کد مطلب: ۴۰۸۰۳۶

چه میزان از ارزهای صادراتی برگشتند؟

چه میزان از ارزهای صادراتی برگشتند؟

رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: با توجه به کاهش تفاوت‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی برای تعامل نزدیک با صادرکنندگان در پیش گرفت این فرصت را فراهم کرد تا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی از طریق سامانه نیما و واگذاری ارز صادراتی تا میزان ٧١ درصد عملیاتی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر مهر ماه بود که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع فعالان بخش‌خصوصی حاضر شد تا به دغدغه فعالان اقتصادی پاسخ دهد. برگشت ارز حاصل از صادرات مهمترین موضوعی بود که همتی نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت:« صادرکنندگان از 21 فروردین سال 97 تا 31 اردیبهشت سال جاری 71 درصد ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده‌اند.»

با آن که بیش از یک سال از راه‌اندازی سامانه ثبت درخواست‌های ارزی می‌گذرد اما هنوز ضرب آهنگ‌ها نسبت به برگشت ارزهای صادراتی ناموزون است؛ چرا که اخیرا هم فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد واکنشی نسبت به سخنان رئیس بانک مرکزی نشان داد و اعلام کرد که « میزان صادرات غیر نفتی کشور در ۱۸ ماه گذشته معادل ۶۱ میلیارد دلار بوده که ۲۷ میلیارد آن در سامانه نیما ثبت شده است. رقم فوق به مفهوم این است که در مدت یاد شده حدود ۴۵ درصد از ارز صادراتی به کشور بازگشت داده شده است.»

هر چند که هنوز هم مشخص نیست چه میزان ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته اما رئیس کنفدراسیون صادرات در نشست خود در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرده است که « 71 درصد از ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشته است.»

به گزارش ایرنا، رییس کنفدراسیون صادرات ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد و از بازگشت ٧١ درصد از ارز صادراتی به چرخه اقتصاد خبر داد.

محمد لاهوتی در ادامه افزود: با توجه به کاهش تفاوت‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی با تعامل نزدیک به صادرکنندگان در پیش گرفت این فرصت را فراهم کرد تا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی از طریق سامانه نیما و واگذاری ارز صادراتی تا میزان ٧١ درصد عملیاتی شود.

او در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از تاخیر سازمان‌ها در ارائه آمارها اظهار کرد: مدتی است آمار تجارت خارجی به دلایلی یا با تاخیر منتشر می‌شود یا با جزییات دقیق که بتوان امکان تحلیل آماری را همانند گذشته به دست آورد انجام نمی‌شود. گرچه در شش ماه نخست سال با کاهش ارز در صادرات همراه بودیم اما در مجموع روند صادرات و واردات مثبت بوده است و از نظر وزنی با رشد ٢٢ درصدی مواجه بودیم.

لاهوتی گفت: تراز تجاری با اختلاف ٧٥٠ میلیون دلاری به نفع واردات مثبت بوده است که به نظر می‌رسد در ٦ ماه دوم سال میزان صادرات افزایش یابد.

هند از بازارهای عمده صادراتی خارج شد

بازارهای صادراتی یکی دیگر از محورهای صحبت رئیس کنفدراسیون صادرات بود. محمد لاهوتی در این زمینه اظهار کرد: صادرات ایران به بازارهای سنتی چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان صورت می‌گیرد، در بحث صادرات کشور هند از پنج کشور نخست خارج شده که این موضوع نشان می‌دهد هندی‌ها در موضوع تحریم سخت‌گیرانه تر از دیگر بازارها عمل کردند.

او افزود: در شش ماهه نخست سال جاری کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند به عنوان بزرگترین صادرکنندگان به ایران محسوب می‌شوند که براساس محاسبات صورت گرفته میانگین نرخ هر تن واردات ٢٩٥ دلار بوده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در شش ماه گذشته شرایط را برای برگشت ارز صادرکنندگان فراهم کرده نزدیک شدن نرخ ارز سامانه نیما به ارز آزاد است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با توجه به کاهش تفاوت‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی با تعامل نزدیک به صادرکنندگان در پیش گرفت این فرصت را فراهم کرد تا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی از طریق سامانه نیما و واگذاری ارز صادراتی تا میزان ٧١ درصد عملیاتی شود.

او ادامه داد: زمانی که حجم صادرات اعلام می‌شود، صادرکننده به مدت چهار ماه فرصت دارد تا ارز را به چرخه اقتصاد بازگرداند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.