کد مطلب: ۱۸۶۷۲۴

استرالیا پیشرو در کشت و مصرف محصولات تراریخته

استرالیا پیشرو در کشت و مصرف محصولات تراریخته

بررسی رویکرد مراجع قانون‌گذاری و کنش‌گران محیط زیست در استرالیا، به عنوان یکی از کشورهای اول تولیدکننده محصولات تراریخته، جهت‌گیری‌های مثبتی را نسبت به بهره‌برداری از این فناوری نشان می‌دهد.

استرالیا یکی از کشورهای اصلی تولید کننده محصولات زراعی تراریخته است و تاکنون مجوز کشت یا مصرف ۱۲۹ رخداد تراریخته را صادر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ده‌ها رخداد مختلف از پنبه، کلزا، گل میخک و گل رز، محصولات تراریخته‌ای هستند که در استرالیا مجوز کشت دریافت کرده‌اند.

هماکنون ۸۵۲ هزار هکتار از اراضی این کشور به کشت محصولات تراریخته اختصاص دارد.

استرالیا در سال ۱۹۹۶ جزو ۶ کشور اولی بود که کشت تراریخته را آغاز کرد و از همان زمان به کشت پنبه تراریخته می‌پردازد.

هماکنون تقریبا همه مزارع پنبه استرالیا به کشت پنبه تراریخته اختصاص یافته است.

کشت کلزای تراریخته در استرالیا در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. سطح زیر کشت کلزای تراریخته در استرالیا در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۴۹۱ هزار هکتار رسید که نسبت به ۴۴۶ هزار هکتار در سال ۲۰۱۶ افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این کشور در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۵۰ میلیون دلار کنجاله سویای تراریخته از آرژانتین وارد کرد.

با کشت سویا و پنبه تراریخته طی بیست سال گذشته در استرالیا این محصولات حدود ۲۲۶ تن افزایش عملکرد داشته‌اند و بالغ بر ۱.۳۷ میلیارد دلار استرالیا ارزش افزوده برای این کشور ایجاد کرده است.

کشت محصولات تراریخته در استرالیا از تبدیل ۵۱ هزار و ۴۰۰ هکتار از منابع طبیعی به زمین کشاورزی جلوگیری کرده و از این طریق به حفظ تنوع زیستی و محیط زیست کمک کرده‌اند.

در همین حال کشت سه محصول کلزای مقاوم به علف‌کش، پنبه مقاوم به علف‌کش و پنبه مقاوم به آفت در استرالیا موجب کاهش مصرف ماده موثره سموم شیمیایی به ترتیب به مقدار ۳.۵، ۱۴.۷ و ۳۳.۴ درصد شده است.

براساس مطالعات معتبر کشت کلزا و پنبه تراریخته در استرالیا به مدت ۲۰ سال مزیت‌های زیست‌محیطی و بهداشتی زیر را برای این کشور در پی داشته است:

- جلوگیری از مصرف ۲۲ میلیون کیلوگرم ماده موثره سموم آفت‌کش

- کاهش ۲۶ درصدی اثرات سوء زیست‌محیطی کشت این دو محصول

- صرفه جویی در مصرف ۲۷ میلیون لیتر سوخت در اثر کاهش استفاده از سم، ماشین‌آلات کشاورزی و حذف یا کاهش عملیات خاک‌ورزی (شخم)

- جلوگیری از انتشار ۷۱٫۵ میلیون کیلوگرم دی‌اکسید کربن

هماکنون محصولات پنبه (۲.۵ هکتار)، گندم (۳.۵ هکتار)، جو (۱.۷ هکتار)، گلرنگ (۳۵ هکتار)، موز (۱ هکتار)، کلزا (۲۵ هکتار)، شبدر سفید (۲ هکتار)، خردل (۰.۰۲۸ هکتار) و نیشکر (۱۴ هکتار) در حال کشت آزمایشی در مناطق مختلف استرالیا هستند و در صورت مثبت بودن نتایج به صورت انبوه کشت خواهند شد.

منبع: اقتصاد ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.