- دست به گریبان است و این در حالیست که به دلیل تحریم‌ها، منابع نفتی کفاف هزینه‌های بودجه‌ای را نمی‌دهد. همین موضوع افق پیش روی صندوق‌ها را تیره و تار کرده است.

صندوق‌های بازنشستگی در تله بزرگی از مشکلات گرفتار آمده‌اند؛ به‌گونه‌ای که از 18 مورد بخش عمده‌ای از آنها ورشکسته‌اند و برخی دیگر در آستانه ورشکستگی قرار دارند. عده‌ای به این نکته اشاره می‌کنند که سالیان زیادی است که صندوق‌های بازنشستگی به حیاط خلوت وزارتخانه‌ها بدل شده‌اند. هر بار مدیری برکنار می‌شود، در این صندوق‌ها سمت می‌گیرد و در نتیجه آنچه اتفاق می‌افتد این است که تفکر دولتی در آنجا حاکم می‌شود و بنابراین می‌توان گفت آنچه در این صندوق‌ها اشتباه است، تفکر حاکم است.

گروهی از کارشناسان نیز بر این باورند که آنچه باید تغییر کند تا وضعیت صندوق‌ها سامان بگیرد، نظام حکمرانی است؛ موضوعی که در نهایت سبب تغییر در اوضاع کلان اقتصاد ایران خواهد شد و آثار سوء بحران‌های اقتصادی را بر نظام بازنشستگی تقلیل خواهد داد.

ادغام صندوق‌های بازنشستگی نزدیک است؟

با اینحال، به نظر می‌رسد گزینه نهایی وزرات کار برای حل بحران صندوق‌های بازنشستگی، ادغام آنها باشد. امری که طرح آن بی‌حاشیه هم نبوده و مساله‌ساز نیز شده است. در این بین، گروهی به این موضوع اشاره می‌کنند که ادغام جای اینکه درمان باشد، موجب ورشکستگی خواهد شد. یکی از مثال‌های بارز در این باره هم وضعیت صندوق هماست که پیشتر ایلنا در گزارشی به این موضوع اشاره کرده و در این باره نوشته بود: «این واگذاری، نه تنها شرایط بازنشستگان هما را بهتر نکرد که بر میزان زیان انباشته این شرکت واگذارشده هم افزود. درحالی‌که اعضای این صندوق اصرار داشتند این شرکت خصوصی می‌تواند بر اساس قانون با در اختیار گرفتن و سپرده شدن بخشی از شرکت‌های شرکت ملی هما چون شرکت‌های کارگو یا هتل‌های تحت اداره، ضمن چابک‌سازی به سوددهی برسد و بدون ادغام در یک شرکت بزرگتر دارای چالش سر پا بماند.»

البته مرتضوی گفته که فعلا ادغام صندوق‌های بازنشستگی در دست بررسی است و معلوم نیست این امر چه زمانی به مرحله اجرا برسد. با این وجود کارشناسان می‌گویند آنچه درمان است تغییر نظام حکمرانی است نه ادغام.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    سلام آقای مرتضوی ادغام صندوقهای بازنشستگی بهترین راه حل است مخصوصا تامین اجتماعی وصندوق کشوری

    • ناشناس

      من هم موافقم.ولی یکسری از انسانهای نادان و متعصب میگویند مرق یکپا دارد در صورتیکه یک صندوق کوچک اگر در یک صندوق بزرگتر ادغام شود به نفعش هست و دولت باید با اقتدار انکار را بکند و هوچیگری هوچیگران را خنثی کند

    • بهداد

      سلام. نظر رضا درسته. صندوقها ادغام بشه یعنی هم سان سازی عدالت رعایت میشه

  • بینام

    اگر صندوق ها ادغام شوند،کم کم که نه ظرف چندماه همه چیزنابود، وهمه به گردن دیگری موکول خواهدکرد،کاریست عبث وبیهوده،شایدمیخواهند اوضاعرا بدترازاین کنندوبازنشستگان هم سرماه کاسه چه کنم دست بگیرند،

  • فرهنگی بازنشسته

    بهترین تصمیم گرفته شده
    با ادغام صندوق های بازنشستگی از رانت بازنشستگی در نفت و پتروشیمی و…..جلوگیری شده و. تمام مراکزی که تافته جدابافته بودند و هستند و طبق قوانین مافیایی خارج از دستورالعمل بازنشستگی کشوری و لشگری ، برای خودشان مستمری ها کلان تعیین میکردند موظف
    به قانونمندی خواهد شد
    در حقیقت پس از سالها عدالت در بین بازنشستگان اجراء خواهد شد

  • ناشناس

    واویلا

  • جلالی

    سلام، هدف از طرح ادغام صندوق ها بهره جستن از منابع مادی این صندوق ها میباشد، اگر سازمان تامین اجتماعی بطور مستقل وبدون وابستگی به وزارت کار عمل کند ،هیچگاه ودر هیچ زمانی دچار ورشکستگی نخواهد شد،وزارت کار صرفا بار مالی برای صندوق ها ایجاد کرده واز این طریق هزینه های بالا سری خود را جبران میکند

  • ناشناس

    سلام به نظر من باید از بازنشستگان کمک بگیرند مثلا بازنشستگان همه باهم یک کارخانه یا شرکت بزرگ بزنند وبا سود آن زندگی کنند.البته بدون دزدی

  • ناشناس

    دولت برای صندوق های که مالک آن نیست ، حق تصمیم گیری ندارد . صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی ، یک صندوق فرا دولتی و بین النسلی کارگری و مالکیت آن صد در صد متعلق به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است ، و دولت در آن هیچ سهمی ندارد به غیر دخالت های تخریبی مدیران دولتی که ردپای مدیریتی آنان در دیگر صندوق ها ورشکسته مشهود است ! و با توجه به اینکه این صندوق نسبت به بقیه صندوق های بازنشستگان کشور بصورت نسبی شرایط بسیار بهتری دارد ، دولت با این فریبکاری و حربه می خواهد این صندوق را شریک ورشکستگی دیگر صندوق های ورشکسته کند ! به عبارتی هزینه ورشکستگی صندوق های بازنشستگی را باید صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت کند !!!!!!