کد مطلب: ۳۴۰۱۶۴

تنها ۶۰ درصد از ظرفیت تولید صنعت طیور استفاده می‌شود

تنها 6۰ درصد از ظرفیت تولید صنعت طیور استفاده می‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: ۴۰ درصد از ظرفیت تولید صنعت طیور بلااستفاده مانده، در حالی که سرمایه گذاری‌ها در این صنعت انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ​دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در همایش راهکار‌های تحول کسب و کار در صنعت طیور افزود: در حال حاضر با نظام کنترل در تولید، دو و دو دهم میلیون تن سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور است و در سال یک و بیست و پنج صدم میلیارد جوجه تولید می‌شود و اگر از همه ظرفیت‌ها استفاده شود توان تولید به سه و چهار دهم میلیون تن گوشت مرغ در سال و دو میلیارد قطعه جوجه افزایش می‌یابد.

سیدمصطفوی با اشاره به برنامه‌های توسعه کشور اضافه کرد: براساس این برنامه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید گوشت مرغ دو و نیم میلیون تن است که هم اکنون قادر هستیم این میزان را تولید کنیم.

وی به سهم چهارصد میلیارد دلاری صنعت طیور در تولید ناخالص ملی اشاره کرد و گفت: از این میزان ۱۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی و از این ۱۲ درصد ۳۵ درصد مربوط به بخش دامپروری و ۴۰ درصد از بخش دامپروری مربوط به صنعت طیور است.

سیدمصطفوی با بیان اینکه ۵۵ درصد صنعت طیور مربوط به گوشت مرغ است، افزود: حدود سه و هفت دهم میلیارد دلار سهم این بخش در تولید ناخالص ملی است.

وی ادامه داد: با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توان امروز پیش بینی خود را در آینده انجام دهیم.

دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه به نوسانات جوجه ریزی‌های مادر اشاره کرد و گفت: این نوسانات به علت تصمیم گیری‌های لحظه‌ای و مقطعی است و ما به صورت ثابت، برنامه نداریم.

سیدمصطفوی با اشاره به افزایش میزان تولید گوشت مرغ اضافه کرد: باید نظام تنظیم بازار به کمک تولید بیاید.

وی به افزایش دو برابری جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: الگوی مصرف نیز تغییر یافته به گونه‌ای که در گذشته مرغ به عنوان یک غذای فرعی تلقی می‌شد، اما امروز به عنوان یک غذای اصلی محسوب می‌شود.

سیدمصطفوی شرایط آب و هوایی و اقلیمی را در تولیدات دامی موثر خواند و گفت: به همین علت بخشی از وظایف تولیدات دامی بر دوش صنعت مرغ قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از نظر کیفی با بهره‌گیری از دانش و تخصص، تولیدات به شدت ارتقا یافته است، افزود: امروز با بکارگیری از تنوع نژادی در صنعت مرغداری، ​ توانسته ایم رقابت بسیار خوبی را در تولید ایجاد کنیم.

سیدمصطفوی گفت: ظرفیت ساخته شده ما در خط تولید گوشت مرغ ۵۸۱ هزار قطعه است، اما از ۳۷۵ هزار قطعه استفاده می‌کنیم.

تنها از 16 میلیون قطعه برای هر دوره ستفاده می‌کنیم

وی با بیان اینکه ۲۶ میلیون قطعه ظرفیت در هر دوره برای مرغ مادرگوشتی ایجاد شده است افزود: در حالیکه از ۱۶ میلیون قطعه در هر دوره استفاده می‌کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: ۴۴۰ میلیون قطعه ظرفیت جوجه ریزی گوشتی ما است که از ۳۳۰ میلیون آن استفاده می‌شود.
سیدمصطفوی به نوسانات قیمت مرغ در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: بخشی از این نوسان به علت مسائل ارزی کشور است.

وی به نقش تقنین، تخصیص و پرداخت در نوسان قیمت اشاره کرد و افزود: حدود ۳۵ درصد قیمت ذرت نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

سیدمصطفوی با اشاره به سیر صعودی قیمت‌ها در سال ۹۷ گفت: کرایه حملی که در گذشته از بندر امام خمینی به تهران حدود صد تا ۱۲۰ هزار تومان بود اکنون حداقل از ۲۸۰ هزار تا ۳۵۰ هزار به ازای هر کیلو رسیده است که این در هزینه تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.

وی به واردات دانه و کنجاله سویا اشاره کرد و افزود: جهش قیمتی این نهاده کماکان ادامه دارد و به علت افزایش قیمت ارز در کشور و مشکلات ارزی میانگین قیمت آن افزایش یافته است.

سیدمصطفوی به افزایش ۲۰ درصدی قیمت مرغ زنده در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: میانگین قیمت مرغ زنده در آذر امسال هفت هزار و ۸۰۰ تومان بود در حالیکه قیمت‌های بالاتری­ به گوش ما می‌رسد.

وی افزود: جوجه نسبت به قیمت سال‌های گذشته، ۳۵ درصد کاهش قیمت داشته که میانگین فعلی آن نشان می‌دهد که حتی از قیمت اعلامی سال ۹۵ هنوز ۴۰۰ تومان با آن فاصله دارد که باید این زیان تامین شود.

سیدمصطفوی از رقابت تولیدکنندگان جوجه در بحث افزایش قیمت انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که قیمت جوجه ­به ثبات قیمت می‌رسد، هم صنفی­‌ها، در افزایش قیمت رقابت می‌کنند که البته نباید از نقش واسطه‌ها در این زمینه غافل شد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ها حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون جوجه باید در ماه تولید شود تا تعهد ۱۸۵ هزار تن تولید گوشت مرغ اتفاق بیفتد.

مرغ جایگزین گوشت قرمز شده است

سید مصطفوی با اشاره به گرانی کنونی گوشت قرمز، ماهی و حتی لبنیات گفت: مرغ جایگزین این کالا‌ها و به همین علت دچار افزایش قیمت می‌شود بنابراین دستگاه متولی تصمیم به افزایش تولید می‌گیرد.

وی افزود: به طور میانگین تا ۱۱۰ میلیون و حتی تا ۱۲۲ میلیون قطعه، امکان تولید داریم، اما ظرفیت واحد‌های تولیدی پروانه دار که بتوانند جوجه ریزی کنند در صورت­­ مهیا بودن شرایط، تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی است.

سید مصطفوی نقش فناوری اطلاعات در تولید و مصرف مرغ را بسیار مهم ­­ارزیابی کرد و گفت: این باعث شفافیت در خرید و فروش و حذف واسطه‌ها می‌شود.

وی به وجود دغدغه‌هایی در این بخش اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌ها این است که ۱۱ کشتی با محموله خوراک طیور در آب‌های بنادر منتظر دریافت مبالغ خود هستند تا بار را تخلیه کنند.

سید مصطفوی گفت:​ در صورت­ ترخیص نشدن واکسن‌های مربوط به طیور به علت قیمت گذاری نشدن، ​ سلامت گله‌های مرغ نگران کننده است.

وی ادامه داد: هنوز نتوانستیم برخی از واکسن‌ها را به علت شرایط عمومی کشور، سفارش دهیم که این نگران کننده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه تعیین قیمت کف و سقف را از مزایای ورود فناوری اطلاعات به صنعت طیور بیان کرد و افزود: وقتی ما قیمت کف و سقف را تعیین کنیم، همه شرایط را لحاظ کرده ایم و خریدار می‌داند که حداکثر قیمت پرداختی چه میزان است و قدرت انتخاب دارد.

سید مصطفوی با اشاره به نقش مکانیزم بازار در تولید و عرضه گفت: آنجایی که بازار دخالت کند، بهترین مسیر است.

وی تامین مواد اولیه برای تولید را یکی از دغدغه‌های این صنعت بیان کرد و افزود: از مسئولان مربوطه می‌خواهم دغدغه‌های ما را در خصوص مواد اولیه از قبیل نهاده ها، واکسن و دارو رفع کنند تا تولید کننده بتواند بدون نگرانی اقدام به تولید کند.

سید مصطفوی با بیان اینکه تولید کننده راهی جز تولید ندارد و مرغ و تخم مرغ قابل احتکار نیستند گفت: حداکثر گوشت مرغ و تخم مرغ را می‌توان تا ۲۰ روز در سردخانه نگهداشت و بهترین کیفیت­ مرغ نیز زیر سه ماه است اگر به شکل مطلوبی کشتار و در سردخانه‌ها نگهداری شود.

وی افزود: نگاه باید به این صنعت تغییر کند و از قابلیت فناوری در صنعت مرغ باید بیشتر استفاده شود تا سرمایه گذاری‌ها هدر نرود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.