کد مطلب: ۷۱۴۵۵۴

ارتودنسی یا لمینت کدام برای مشکل شما مناسب‌تر است؟

ارتودنسی یا لمینت کدام برای مشکل شما مناسب‌تر است؟

بسیاری از افرادی که مشکل به هم ریختگی دندان ها را دارند در زمان مراجعه به دندانپزشک این سوالات را از وی می پرسند: ارتودنسی برای من بهتر است یا لمینت دندان؟

ارتودنسی یا لمینت کدام برای مشکل شما مناسب تر است؟

بسیاری از افرادی که مشکل به هم ریختگی دندان ها را دارند در زمان مراجعه به دندانپزشک این سوالات را از وی می پرسند: ارتودنسی برای من بهتر است یا لمینت دندان؟ تفاوت ارتودنسی با لمینت در چیست؟ و … قطعا بهترین پاسخ برای این سوالات را به شما پزشک خواهد داد اما داشتن اطلاعات اولیه قبل از مراجعه به پزشک در انتخاب بهتر به شما کمک می کند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با تکیه بر نظرات متخصصین به این سوالات شما پاسخ دهیم.

ارتودنسی دندان چیست؟

برخی از افراد تفاوت بین لمینت دندان و ارتودنسی را نمی دانند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی این دو روش را با هم اشتباه می گیرند؛ در حالی که کاربرد این دو روش با یکدیگر متفاوت است.
در صورتی که بی نظمی و نامرتبی دندانی شدید باشد قطعا بهترین روش برای اصلاح موقعیت دندان ها ارتودنسی است. بنابراین افرادی که دچار به هم ریختگی بیش از حد دندانی، فاصله زیاد دندانی و … مواجه هستند و به دنبال بهترین روش درمانی هستند مناسب ترین راه برای آنها انجام ارتودنسی توسط یک متخصص ارتودنسی متبحر است.

در ارتودنسی دندان یک روش درمانی تخصصی برای اصلاح ناهنجاری های دندانی است؛ نیروهای فیزیکی اعمال شده توسط براکت ها در ارتودنسی ثابت و الاینرها در ارتودنسی نامرئی منجر به هدایت دندان ها به جای درست و صحیح می شود. طول درمان ارتودنسی در هر کسی متفاوت است و به طول متوسط بین ۶ ماه تا ۲ سال به طول می انجامد. پس از اتمام طول درمان ارتودنسی بیمار دندان های صاف و مرتب بدون هیچ ماده اضافی خواهد داشت.

به دلیل پیشرفت چشمگیری که در زمینه ارتودنسی شاهد آن بودیم بیماران می توانند دوره درمان راحت تری به نسبت سال های قبل داشته باشند. روش هایی مثل ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی دیمون روش های نوین درمانی هستند.

988

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان در واقع یک پروسه زیبایی در حوزه دندانپزشکی است که برای اصلاح مشکلات مختلفی در دندانپزشکی زیبایی استفاده می شود. معمولا بیمارانی که دارای یک یا چند دندان کوچک هستند، دندان های زردی دارند، دندان های نامتناسبی دارند و … از لمینت دندان برای اصلاح شکل دندان ها استفاده می کنند.
برای انجام لمینت دندان سطح مینای دندان ها تراشیده می شود و یک روکش بسیار نازک به دندان ها چسبیده می شود. طول درمان لمینت دندان به نسبت ارتودنسی بسیار کوتاه تر است و حداکثر ۱ الی ۲ هفته به طول می انجامد.

معایب لمینت دندان

• در این روش باید مینای دندان ها تراشیده شوند، همین موضوع باعث می شود که دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار گیرند.
• لمینت دندان یک روش موقتی است و ممکن است دچار شکستگی، تغییر رنگ و … شوند.
• لمینت دندان تنها برای پوشاندن ناهنجاری های جزئی دندانی مناسب هستند.

97 3

مقایسه نهایی لمینت و ارتودنسی دندان

همان طور که متوجه شدید ارتودنسی یک روش درمانی است در حالی که لمینت دندان یک روش زیبایی در دندانپزشکی است. زمانی که با ارتودنسی دندان وضعیت دندان های خود را اصلاح می کنید در واقع این کار به شکل طبیعی و درست انجام می شود اما در روش لمینت دندان با یک ماده مصنوعی اصلاح انجام می شود. به دلیل اینکه ارتودنسی بر اساس طبیعت دندان ها است بنابراین نتیجه آن مطمئن تر و دائمی خواهد بود.

اکثر افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند؛ کودکان و نوجوانان هستند، اما بزرگسالان هم می توانند ارتودنسی دندان انجام دهند. ارتودنسی دندان کودکان به راحتی می تواند به رشد مناسب فک آنها کمک کند؛ در نتیجه دندان های دائمی منظم و مرتب در کنار هم قرار می گیرند. رشد صحیح و مناسب دندان های دائمی از بروز بسیاری از مشکلات دندانی جلوگیری می کند که یکی از مهم ترین تفاوت های بین لمینت و ارتودنسی دندان است.

ارتودنسی دندان کمک شایانی به هماهنگ شدن سایر اجزای صورت فرد می کند و هر گونه عدم تقارنی که در ناحیه فک وجود دارد را رفع می کند. در واقع عملیاتی که در طول درمان ارتودنسی منجر به تغییر موقعیت فکین می شود منجر می شود که فکین به موقعیت اصلی خود هدایت شوند که همین موضوع می تواند هر گونه ناهماهنگی در ناحیه چانه، لب ها و حتی بینی را رفع کند. بنابراین ارتودنسی دندان علاوه بر اصلاح ناهنجاری های دندانی، تعادل و زیبایی را نیز به اجزای صورت می بخشد.

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین ارتودنسی و لمینت، حفظ سلامت دندان ها می باشد. همان طور که گفتیم برای نصب لمینت دندان نیاز به تراشیدن دندان است که منجر به از بین رفتن بافت مینای دندان می شود. در حالی که در ارتودنسی دندان هیچ کدام از اجزای طبیعی دندان ها دستکاری نمی شوند و با این روش مشکلات دندانی از ریشه حل می شوند اما در لمینت تنها زیبایی ظاهری به دست می آید.

لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که با اینکه ارتودنسی یک روش تخصصی برای درمان نامرتبی دندان هاست اما در برخی موارد ترجیح دندانپزشک استفاه از همین روش است بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که ارتودنسی بهتر از لمینت دندان است.

هزینه ارتودنسی کمتر است یا لمینت دندان؟

به طور کلی قیمت لمینت دندان از ارتودنسی کمتر است؛ اما به دلیل مزایای بسیار زیادی که ارتودنسی دارد و اینکه با ارتودنسی یک بار برای همیشه مشکل را رفع می کنید بسیار به صرفه تر از لمینت دندان است.

شایان ذکر است که اکثر بیمه های تکمیلی بخشی از هزینه درمان ارتودنسی را تقبل می کنند اما به دلیل اینکه لمینت دندان نوعی عمل زیبایی محسوب می شود بیمه ها هزینه آن را تقبل نمی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.