کد مطلب: ۵۲۸۲۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یک قدمی آزادسازی منابع ایران / ارزهای آزاد شده عمان چه شد؟

یک قدمی آزادسازی منابع ایران / ارزهای آزاد شده عمان چه شد؟

از میان کشورهایی که به دلایل مختلف منابع ایران را بلوکه کرده‌اند تاکنون فقط عمان حدود دو میلیارد دلار از این ارزها را آزاد کرده است. از چند روز پیش هم رایزنی مجدد با کره جنوبی برای پرداخت بدهی این کشور به ایران با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با از سرگیری مذاکرات برجام در وین و تلاش مجدد ایران برای آزادسازی منبع بلوکه شده‌اش در چند کشور، ماجرای این کشورهای بدهکار و خلف وعده‌هایشان بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است.

عراق، کره‌جنوبی، ژاپن، چین، عمان، لوکزامبورگ و چند کشور دیگر هر یک به دلیلی وجوه ایران را بلوکه کرده‌اند و هر کدام هم با بهانه‌ای از تسویه حساب با ایران سر باز می‌کنند.

عراق با وجود در دست داشتن مجوز آزادسازی از مقامات آمریکا، حاضر به بازگردادن شش میلیارد دلار منابع ایران نیست. ژاپن هم پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای استفاده از ۱۰ میلیارد دلار پول ایران در این کشور حتی برای خرید غذا، دارو و واکسن را نپذیرفته. درباره چین هم با وجود این که مقامات بانک مرکزی وجود منابع بلوکه شده ایران در این کشور را تایید می‌کنند، بعد از طرح موضوع همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین و افزایش حساسیت‌ها نسبت به همکاری این دو کشور، برخی اصرار دارند منابع ایران در چین بلوکه نشده بلکه فقط وجوه محدودی از ایران در چین موجود است که آن هم در مصارف تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.

در این میان عمان تنها کشوری بوده که نزدیک دو میلیارد دلار پول بلوکه ایران را آزاد کرده است.

خرید دارو با دلارهای آزادشده

اسفند ماه که رئیس کل بانک مرکزی در سفر به کشورهای بدهکار و مذاکره با آنان سعی داشت هر طور شده بخشی از منابع را آزاد کند و بازار ارز را از تنگنا در طرف عرضه نجات دهد، سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد که که آمریکا به هر سه کشور کره‌جنوبی، عمان و عراق اجازه داده هر کدام یک میلیارد دلار از پول ایران را برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.

پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز حاکی از آن است که اگرچه عراق و کره خلف وعده کردند و ارزی به ایران بازنگردادند، ۱٫۵ تا دو میلیارد دلار ارز ایران در عمان آزاد و به گفته مقامات بانکی صرف خرید دارو شده است.

در سال۹۹، ۱۴ میلیارد دلار ارز برای خرید دارو کالاهای اساسی تخصیص داده شد که بر اساس پیگیری‌ها حدود دو میلیارد دلار آن از محل ارزهای آزاد شده عمان بوده است.
حالا هم به نظر می‌رسد دلارهای کره‌جنوبی در یک قدمی آزاد شدن باشد.

صبح امروز نخست وزیر کره جنوبی به ایران آمده. سعیدخطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه قبلا درباره این سفر گفته بود: «چانگ سی کیونگ در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و گفتگو در خصوص موضوعات دوجانبه از جمله موضوع محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر خواهد کرد».

همچنین دیروز ایران کشتی توقیف شده این کشور را پس از سه ماه آزاد کرد و در پی همین اقدام، خبرگزاری و روزنامه‌ کره جنوبی از احتمال توافق ایران و کره بر سر آزادسازی ارزهای ایران در این کشور نوشتند.

البته با توجه به عضو نبودن ایران در fatf حتی در صورت آزادسازی این منابع، احتمالا امکان انتقال نقدی آن به کشور وجود نداشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    لعنت خدا کسانی که پول ملت رو به غیر ایرانی هزینه کند لعنت بر ذاتش

  • ناشناس

    من نمیدونم اگه این طلب ها را نداشتیم چه روزگاری داشتیم میبایست بریم پیش افغانستانیها گدایی.
    اقتصادی که با دولت کمونیستی چین سرو سامون میگیره همون بهتر که نگیره همین ذره خیرو برکت هم از رو کشور داره میره

  • ناشناس

    واقعااین پولها چی میشن اینا سیر نمیشن

  • مجید محاوی

    نفت زخیره شده در چین که قرار بود از آنجا فروخته بشه و چین برای انبارش هزینه میگیره چی کجا رفتن منابع کشور را حیف و میل میکنند…

  • ناشناس

    اگه چین حسن نیت داره ومردم ایران براش بعنوان مصرف کننده بنجولاش اهمیت دارن! با طلب های ما واکن برامون تهیه کنه. که اقلا زنده بمونیم کالاهاشا مصرف کنیم

  • ناشناس

    باید با چه زبونی بنویسیم

  • جانباز

    ایران بایستی فورا عضو fatf بشه که انتقال دلارها از طریق بانک انجام بشه والامثل دکل نفتی وهمین دلارها رایکجا میدوزدن اون وقت است سرما بی کلا میماند

  • علی

    دولت عراق که ما اینهمه با داعش مبارزه کردیم و حمایت کردیم چرا پول ما را نمیده این سیاست چقدر ناجو انمردانه است

  • ن

    وقتی که میخواد صرف اختلاس پرانتز بیشتر بشه وتفاوتی در قیمت ارز نداشته باشه همون بهتر که آذاد نشه

  • ناشناس

    بنازم به این اقتدارایران هرکی ازراه میرسه یه پس گردنی میزنه ماهم مدام انتقام سخت میگیریم واقعا چی برامون مونده خاک برسرهمهمون