خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۹۷۴۲

از بلک فرایدی چه می‌دانید؟

از بلک فرایدی چه می‌دانید؟

امروز می‌خواهیم تاریخچه این حراجی را بررسی کنیم. حراج جمعه سیاه از کشور امریکا شروع شد و در نهایت به دیگر نقاط جهان راه پیدا کرد. شاید این فکر که از ایران بتوانیم در این رویداد پرسود شرکت کنیم کمی عجیب باشد. اما باید بدانید که چنین امکانی با استفاده از مالتینا در اختیار شماست.

امروز می‌خواهیم تاریخچه این حراجی را بررسی کنیم. حراج جمعه سیاه از کشور امریکا شروع شد و در نهایت به دیگر نقاط جهان راه پیدا کرد. شاید این فکر که از ایران بتوانیم در این رویداد پرسود شرکت کنیم کمی عجیب باشد. اما باید بدانید که چنین امکانی با استفاده از مالتینا در اختیار شماست.

در این مقاله راه‌های خرید محصول تخفیف‌دار را از داخل ایران بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

888

حراج جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی (Black Friday) چیست؟

روز جمعه سیاه یا بلک فرایدی یک فرهنگ سنتی مربوط به کشور ایالات متحده بوده که به مرور زمان به کشور‌های دیگری نیز راه پیدا کرده است. بنا بر رسم هرساله پس از روز شکرگزاری (Thanksgiving Day) تمامی فروشگاه‌های امریکا تخفیف‌های بسیار زیادی بر روی محصولات خود می‌گذارند تا مردم قبل از سال نو میلادی بتوانند محصولات موردنیاز خود را تهیه کنند.

جمعه سیاه به تخفیف‌های شگفت‌انگیز خود معروف است. این حراج بزرگ بر روی تمامی محصولات و در اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و معتبر اجرا خواهد شد. خرده‌فروشی‌ها نیز به‌قصد خالی‌کردن انبار ممکن است در این حراجی شرکت کنند.

جمعه سیاه چه زمانی شروع می‌شود؟

به طور رسمی و دقیق، جمعه سیاه یک روز پس از روز شکرگزاری آغاز می‌شود. روز شکرگزاری آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است و همین نکته نشان می‌دهد که این تاریخ هرسال متفاوت خواهد بود.

درست مثل شب یلدا در تقویم خورشیدی؛ امسال جمعه سیاه بر اساس تقویم میلادی برابر با روز جمعه ۴ آذرماه خواهد بود. معمولا این روز به شکل غیررسمی از شب پنجشنبه شروع می‌شود و تا پایان روز جمعه ادامه پیدا خواهد کرد. این روز تعطیل رسمی نیست؛ اما بیشتر شرکت‌ها در دنیا به کارمندان خود اجازه می‌دهند که این روز را مرخصی بگیرند و به خرید بپردازند.

تاریخچه جمعه سیاه

واژه سیاه خصوصا اگر برای روز استفاده شود در اکثر فرهنگ‌ها تأثیر منفی خواهد داشت. اما باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا باتوجه‌به جنبه مثبت این روز نام سیاه برای آن در نظر گرفته شده است؟ برخی عقیده دارند که این نام از سیستم حسابداری سنتی برگرفته شده که در ترازنامه بدهی را با جوهر قرمز می‌نوشتند.

چون پس از روز شکرگزاری بدهی‌ای وجود نداشت همه حساب‌ها با جوهر مشکی نوشته می‌شود و به همین دلیل جمعه (جوهر) سیاه لقب گرفت. تلاش‌هایی شد که نام این روز باتوجه‌به جنبه منفی آن عوض شود. برای مثال نام‌هایی مثل جمعه یا شنبه بزرگ بر روی آن نهاده شد که مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفت. هنوز هم مردم امریکا از همین نام استفاده می‌کنند و کسی آن را منفی نمی‌داند.

77

حراج جمعه سیاه چرا برای جهانیان مهم است؟

خرید سال نو برای بسیاری از مردم جهان اهمیت دارد. ما ایرانی‌ها نیز قبل از نوروز برای سال نو خرید می‌کنیم. به همین دلیل در اروپا و امریکا که سال مطابق با تقویم میلادی، نو می‌شود، خرید پیش از سال نو در بلک فرایدی اهمیت زیادی دارد.

این حراج به‌اندازه‌ای است که می‌تواند افراد مختلف را تا حد زیادی در هزینه‌هایشان جلو بیندازد. محصولات حتی می‌توانند تا ۹۰ درصد تخفیف واقعی را تجربه کنند. به دنبال حراج در فروشگاه‌های بزرگ با رشد اینترنت فروشگاه‌های اینترنتی نیز به این حراج پیوستند.

برای مثال آمازون و Ebay دو نمونه از این فروشگاه‌ها هستند که حراج جمعه سیاه را به‌عنوان رویدادی مهم به رسمیت می‌شناسند و برای آن برنامه‌هایی جدی دارند. افرادی که توانایی خرید از این فروشگاه‌ها را داشته باشند می‌توانند از مزایای جمعه سیاه بهره‌مند شوند.

دوشنبه سایبری چیست؟

به دنبال بلک فرایدی روزی برای دنیای دیجیتال نیز مشخص شد تا در این جهان هم روزی برای تخفیف پیش از سال نو وجود داشته باشد. این نام‌گذاری در سال ۲۰۰۵ انجام شد؛ چراکه در آن زمان به‌اندازه امروز خرید اینترنتی مطرح نبود و مردم به این بستر اعتماد نداشتند.

از طرفی ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا در همان روز جمعه برای فروشگاه‌های اینترنتی تخفیف در نظر گرفته نمی‌شود؟ دلیل آن در این است که مردم در روز جمعه سیاه آن‌قدر سرگرم خرید بیرون از خانه بودند که کمپین خرید از اینترنت عملا با شکستی بزرگ مواجه می‌شود. به همین دلیل اولین دوشنبه بعد از جمعه سیاه را برای تخفیف انتخاب کردند.

در این روز نیز فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی مثل علی‌بابا، والمارت، ای‌بی و آمازون تخفیف‌های زیادی بر روی محصولات خود می‌گذارند. البته در سال‌های اخیر به دلیل محبوبیت خرید از اینترنت سعی شده بیشتر تخفیف‌ها در همان جمعه سیاه اعمال شود.

6565

فروشگاه‌ها از این حراج سود می‌برند؟

فلسفه این رویداد تخفیف بر روی تمامی محصولات است. در این روز فروشگاه‌ها می‌خواهد با پایین‌ترین سود ممکن است انبار‌های خودشان را از محصول خالی کنند تا در سال جدید برای محصولات جدید فضا داشته باشند.

رقابت بالای فروش در این روز باعث شده که محصولاتی مثل تلویزیون، دوربین عکاسی، گوشی‌های پرچم‌دار و محصولات گران‌قیمت با تخفیف‌های بالا روبرو شوند. طبیعی است که اگر همه محصولات گران‌قیمت بخواهد چنین تخفیفی داشته باشند، فروشگاه با ضرر مواجه خواهد شد. به همین دلیل تنها مقدار محدودی از آن‌ها به فروش می‌رسد که معمولا در همان ثانیه‌های اول شروع حراجی تمام خواهند شد.

برای خرید در روز بلک فرایدی چه کنیم؟

اگر می‌خواهید در این روز از تخفیفات بزرگ بهره‌مند شوید باید به شکلی خودتان را به محل حراج برسانید. مثلا ممکن است افرادی بخواهند به شکل حضوری با سفر به همسایه‌های ایران خودشان را به جمعه سیاه برسانند. برای مثال خرید از امارات و خرید از ترکیه دوراه محبوب در این شرایط هستند. خرید اینترنتی نیز در این دوران محبوبیت زیادی دارد.

فروشگاه‌هایی مثل مالتینا هستند که محصولات آمازون و Ebay را به شکل واسطه با تخفیفات جمعه سیاه به فروش می‌رسانند. با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید از هر فروشگاه جهانی خرید کنید. حتی خرید از چین هم با استفاده از آن‌ها ممکن خواهد بود. شما می‌توانید با خرید از این فروشگاه‌ها از حراج جا نمانید.

جمع‌بندی

در این مقاله با بلک فرایدی و موضوعات پیرامون آن آشنا شدیم. این روز در امریکا و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی در سال‌های اخیر حواشی زیادی داشته است. این روز به علت تخفیف‌های استثنایی در سراسر جهان محبوب است و می‌تواند تا مقدار زیادی از هزینه‌های شما کم کند. شما نیز برای خرید در این روز می‌توانید به فروشگاه‌های واسطه‌ای از جمله مالتینا مراجعه کنید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.