کد مطلب: ۲۸۵۱۸۶

اروپا با اجرای «قانون انسداد» به حفاظت از شرکت‌ها در ایران می‌آید

اروپا با اجرای «قانون انسداد» به حفاظت از شرکت‌ها در ایران می‌آید

اتحادیه اروپا اعلام کرد که با بروزرسانی قانون انسداد به حفاظت از شرکت های اروپایی در ایران می پردازد.

اتحادیه اروپا در حال اجرای قانون انسداد است که از فعالیت شرکت‌های خود در ایران همزمان با موج جدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران محفاظت کند. در همین حال کمیسیون اروپا اعلام کرد با وجود تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های اروپایی به فعالیت قانونی تجاری در ایران تحت حفاظت بروکسل ادامه خواهند داد.

به گزارش تجارت‌نیوز،کمیسیون اروپا اعلام کرد که برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای به عنوان بخش ضروری برجام است و هدف آن تاثیر مثبت بر روی روابط اقتصادی و تجاری ایران و مهم‌تر از آن بر روی زندگی ایرانی‌ها است. مصمم هستیم بر اساس قانون اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از اپراتورهای اقتصادی اروپایی که به صورت مشروع در ایران فعالیت می‌کنند، محافظت کنیم.

این مرجع اروپایی تصریح کرد که بروزرسانی قانون انسداد از امروز در راستای حفاظت از شرکت‌های اروپایی در ایران برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌های فرا منطقه‌ای ایالات متحده به جریان می‌افتد.

البته پیش از این هم بروکسل در ماه می اعلام کرده بود که اجرای قانون انسداد را از ماه اوت شروع می‌کند. این قانون اولین بار در سال ۱۹۹۶ اتخاذ شد و شرکت های اروپایی را از پیروی تاثیرات فرامنطقه‌ای تحریم‌های آمریکا منع می‌کند. قانون انسداد به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد که خسارت های ناشی از چنین تحریم‌هایی را جبران کنند و تاثیر این تحریم‌ها را در هر دادگاه اتحادیه اروپا بی اثر می‌کند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که اروپایی‌ها متعهد به همکاری بر روی حفظ و نگهداری کانال‌های مالی کارآمد، ادامه صادرات نفت و گاز ایران هستند. اتحادیه اروپا اعلام کرد که حفظ توافق هسته‌ای با ایران یک توافق بین‌المللی محترم و در راستای امنیت بین‌الملل است.

بر همین اساس، اتحادیه اروپا اعلام کرد از آنجایی که قانون انسداد هیچ گاه مورد استفاده قرار نگرفته، اجرای آن نیازمند توافق ۲۸ کشور عضو اروپا است و ممکن است فرآیند آن طولانی شود و اول از هم باید با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بروزرسانی شود.

بر پایه این گزارش، بزرگترین مشکل این است که شرکت‌های اروپایی احتمالا در برابر فشار آمریکا سر تعظیم فرود بیاورند و با وجود کسب اطمینان از بروکسل ایران را ترک کنند. این شرکت‌ها وابسته به سیستم بانکداری و بازارهای مالی بین‌المللی با تسلط آمریکا هستند. پیش از این برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی برای دوری از هدف تحریم آمریکا قرار گرفتن و نیز از دست دادن بازار آمریکا فعالیت خود در ایران را متوقف کرده‌اند.

منبع:راشاتودی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.