خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۵۷۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فاطمی امین دومین خروجی کابینه می‌شود؟/ وزیر بعدی صمت کیست؟

فاطمی امین دومین خروجی کابینه می‌شود؟/ وزیر بعدی صمت کیست؟

هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، را اعلام وصول کرد. آیا فاطمی‌امین دومین وزیر خروجی دولت می‌شود؟ در صورت خروج او چه کسی بیشترین شانس را برای جانشینی‌اش دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، ماه‌هاست که روی میز نمایندگان مجلس قرار دارد. وزیری که انتخابش از همان ابتدا با چون و چرای فراوانی همراه بود و انتقادات زیادی را در پی داشت. اکنون که بیش از یک سال از عمر وزارت او می‌گذرد، مشکلات مربوط به وضعیت بازار خودرو، تنظیم بازار، صنایع سنگین، فعالیت معادن و بخشنامه‌های بازرگانی و گمرکی به سر حد خود رسیده‌اند.

تعیین تکلیف وضعیت تفکیک وزارتخانه صنایع و معادن از تجارت و امور بازرگانی آخرین مهلت فاطمی‌امین بود که شاید در این وزارتخانه ابقا شود، اما با ادامه بلاتکلیفی این موضوع به نظر می‌رسد این موضوع صرفاً در راستای انحراف اذهان و خرید وقت دو ماهه برای وزیر وفادار دولت صورت گرفت. حال به نظر می‌رسد با گذشت دو ماه از این خرید وقت، فاطمی امین بیش از هر زمانی به در خروج ساختمان خیابان سمیه نزدیک است.

گویا دولت در حدی در حفظ وزیر صمت خود مصر است که بنا بر اعلام علی جدی، نماینده مجلس، امتیازاتی بین رئیس دولت و مجلس رد و بدل شده است. اما ایجاد بهبودی که بارها وزیر صمت از آن دم می‌زد در حد اعمال سلیقه باقی ماند و در نهایت نمایندگان با ۴۰ امضا استیضاح فاطمی امین را به هیات رئیسه مجلس رساندند. گویا نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که وزارتخانه‌ای به گستردگی وزارت صمت دیگر محل آزمون و خطا نیست.

چه کسی جای فاطمی امین را می‌گیرد؟

در حال حاضر نام گزینه‌هایی برای جانشینی فاطمی امین به گوش می‌رسد که آن‌ها که با توجه به سابقه‌ای که دارند به نظر می‌رسد وزارت صمت دیگر نه محلی برای آزمون و خطا، بلکه به حیاط خلوتی سیاسی برای اجرای برنامه‌های از پیش شکست‌خورده تبدیل شود.

مهرداد بذرپاش، رئیس کنونی دیوان محاسبات کشور، اصلی‌ترین گزینه جانشینی فاطمی امین شناخته می‌شود. در صورتی که پروژه استیضاح پرونده وزیر محبوب رئیسی را در صمت ببندد، به احتمال فراوان باید بذرپاش عضو جدید کابینه سیزدهم بدانیم.

مدیر ۴۲ساله‌ای که پیش از این حضورش در دیوان محاسبات هم با انتقادات زیاد نسبت به غیرقانونی بودن این انتصاب همراه شد. گذشته از این، همچنان پرسش‌هایی در رابطه با نحوه اخذ مدارک تحصیلی او وجود دارد. البته بذرپاش تمام اتهامات منتسب به خود را بارها رد کرده است، اما پاسخ‌های او هیچ‌گاه قانع‌کننده نبوده‌اند.

شاید مرتبط‌ترین فعالیت او در رابطه با حضور در وزارت صمت به مدیریت در پارس خودرو و سایپا بازگردد. در این زمینه نیز روزنامه ایران طی گزارشی بذرپاش و سایر اعضای هیئت مدیره وقت سایپا را متهم به دریافت حقوق نجومی کرد. گرچه دفتر او به روال قبل این گزارش را هم کذب خواند، اما همچنان شفاف‌سازی دقیقی در این رابطه صورت نگرفته است.

چرا وزیر صمت استیضاح می‌شود؟

اکنون در حالی استیضاح وزیر صنعت کلید خورده که چند وزیر دیگر در صف استیضاح مجلس حضور داشتند؛ اما به نظر می‌رسد با لابی‌های صورت‌گرفته این وزرا امضای استیضاح را پس گرفتند تا تمرکز مجلس روی ساختمان خیابان سمیه باشد.

لطف‌الله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، درباره استیضاح فاطمی امین به تجارت‌نیوز گفت: روز دوشنبه وزیر صمت برای پاسخ به سوالات نمایندگان در نشست کمیسیون صنایع حاضر شد و به سوالات مطرح‌شده پاسخ داد. اما نمایندگان از این پاسخ‌ها قانع نشدند. در نهایت طرح استیضاح با اعلام وصول هیئت رئیسه مجلس از سر گرفته شد.

او دلیل استیضاح وزیر صمت را کم‌کاری وزارتخانه متبوع او در حوزه مدیریت معادن، فولاد، صنعت لوارم‌خانگی و خودروسازی دانست.

تفکیک وزارت صمت به کجا رسید؟

سیاه‌کلی درباره تفکیک وزارتخانه صنایع و معادن از تجارت و امور بازرگانی توضیح داد: این طرح با موافقت دولت در دستور کار قرار گرفت. البته باید منتظر ارائه لایحه یا طرح آن به مجلس بود که قاعدتا زمان‌بر است. با تفکیک این وزارتخانه دو وزیر بازرگانی و صنایع از طرف رئیس جمهوری معرفی می‌شوند. یکی بازرگانی و دیگری صنایع. گزینه احتمالی در این خصوص در نظر گرفته نشده است.

نماینده قزوین درباره لابی فاطمی امین برای پس گرفتن امضاهای استیضاح توضیح داد: وزیر صنعت فعالیت خود را در این باره اغاز کرده است و در جهت رایزنی برای کاهش امضا حرکت می‌کند. هرچند هر نماینده استقلال رای دارد؛ پس نمی‌توان پیش‌بینی کرد رایزنی وی مثمر ثمر خواهد بود یا خیر؟

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس، نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قرار بود دولت درباره تفکیک دو وزارتخانه لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد که هنوز اقدامی صورت نگرفته است. طبیعتا با تفکیک وزارتخانه دو وزیر معرفی می‌شود.

نماینده بستان‌آباد درباره گزینه احتمالی برای معرفی دو وزیر گفت: از آنجایی که این موضوع فعلا جدی نیست، بالطبع پرداختن به گزینه‌های احتمالی برای وزرات در اولویت بررسی قرار نمی‌گیرد.

کدام گروه‌ها به دنبال استیضاح فاطمی امین هستند؟

جعفر قادری، نماینده حوزه انتخابیه شیراز و زرقان در مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره استیضاح فاطمی‌امین گفت: گروه‌های مختلفی استیضاح فاطمی‌ امین را دنبال می‌کنند. انتقاد از عملکرد وی در حوزه صنعت، معدن و تنظیم بازار از دلایل استیضاح وزیر صمت است.

او درباره تفکیک وزاتخانه‌ها نیز اظهار کرد: این موضوع جدیدا در مجلس مطرح نشده است؛ مگر آنکه اخیرا از طریق کمیسیون‌های صنایع و عمران مورد پیگیری قرار گرفته باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: اگر مساله تفکیک دو وزراتخانه پیگیری شود معرفی دو وزیر صنایع و بازرگانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

قادری درباره شانس حضور بذرپاش برای ورود به وزارت صمت اظهار بی اطلاعی کرد و یادآور شد: در وهله اول اراده دولت برای تفکیک باید سنجیده شود؛ سپس لازم است به پیش‌بینی گزینه‌های احتمالی بپردازیم.

البته شنیده‌ها حاکی از آن است که تفکیک وزارتخانه‌ها فعلا از دستور کار دولت خارج شده و گویا قصد این کار را ندارد. در این بین برخی نمایندگان برای روی کار آوردن گزینه خود برای حضور در کابینه تفکیک وزارتخانه‌ها را به‌عنوان اخرین راهکار در نظر گرفته‌اند.

برای مطالعه بیشتر خبر وزیر صمت استیضاح می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.