کد مطلب: ۷۱۷۶۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکسیناسیون، راهکار قطع زنجیره آنفولانزا / واکسن آنفولانزا چند؟

واکسیناسیون، راهکار قطع زنجیره آنفولانزا / واکسن آنفولانزا چند؟

افشین منیری، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «در حال حاضر واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها در دسترس مردم است. زمانی که واکسن در کشور باشد، بهترین راهکار قطع زنجیره بیماری، واکسیناسیون است.» اما چه کسانی در اولویت دریافت این واکسن هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از دو سال، آنفولانزا بار دیگر در کشور جولان داد. هر سال با فرا رسیدن پاییز، بیماران مبتلا به آنفولانزا نیز افزایش پیدا می‌کند.

در دو سال گذشته با اوج‌گیری کرونا ، آنفولانزا به حاشیه رفت. از یک سو شمار بالای بیماران کرونایی و از سوی دیگر مراقبت‌هایی مانند حفظ فاصله اجتماعی و واکسیناسیون از شمار مبتلایان آنفولانزا کم کرد.

حالا معان وزارت بهداشت گفته روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که بیش از ۵۰ درصد آنها، مبتلایان به آنفلوانزا هستند. مدارس استان اردبیل و کردستان امروز به دلیل شیوع آنفولانزا تعطیل شدند. اما آیا تعطیلی مدارس راهکار کنترل شیوع آنفولانزاست؟

افشین منیری، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان مسیح دانشوری به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این بیماری فرد به فرد منتقل می‌شود. در سال‌های گذشته به دلیل کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تماس‌ افراد با هم کاهش پیدا کرد. به همین دلیل موارد مبتلا به آنفولانزا بسیار کم شد.»

منیری ادامه می‌دهد: «از آنجایی که در دو سال اخیر، افراد با ویروس آنفولانزا تماسی نداشتند؛ بنابراین ایمنی نسبی که باید ایجاد می‌شد، صورت نگرفت. در چنین شرایطی انتظار طغیان آنفولانزا را در کشور داشتیم.»

واکسیناسیون راه قطع زنجیره آنفولانزا

اما بهترین راهکار برای کنترل شیوع آنفولانزا چیست؟ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها یا واکسیناسیون؟ این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «برای جلوگیری از گسترش یک بیماری عفونی، باید ابتدا شبکه تماس را قطع کرد. زمانی که واکسن وجود نداشته باشد، باید زنجیره را قطع کرد اما در حال حاضر در کشور واکسن در دسترس مردم است و می‌توانند واکسینه شوند.»

او ادامه می‌دهد: «زمان واکسیناسیون در کشورهای مختلف با توجه با شروع سرما متفاوت است. در ایران باید از ۱۵ شهریور واکسیناسیون آنفولانزا به شکل گسترده آغاز می‌شد.»

چه کسانی در اولویت واکسن هستند؟

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اولویت واکسیناسیون آنفولانزا می‌گوید: «از آنجا که این واکسن در همه کشورها به صورت محدود تولید می‌شود، برخی از افراد در اولویت واکسن هستند. زنان باردار، بیماران قلبی، بیماران ریوی، دیابتی، افراد دارای نقص ایمنی و بیماری مزمن کلیوی در اولویت واکسیناسیون آنفولانزا هستند. افراد دارای بیماری زمینه‌ای توصیه به واکسیناسیون می‌شوند، چون شاید فرم شدید بیماری را بگیرند و کار به بستری و حتی ICU و مرگ بکشد.»

او ادامه می‌دهد: «افراد بالای ۶۵ سال و زیر پنج سال و کادر درمان نیز باید حتما واکسینه شوند. سایر اقشار جامعه در صورت وجود واکسن، می‌توانند برای واکسیناسیون آنفولانزا اقدام کنند.»

قیمت واکسن در داروخانه‌ها

آنطور که منیری می‌گوید پس از تزریق واکسن آنفولانزا، دو هفته طول می‌کشد تا آن سطح آنتی بادی مورد نظر در بدن فرد تولید شود. البته فراموش نکنیم که اثر حفاظتی واکسن‌ها صد در صد نیست. ممکن است افراد بعد از تزریق واکسن آنفولانزا، به این بیماری مبتلا شوند اما فرم شدید آن را نمی‌گیرند.

در حال حاضر واکسن آنفولانزا تولید ایران و خارج در داروخانه‌ها در دسترس است. بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که این واکسن با قیمت حدود ۲۱۰ هزار تومان در داروخانه‌ها خرید و فروش می‌شود.

علائم آنفولانزا را بشناسید

این بیماری با کرونا در برخی علائم مشترک است. منیری درباره علائم آنفولانزا می‌گوید: «معمولا با تب بالا، بدن درد شدید، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه بروز می‌کند. علائم تب بالا، گلو درد و بدن درد در حدود ۹۰ درصد بیماران مشاهده می‌شود.»

این متخصص بیماری‌ها عفونی ادامه می‌دهد: «دوره کمون این بیماری ۲ تا هفت روز است. بهترین راهکار این است که در همان ابتدای ابتلا، فرد در خانه بماند. اگر بیمار وارد محیط عمومی شود، احتمالا این ویروس را به دیگران انتقال دهد و این زنجیره ادامه دارد.»

در مجموع آنچه از توصیه‌های بهداشتی متخصصان برمی‌آید بهترین راهکار، واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره آمار مبتلایان به این بیماری گفت: «روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و ۱۲۰۰ نفر بستری می‌شوند. بالای ۵۰ درصد مراجعان، مبتلایان آنفلوانزا هستند. کمتر از ۱۰ درصد این بیماران مبتلا به کرونا هستند و مابقی افراد نیز به سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند.» (تسنیم)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.