کد مطلب: ۲۴۳۲۶۹

اردوغان، با وعده اقتصادی تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرد

اردوغان، با وعده اقتصادی تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرد

رجب طیب اردوغان رئیس‎جمهوری ترکیه با وعده اقتصادی، تبلیغات غیررسمی انتخاباتی خود را آغاز کرد و در اجتماع مردم شهر استانبول گفت که نرخ بهره، تورم و تراز منفی تجاری کشورش را کاهش خواهد داد.

در حالی که کمتر از 50 روز به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس ترکیه زمان باقی است و هنوز تبلیغات انتخاباتی رسمی در این کشور شروع نشده، اردوغان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ششمین کنگره استانی این حزب در ورزشگاه سینان اردم استانبول سخنرانی و رئوس برنامه‌های اقتصادی خود را اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری آناتولی، سخنان امروز اردوغان را مانیفست انتخاباتی رئیس‌جمهوری کنونی و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه عنوان کرد.

اردوغان در این سخنرانی وعده داد که درآمد ملی ترکیه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و آغاز سیستم حکومتی ریاستی افزایش خواهد یافت، مردم بیشتر از آن بهره‌مند خواهند شد و شکاف درآمدی اقشار مختلف نیز به سرعت کاهش خواهد یافت.

سیستم حکومتی ترکیه در پی اصلاحیه قانون اساسی این کشور در تاریخ 16 آوریل سال گذشته میلادی (27 فروردین ماه 96) از نظام پارلمانی به نظام ریاستی تغییر یافته و انتخابات زودهنگام 24 ژوئن سال جاری میلادی (3 تیرماه 1397) در واقع نخستین دوره انتخابات در نظام ریاستی محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی امروز، مبارزه با فساد مالی، فقر و محدودیت‌های اقتصادی را همانند روزهای نخست تاسیس حزب عدالت و توسعه از اولویت‌های خود اعلام کرد.

وی بیان کرد: با هم اقتصاد ترکیه را توسعه می‌دهیم و آن را به یک قدرت جهانی تبدیل خواهیم کرد تا برندهای جدیدمان در سراسر جهان ارائه شود.

وی کسب سود از پول به طریق سرمایه گذاری و کمک‌های اجتماعی در راستای منافع مردم را ملی گرایی واقعی خواند و نجات ترکیه از دست سیاست‌های صندوق بین المللی پول و وابستگی به خارج در زمینه صنایع دفاعی را خودکفایی حقیقی عنوان کرد.

وی شکست کودتای نافرجام 15 جولای 2016 را نتیجه حمایت شجاعانه و مقاومت قهرمانانه مردم دانست و افزود: با کمک مردم بزرگترین خیانت تاریخ معاصر علیه ترکیه را دفع کردیم.

وی حزب حاکم عدالت و توسعه را را متعلق به مردم و سرگذشت این حزب و ترکیه را یکی دانست و بیان کرد: طی 16 سال گذشته شکوفایی ترکیه، با مخالفت بسیاری مواجه شد.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: دیگر امکان ندارد کسی بر خلاف میل ترکیه، برای طراحی نقشه‌های کثیف و ایجاد مرزهای جدید در منطقه اقدام کند.

وی افزود: هرچند در روزهای اخیر عزم و اراده مشترکی با طرف‌های اروپایی خود نداریم، اما از قصد خود برای عضویت در اتحادیه اروپا منصرف نشده‌ایم.

وی اضافه کرد: امروز همانند گذشته حامی دموکراسی، آزادی و حقوق مدنی هستیم و در آینده نیز چنین رویکردی خواهیم داشت، اما در عین حال از اقتدار و استقلال خود هم دفاع خواهیم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در 24 ژوئن را تولد جدیدی برای ترکیه دانست و گفت: در سیستم حکومتی جدید، نظام قیمومیت کاملا از بین خواهد رفت و با مردم عهد می‌بندم که در دوره جدید، ترکیه در قله جهان مدرن و معاصر قرار خواهد گرفت و به عنوان مقتدرترین کشور منطقه به یک قدرت جهانی و کشوری پیشرو تبدیل خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: با تفکیک کامل قوا، مجلس بر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت، کابینه بر کارکرد موثر و دستگاه قضایی بر دادرسی مستقل و بی طرف متمرکز خواهد شد و با حفظ ثبات سیاسی و رهبری، ترکیه به یکی از بازیگران نظام نوین بین‌الملل که دارای تهدیدها و فرصت‌های بزرگی است، تبدیل خواهد شد.

اردوغان با بیان این که برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی ساخت سلاح‌های ملی را ادامه خواهیم داد، تاکید کرد: هدف ما ساخت تمام تجهیزات نظامی زمینی، دریایی و هوایی مورد نیاز ارتش در داخل کشور است و طرح‌های ملی ما در زمینه خودروسازی و صنایع دفاعی به زودی تصویب خواهد شد.

وی استقلال، وطن دوستی، امنیت ملی و رویکرد انسانی را اصول سیاست خارجی ترکیه در دوره جدید عنوان کرد و ادامه داد: تا زمانی که جان در بدن داریم، در مقابل گروه‌های تروریستی خواهیم ایستاد و برای پاکسازی مرزهای خود از وجود گروههای تروریستی اقدامات نظامی جدیدی مانند عملیات سپر فرات و شاخه زیتون انجام خواهیم داد و تا نابودی همه تروریست‌ها در عین العرب، حسکه، سنجار و قندیل عملیات خود را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهوری ترکیه سوءاستفاده، خشونت و بی‌احترامی نسبت به زنان را جنایت علیه بشریت دانست و تاکید کرد: با تمام قدرت و عزم راسخ خواهیم کوشید این لکه ننگ را از کشور خود بزداییم و علاوه بر تامین رفاه مردم، آزادی فردی را تضمین کرده و موانع پیش روی آزادی دین و اندیشه را نیز رفع کنیم.

اردوغان همچنین آزادی تجارت و امنیت اموال مردم به شکل بهتر و قوی‌تر نسبت به قبل تحت ضمانت دولت را از جمله اهداف دیگر خود در دوره آینده ریاست جمهوری عنوان کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده‌های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه (18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی (3 تیرماه 1397) برگزار می‌شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.

پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.