کد مطلب: ۲۷۲۱۰۳

استخراج سالانه ۳.۵ میلیون تن مواد معدنی در سیستان و بلوچستان

استخراج سالانه 3.5 میلیون تن مواد معدنی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سالانه بطور متوسط 3 و نیم میلیون تن مواد معدنی از معادن استان سیستان و بلوچستان استخراج شده که این فقط 3 درصد از مواد معدنی استخراجی کشور را شامل می‌شود.

نادر میرشکار در شورای معادن استان افزود: استان سیستان و بلوچستان با داشتن 10 میلیارد تن ذخایر قطعی و 20 میلیارد تن ذخایر احتمالی، 5 درصد از ذخایر معدنی کشور را در خود جای داده است‌.

به گزارش تجارت‌نیوز ،میرشکار با تشریح ظرفیت‌های معدنی استان، گفت: مهمترین معادن استان، معدن آنتیموان در سفید آبه‌، معدن مس چهل کوره درنصرت آباد‌، معدن گرانیت بوگ و معدن سنگ ریگ ملک درمیرجاوه‌، معادن آهک سیمان زابل و خاش و معدن منگنز آسان دوک درشهرستان نیکشهر است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در استان حدود9هزار میلیارد ریال بوده که سهم 0.48 ‏درصدی از ارزش افزوده بخش در کشور را به خود اختصاص داده است.‏

میرشکار تاکید کرد: از نظر نوع صنعت نیز بیشترین واحدهای صنعتی استان به ترتیب مربوط به صنایع کانی ‏و غیر فلزی مشتمل بر صنعت سیمان، سنگ‌های تزیینی‌، انواع اجر و بلوک سفال، منیزیت و سیلیس دانه بندی ‏شده‌، فراوری مس وغیره، صنایع غذایی و آشامیدنی شامل صنایع شیلاتی، بسته بندی اب آشامیدنی، ‏نوشیدنی‌های گاز‌دار، آرد گندم، بیسکویت، بسته بندی گوشت قرمز و غیره و صنایع شیمیایی نساجی و ‏سلولوزی بوده که سهم 20 درصدی از کل کارخانجات استان را به خود اختصاص داده و نیز مشتمل بر ‏محصولات لاستیکی و پلاستیکی، انواع سموم، انواع لوله‌های پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سیو جی ارپی، ‏عایق‌های رطوبتی، انواع پودر و مایع شوینده هستند.

وی اضافه کرد: در بخش صدور مجوزهای صنعتی نیز در استان در حال حاضر بالغ بر 930 مجوز معتبر ‏سرمایه گذاری با پیش بینی ایجاد اشتغال 16هزار و 500 نفر، با حجم سرمایه گذاری بالغ بر24هزار میلیارد ‏ریال در دست اقدام است.

وی در ادامه تصریح کرد: از این تعداد مجوز حدود 210 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 20 درصد با سرمایه ‏گذاری بیش از هزار و 200 میلیارد ریال و اشتغال 4 هزار و 700 نفر در دست پیگیری است که امیدواریم ‏با توجه به مشوق‌های مالی و سرمایه‌گذاری موجود، بهره‌برداری از طرح‌ها طی سنوات آینده محقق شود.‏

رئیس سازمان صنعت و معدن، متاسفانه در سال‌های گذشته این استان از انجام سرمایه‌گذاری‌های دولتی در ‏بخش صنعت و معدن علیرغم وجود قابلیت‌های متعدد نسبتا بی بهره مانده تا جایی که سهم استان از سرمایه ‏گذاری دولتی تنها یک کارخانه در بخش صنعت نساجی و در شهرستان ایرانشهر با نام شرکت فراگیر بافت ‏بلوچ است.

وی بیان کرد: به منظور افزایش میل سرمایه‌گذاری صنعتی در استان و افزایش ایجاد اشتغال در این بخش و ‏رشد شاخص‌های اقتصادی، اعمال مشوق‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار این سازمان قرار گرفته و قطعا عوامل ‏اشاره شده در روند جذب سرمایه گذاری نقش بسزایی را خواهند داشت. ‏

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.