کد مطلب: ۳۵۹۸۸۷

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا ارزهای صادراتی به کشور برنمی‌گردند؟

چرا ارزهای صادراتی به کشور برنمی‌گردند؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: ممنوعیت‌ها به دلیل برخی شرایط خاص اعمال شده و در حوزه برگشت ارز حاصل از صادرات باید عنوان کرد که ۶۵ درصد ارز صادراتی هنوز به کشور بازنگشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفت ماه منتهي به مهر سال 97، صادركنندگان توانسته‌ بودند 67 ميليون و 362 هزار تن كالا به ارزش 27 ميليارد و 229 ميليون دلار به بازارهای بين‌المللی كه عمدتا شامل عراق، چين، امارات، افغانستان و هند بود، صادر كنند؛ این در حالی است که در 9 ماهه سال گذشته واردات بر صادرات غلبه کرد و واردات از صادرات پیشی گرفت. با این حال در بهمن ماه سال 97 مجدد صادرات گوی سبقت را از واردات گرفت و به 40 میلیارد دلار رسید. اما علت این نوسانات در روند صادرات کشور چه بود؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات سال 97 به میزان 40 میلیارد دلار قابل پیش‌بینی بود؟ به تجارت‌نیوز گفت: سال گذشته وضعیت صادرات 43 میلیارد پیش‌بینی می‌شد، چنانچه این رقم تا پایان اسفند ماه هم به عدد مذکور می‌رسید می‌توان مدعی شد که میزان صادرات سال 97 از سال 96 پیشی گرفته و روند صعودی داشته است.

محمد لاهوتی اظهار کرد: باید اشاره کرد که میزان صادرات در سال 97 تا حدودی رشد داشته است. البته در سال 97 به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز، پیش‌بینی می‌شد که میزان صادرات به 50 میلیارد دلار برسد، اما برخی موانع و صدور برخی ممنوعیت‌ها باعث شد که چنین رقمی محقق نشود.

او تصریح کرد: ممنوعیت‌ها به دلیل برخی شرایط خاص اعمال شد. در حوزه برگشت ارز حاصل از صادرات باید عنوان کرد که ۶۵ درصد ارز صادراتی هنوز به کشور بازنگشته است. دلیل این تاخیر در بازگشت نیز به دو مساله برمی‌گردد. نخست اینکه پایه‌های غیرواقعی صادراتی، آماری متفاوت از صادرات ارائه می‌دهد که به اختلاف نظر در آمار منتج شده است. از این رو نیاز است که قیمت‌ها واقعی شود. همچنین محدودیت‌های واردات و ثبت‌سفارش کالا در ماه‌های اخیر موجب شده تا صادرکنندگان نتوانند از مسیر تعیین شده برای بازگرداندن ارز صادراتی (واردات در مقابل صادرات) استفاده کنند. این درحالی است که این راهکار برای بخش‌ خصوصی بسیار مورد استفاده است و اختلال در عملیاتی شدن آن در ماه‌های اخیر، بازگشت ارز آنها را با مشکل مواجه کرده است.

لاهوتی گفت: در مهر و آبان به دلیل افزایش قیمت دلار ما رشد 15 درصدی صادرات را تجربه کردیم. چنانچه اختلال‌های مختلف در بخش تجارت خارجی کشور رخ نمی‌داد، تراز تجاری روند مطلوبی را در نیمه دوم سال طی می‌کرد، اما افت میزان صادرات در نیمه دوم سال باعث شد که روند رشد صادرات در نیمه نخست سر به سر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.