کد مطلب: ۱۸۸۰۵۳

پیمان قانونی زیرِ سن قانونی؛ بحران ازدواج کودکان در قلب آمریکا

پیمان قانونی زیرِ سن قانونی؛ بحران ازدواج کودکان در قلب آمریکا

اگرچه دیپلمات‌های آمریکایی در کشورهای دیگر پیگیرِ ممنوعیت ازدواج کودکان هستند و آن را کاملا غیرقانونی می‌دانند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد، آمار افرادی که پیش از 18 سالگی در این کشور ازدواج می‌کنند کم نیست و در بسیاری از ایالت‌های آمریکا هیچ‌گونه محدودیت سنی برای ازدواج مشخص نشده است.

الهام میرمحمدی: ازدواج کودکان در کشورهای در حال توسعه امری رایج است. تعریف کلی ازدواج کودکان این است که افراد پیش از رسیدن به 18 سالگی وارد پیمان زناشویی شوند. در حال حاضر از هر 3 دختر، 1 نفر قبل از 18 سالگی ازدواج می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، اگر این روند کاهش نیابد تا سال 2050، حدود 1.2 میلیارد کودک دختر به کودکان متاهل در جهان اضافه می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، کشورهای آفریقایی صدرنشین فهرست کشورهایی هستند که هیچ‌گونه ممنوعیت سنی برای ازدواج وضع نکرده‌اند و این امر بیشتر در میان دخترها شایع است.

با این حال، در برخی ایالت‌های آمریکا نیز ازدواج کودکان رایج است.

اگرچه دیپلمات‌های آمریکایی در کشورهای دیگر پیگیر ممنوعیت ازدواج کودکان هستند و آن را امری غیرقانونی می‌دانند، اما کودکان آمریکایی نیز در داخل کشور با این چالش مواجهند.
لازم به ذکر است، ازدواج کودکان در آمریکا معمولا با رضایت والدین و تایید قضات اتفاق می‌افتد.

از ۴۸ ایالت آمریکا، ۲۷ ایالت هیچ‌گونه محدودیت سنی برای ازدواج مشخص نکرده‌اند.

در حال حاضر، هیچ‌یک از ایالت‌های آمریکا به طور قاطع، قانونی مبنی بر ممنوعیت ازدواج کودکان تصویب نکرده است.

اگرچه ازدواج کودکان در مناطق روستایی، مذهبی، محافظه‌کار و فقیر بیشتر شایع است، اما واقعیت این است که این امر در ایالت‌های مختلف، از سکولار تا مذهبی و خانواده‌های متفاوت به چشم می‌خورد.

بر اساس گزارشی که اخیرا در یک برنامه تلویزیونی به نام Frontline پخش شده، بیش از 207 هزار آمریکایی در فاصله سال‌های 2000 تا 2015، پیش از 18 سالگی ازدواج کردند.

این گزارش‌ نشان می‌دهد، بیش از دوسوم این افراد 17 سال، 985 نفر 14 سال و 10 نفر تنها 12 سال داشته‌اند.

از 48 ایالت آمریکا، 27 ایالت هیچ‌گونه محدودیت سنی برای ازدواج مشخص نکرده‌اند.

با تغییر هنجارهای اجتماعی نظیر حضور بیشتر دخترها در مدرسه و همین‌طور کاهش نرخ ازدواج به طور کلی، خوشبختانه ازدواج کودکان کاهش یافته است.

به عنوان مثال 23500 کودک در سال 2000 و پیش از 18 سالگی ازدواج کردند. این رقم در سال 2010 به کمتر از 9000 نفر رسید.

با این حال، در سال 2014 بیش از 57 هزار نوجوان 15 تا 17 ساله در آمریکا ازدواج کردند.

در حقیقت، آنها مهم‌ترین قرارداد قانونی زندگی‌شان را امضا کردند در حالی که هنوز به سن قانونی نرسیده بودند.

این بدان معناست که این نوجوانان از نظر قانونی نمی‌توانند برای طلاق اقدام کنند، اجاره‌نامه‌شان را امضا کنند و یا در صورتی که مورد خشونت و سواستفاده قرار بگیرند، نمی‌توانند اقدام به درخواست کمک و پناه کنند.

در حال حاضر، طیف سیاسی وسیعی مخالف ممنوع کردن ازدواج کودکان هستند.

محافظه‌کاران اجتماعی ادعا می‌کنند که ازدواج‌های زودهنگام از تولد کودکان بدون ازدواج جلوگیری می‌کند. همچنین این امر می‌تواند تعداد مادران مجردی که نیاز به کمک‌های اجتماعی دارند، کاهش دهد.

از نظر آنها باید به سنت‌های مذهبی و آداب و رسوم دینی پایبند بود.

آزادی‌خواهان معتقدند، ازدواج انتخاب فرد است و هیچ ارتباطی به دولت‌ها ندارد.

کودکان متاهل بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، سرطان، سکته مغزی و سایر بیماری‌های مربوط به جسم هستند و از مشکلات روحی و روانی بیشتری رنج می‌برند.

از سوی دیگر، اتحادیه آزادی‌های مدنی در آمریکا با دفاع از ازدودج کودکان، اعمال محدودیت در سن ازدواج را تخلف از قوانین ازدواج می‌داند.

حامیان وضع ممنوعیت و محدودیت سنی اما می‌گویند، اگر کودکان قادرند به یکدیگر متعهد باشند، پس بهتر است تا 18 سالگی منتظر بمانند و بعد از آن با هم ازدواج کنند. از دید آنها سنت‌هایی از این دست، آزار و اذیت کودکان را به دنبال دارند و باید متوقف شوند. آنها به شدت مخالف حمایت از این آداب و رسوم هستند.

از سوی دیگر، برخی والدین نیز بر این باورند که صلاح فرزندانشان به خصوص دختران -با توجه به محدودیت سن در بارداری- در ازدواج زودهنگام است.

اگرچه در اکثر مواقع، بارداری زودهنگام آسیب‌های غیرقابل جبرانی به دنبال دارد.

آمارها نشان می‌دهد، حدود 70 تا 80 درصد از ازدواج کودکان به طلاق می‌انجامد. احتمال مواجهه با فقر در کودکان متاهل 2 برابر بیشتر و مواجهه با خشونت فیزیکی و ضرب‌وشتم از سوی همسر 3 برابر بیشتر در مقایسه با بزرگسالان متاهل است.

حدود 50 درصد از کودکانی که ازدواج می‌کنند ناچار به ترک تحصیل در مقطع دبیرستان هستند. احتمال رها کردن تحصیل در مقطع دانشگاه نیز در میان این افراد 4 برابر بیشتر است.

از سوی دیگر کودکان متاهل بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، سرطان، سکته مغزی و سایر بیماری‌های مربوط به جسم هستند و از مشکلات روحی و روانی بیشتری رنج می‌برند.

دقیقا به همین دلیل است که فعالان اجتماعی پیگیر ممنوعیت کامل ازدواج کودکان در سراسر جهان هستند.

در آمریکا، ایالت‌های تگزاس و نیویورک قوانینی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن ازدواج کودکان با بزرگسالان را ممنوع می‌کند.

لازم به ذکر است، در برخی ایالت‌ها 18 سال سن قانونی نیست و افراد کمتراز 18 سال حقوقی دارند که ازدواج یکی از آنهاست.

در ایالت کنتیکِت ازدواج برای افراد کمتر از 16 سال ممنوع است.

همچنین 11 ایالت دیگر محدودیت‌های سنی برای ازدواج کودکان را بررسی می‌کنند که قرار است در آینده تصویب و اجرا شود.

ایالت‌های اریزونا، فلوریدا، مریلیند، ماساچوست، نیوجرسی و پنسیلوانیا در حال رسیدگی و بررسی ممنوعیت ازدواج برای افراد زیر 18 هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.