کد مطلب: ۷۵۷۲۶۰

۲۰ هزار پرستار جدید استخدام می‌‌شوند

20 هزار پرستار جدید استخدام می‌‌شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۰ هزار پرستار جدید در کشور در آینده نزدیک استخدام می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهرام عین‌اللهی در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: مجوز استخدام 20 هزار پرستار جدید در کشور با توجه به کمبود نیروی پرستار در کشور اخذ شده است.

به نقلاز تسنیم ، وی با شاره به خدمات ارزنده کادر بهداشت و درمان به‌ویژه پرستاران در دوران شیوع کرونا خاطرنشان کرد: اولویت استخدام با پرستارانی است که در زمان شیوع کرونا در بیمارستان‌های کشور خدمت ارائه داده‌اند.

وی افزود: این دسته از پرستاران 35 امتیاز از 100 امتیاز ممکن را کسب می‌کنند.

درآمد پرستاران در کشورهای دیگر 12 برابر ایران

وعده عین‌اللهی درحالی مطرح شد که بسیاری از پرستاران کشور به دلایل مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

در این راستا، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بیشترین خدماتی که مردم در حوزه سلامت می‌گیرند، توسط پرستاران است. پرستاران، سرمایه انسانی کشور هستند.»

او ادامه می‌دهد: «آمار دقیق مهاجرت پرستاران را نمی‌توان اعلام کرد. پرستاران به روش‌های مختلف مهاجرت می‌کنند. برخی از آنها گواهی گوداستندینگ دریافت می‌کنند.»

اخیرا یک مقام وزارت بهداشت گفت که سالانه 1250 نفر از پرستاران درخواست گوداستندینگ (گواهی مورد نیاز برای مهاجرت) دارند.

شریفی مقدم در این مورد می‌گوید: «برخی از کشورها نیاز به گوداستندینگ ندارند و بسیاری از پرستاران بدون دریافت این گواهی اقدام به مهاجرت می‌کنند. آمار مهاجرت پرستاران حداقل 2 برابر این میزان است. به عبارتی سالانه حداقل 2500 پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر پرستاران در ایران حدود 12 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند. یعنی حدود 300 دلار دریافتی دارند. در حالی‌که در کشورهای اروپایی، حداقل چهار هزار دلار درآمد دارند.» به عبارتی پرستاران در کشورهای دیگر حدود 13 برابر ایران درآمد دارند.

شریفی مقدم می‌گوید: «پرستاران مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند، زیرا منزلت اجتماعی و درآمد بیشتری در کشورهای مقصد دارند. استاندارد کاری هم در مقاصد مهاجرتی کادر درمان بالاتر است. شرایط کاری این کشورها مانند ایران نیست که یک پرستار کار 10 نفر را انجام می‌دهد.»

به گفته او جذابیت کشورهای مقصد و دافعه‌ها و تبعیض‌ها در داخل کشور موجب مهاجرت پرستاران می‌شود.

اما پرستاران، کدام کشورها را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند؟ شریفی مقدم در این مورد می‌گوید: «مقاصد مهاجرتی پرستاران هم بیشتر کشورهای اروپایی است. برخی از آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌روند. البته این کشورها مقصد اصلی پرستاران نیست، بلکه سکوی پرتابی است که بعدا به کشورهای اروپایی بروند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.