خبر مهم:

کد مطلب: ۷۸۵۹۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر چقدر اطمینان بخش است؟

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر چقدر اطمینان بخش است؟

اخیرا بازار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حسابی گرم شده است. به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین نیاز تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشورها و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از پیش احساس شد. اما باید دید استفاده از این نوع انرژی تا چه حد می‌تواند اطمینان‌بخش باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتشار گازهای گلخانه‌ای تغییرات گسترده‌ای در محیط زیست جهان رقم زد. بنابراین زمینه طراحی و ساخت فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر جدید رقم خورد. حتی بر اساس اعلام یک نظرسنجی بین‌المللی مردم نیز از گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی حمایت کردند.

بر اساس آخرین آمار، سه کشور نیوزلند، برزیل و نروژ پرچمداران مصرف انرژی تجدیدپذیر در جهان هستند. البته نروژ بیش از هر کشور دیگری در جهان از روش برق‌آبی استفاده کرده است و ۴۵ درصد از انرژی مورد نیازش را از این منبع تامین می‌کند.

موقعیت جغرافیایی نیوزیلند طوری است که در مسیر بادهای شدید و مداوم قرار دارد، به این ترتیب بهترین استفاده را از انرژی بادی می‌برد. همچنین روزهای آفتابی فراوان به این کشور امکان داده بهره‌برداری از انرژی خورشیدی را نیز تجربه کند. کشورهایی همچون برزیل و نروژ نیز تقریبا در موقعیت‌های مشابهی با نیوزیلند قرار دارند.

آژانس انرژی بین‌المللی در گزارشی نوشته است طی ۵۰ سال آینده ژنراتورهای انرژی خورشیدی بخش اعظمی از برق مصرفی جهان را تامین می‌کنند. به این ترتیب انتشار گازهای گلخانه‌ای به شدت کاهش پیدا می‌کند.

همچنین جنگ روسیه و اوکراین نیاز به تنوع سبد سوختی را به مثابه زنگ هشداری به کل جهانیان یادآوری کرد. بنابراین افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر بیش از پیش احساس شد. با این حال همچنان برخی نسبت به کاربرد بادوام این قسم از انرژی برای تضمین آینده جهان تردید دارند.

موانع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

کیفیت پایین برخی فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر که در اکثر کشورهای در حال توسعه تولید و فروخته شده‌اند ایراداتی داشتند که قابل چشم‌پوشی نیست. به عنوان مثال حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از سیستم‌های خانگی خورشیدی ( SHS ) اینک دیگر قابل بهره‌برداری نیستند.

تجربه آن دسته از سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر که کار نمی‌کند تصویری منفی در ذهن جماعت و مردم به جا گذاشته است و به همین دلیل مانع جدی نشر گسترده این سیستم‌ها می‌شود.

همچنین فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر به فروش رسیده در کشورهای در حال توسعه معمولا با هنجارهای اجتماعی و فرهنگی مردمانشان سازگار نیست. برای نمونه گسترش اجاق‌های خورشیدی با شکست مواجه شده‌اند زیرا تنها در نور روز کار می کنند، اما خانه‌دارها عادت به پخت غذا در ساعات تاریکی و داخل منزل دارند.

در نهایت موانعی جوهری و ذاتی در فناوری‌های تجدیدپذیر مثل انرژی باد و خورشید وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. متناوب بودن بهره‌برداری از این منابع از آن جمله است. در حالی‌ که شرایط جوی همیشه روند یکسانی ندارد و در ساعات مختلف روز، الگوهای گوناگون هوا و فصول سال متفاوت هستند؛ بنابراین تداوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است چگونه دنبال شود؟

موانع مالی نیز از جمله مهمترین عوامل بازدارنده گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای رو به توسعه است. بسیاری از فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر به لحاظ هزینه در مقایسه با شکل‌های مرسوم انرژی، قابل مقایسه نیست.

در بیشتر کشورهای رو به توسعه تنها ثروتمندترین خانوارها استطاعت نصب سیستم‌ برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را دارند. در حال حاضر حدود دو میلیون سیستم‌ خانگی خورشیدی ـ SHS ـ در دنیا فروخته شده که تنها 50 هزار عدد آن با سیستم اعتباری خریداری شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.