کد مطلب: ۱۹۶۲۰۹

از سرگیری نصب کنتورهای هوشمند

از سرگیری نصب کنتورهای هوشمند

توسعه و ارتقای کنتورهای هوشمند که به‌دلیل نبود منابع مالی و وجود برخی مشکلات دیگر متوقف شده بود، اکنون طبق اعلام مسئولان برقی قرار شده سه طرح به‌صورت پایلوت در همین راستا اجرایی شود.

توسعه و ارتقای کنتورهای هوشمند که به‌دلیل نبود منابع مالی و وجود برخی مشکلات دیگر متوقف شده بود، اکنون طبق اعلام مسئولان برقی قرار شده سه طرح به‌صورت پایلوت در همین راستا اجرایی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین طرح، هوشمندسازی تمامی تجهیزات برقی یک پروژه است به گونه‌ای که بتوان در آن مصرف را به حداقل ممکن کاهش داد و کارآیی را تا حداکثر بالا برد که برای این منظور آلمانی‌ها می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

برای اجرای طرح یادشده با شرکت‌های معروفی چون زیمنس صحبت شده که درصورت اجرای آن می‌توان الگویی مطلوب مدیریت مصرف انرژی در سایر پروژه‌ها به‌ویژه برای مشترکان دیماندی در بخش صنعتی ارائه داد.

دومین طرح، نصب کنتورهای هوشمند در شهرک‌های صنعتی شمس‌آباد تهران و جزیره هرمز است که اجرای دقیق و درست آن‌ها می‌تواند الگویی مطلوب برای اجرا در سایر شهرک‌های صنعتی کشور در راستای کاهش شدت مصرف انرژی باشد.

همچنین آخرین طرح پایلوت پیش‌بینی شده، اجرای طرح «استفاده از اینترنت اشیاء» است که طبق وعده مسئولان قرار شده این طرح به‌صورت پایلوت در سه شرکت زیرمجموعه توانیر در سال آینده برای کنترل مصرف وسایل سرمایشی استفاده شود.

به‌طور کلی طی چند سال اخیر برنامه‌های مختلفی برای هوشمندسازی بخش‌های مختلف شبکه برق درحال اجرا و یا درحال برنامه‌ریزی است که از جمله آن می‌توان به نصب کنتورهای هوشمند مشترکان اشاره کرد که با نصب این کنتورها برای مشترکان دیماندی می‌توان تا ۵۰ درصد از میزان مصرف انرژی در کشور را کاست.

همچنین در راستای مقابل با دستکاری کنتورها که البته میزان آن در نسبت با کل برق مصرفی کشور ناچیز است، توانیر بنا دارد با نصب کنتورهای هوشمند روی تیرهای چراغ برق در مناطق خاص و قرائت از راه دور این کنتورها، امکان دستکاری کنتورها را از بین ببرد.

علاوه بر این یکی از برنامه‌های دیگر در همین راستا نصب کنتورهای هوشمند روی ترانسفورماتورهای پست‌های توزیع است که اجرای این برنامه می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی در لحظه در خصوص وضعیت پست‌ها از جمله نوع مصرف، ولتاژ آن‌ها به همکاران ما بدهد که این امر می‌تواند نقش بسزایی در افزایش کارآیی پست‌ها و رفع مشکلات آن‌ها داشته باشد.

آخرین اقدام مورد نظر در بحث نصب کنتورهای هوشمند، نصب این کنتورها برای مشترکان آمپری است که این نصب آن‌ها می‌تواند نقش موثر در مدیریت مصرف و مدیریت ولتاژ مشترکان داشته باشد، همچنین بحث «رویت‌پذیر کردن شبکه‌های توزیع» در راستای هوشمند سازی شبکه‌های برق در حال انجام است که این اقدم از طریق نصب ماژول مانیتورینگ ترانس انجام می‌شود.

این اقدام می‌تواند اطلاعات لحظه‌ای و دقیقی از نحوه کار ترانس و شبکه به ما بدهد. همچنین این امر می‌تواند نقش به‌سزایی در مدیریت بحران و مدیریت مالی شبکه‌ها داشته باشد که قرار است این برنامه در سال آینده به صورت پایلوت در آذربایجان شرقی انجام شود.

اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند که جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده سال گذشته در وزارت نیرو به تصویب رسید در این طرح اولویت با مشترکان بزرگ با مصرف بالای ۳۰ کیلووات و چاه‌های کشاورزی به اجرا درآمد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود تمام ۴۵۰ هزار مشترک دیماندی و چاه‌های کشاورزی که بیش از ۵۰ درصد بار مصرفی کشور مختص به این دو بخش می‌شود به کنتورهای هوشمند تجهیز شوند.

در سال ۱۳۹۵ در کل کشور ۱۱۵ هزار کنتور هوشمند نصب شد که ۲۰ هزار کنتور مربوط به چاه کشاورزی بود درباره خصوصیات و ویژگی‌های این طرح باید گفت که با توجه به اینکه مشترکان با نصب این کنتورها امکان مانیتورینگ و مشارکت در برنامه‌های بار را دارند می‌توانستند از مزایای خوبی در این عرصه بهره‌مند شوند.

براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته قرار بود در تابستان سال جاری بیش از ۱۰۰۰ مگاوات کاهش پیک بار از طریق اجرای طرح ذخیره عملیاتی صورت گیرد که با متوقف شدن این طرح عملا اجرای این کار محقق نمی‌شود اما اخیرا مسئولان برقی خبر از اجرای این طرح به‌صورت پایلوت داده‌اند که می‌توان به نتیجه‌بخش شدن این امیدوار بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.