کد مطلب: ۶۰۵۵۰۷

رئیس قوه قضائیه در نشست با مدیران بورس:

دخالت‌های غیرمتعارف در بورس وجود دارد / شفاف‌سازی، مانع رانت و فساد در بورس است

دخالت‌های غیرمتعارف در بورس وجود دارد / شفاف‌سازی، مانع رانت و فساد در بورس است

رئیس قوه قضاییه در دیدار با مدیران بورس گفت: از طرف ناظرین بورس دخالت‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد و اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل می‌شود و فرضاً نمادی بدون ضابطه بسته می‌شود بدون اینکه توضیحی داده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس قوه قضاییه در نشست امروز خود با هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: « از طرف ناظران بورس دخالت‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد و اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل و فرضاً نمادی بدون ضابطه بسته می‌شود بدون اینکه توضیحی داده شود.»

محسنی اژه‌ای با اشاره به دغدغه‌های موجود در خصوص ریزش بورس در کشور گفت: باید تلاش و ابعاد نظارتی بازار سرمایه تقویت شود تا فرصت بازار سرمایه به ضد آن تبدیل نشود.

رئیس دستگاه قضا همچنین از آمادگی کامل قوه قضاییه برای کمک به دولت و سازمان بورس برای رفع آسیب‌ها و مشکلات بورس خبر داد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه با افزایش غیرمتعارف شاخص بورس و تبلیغات صورت گرفته در سال‌های ۹۸ و ۹۹ جمع کثیری از مردم بدون اطلاع و آشنایی کافی حدود ۶۰ میلیون کد بورسی گرفتند، گفت: در آن مقطع زمانی سازمان بورس هم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مناسبی انجام نداد و در این فضا بعضی افراد کل موجودی را وارد بورس کردند و حتی بعضی از مردم با شرایط پیش آمده از بستگان و آشنایان خود نیز وجوهی را اخذ کرده و وارد بورس شدند و اکنون برای این دسته مشکل مضاعفی به وجود آمده است.

رئیس عدلیه در همین راستا به «نمایش صف خرید و فروش در بورس»، «دخالت‌های ناظرین بورس در فرایند خرید و فروش سهامداران» و «خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی از سوی صندوق‌های حقوقی» اشاره کرد و افزود: این موارد ابهاماتی است که اعضای هیئت مدیره سازمان بورس باید در رابطه با آن شفاف‌سازی و رفع ابهام کنند.

لزوم شفافیت در بورس

رئیس قوه قضاییه درباره نمایش صف خرید و فروش در بورس اظهار داشت: با وصف اینکه در بورس‌های متعارف دنیا صف خرید و فروش به نمایش گذاشته نمی‌شود چرا در بورس ایران صف خرید و فروش نمایش گذاشته می‌شود؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دسترسی کارگزاری‌ها و سازمان بورس به کلیه ردیف‌ها و سفارشات عرضه و تقاضا گفت: این در حالی است که سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر پنج ردیف از سفارشات را می‌توانند مشاهده کنند.

محسنی اژه‌ای افزود: همچنین دیده شده که صندوق‌ها به جای کد بورسی خود صندوق، با کدهای حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند در بورس شرکت می‌کنند یا کدهای حقیقی صندوق را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و آنها در بورس شرکت می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه همه این موارد می‌تواند ایجاد رانت و فساد کند، گفت: باید در خصوص همه این موارد شفاف‌سازی شود.

در پایان این نشست رئیس قوه قضاییه از سازمان بازرسی خواست مسائل را به صورت جدی دنبال کند. او همچنین به هیأت مدیره سازمان بورس گفت: « شما موظف هستید آسیب‌ها و کمبودها را شناسایی، جمع‌بندی و رفع کنید و اگر نیاز به کمک قوه قضاییه است حتما کمک می‌کنیم و اگر معتقد هستید مجازات‌ها در این زمینه ناکافی است به صورت موردی اعلام کنید که اقدام لازم به عمل آید. »

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس اولویت آخر دولتم هم نیست برای خودم متاسفم که دوباره گول خوردم

  • رضا

    سلام جناب اژه ایی عزیز…خدا پدر و مادرت رو بیامرزد تورا به امام حسین قسم دست این دزدها رو درسازمان بورس قطع کن یکسال ونیم توضرریم …دارن خیانت میکنن به اعتماد ما وسرمایمون ….دللا لانی که چه درسازمان بورس وکارگزاری ها و یا دولتی با روان مردم بازی میکنند….کجای دنیا بورس اینقدر منفی میخوره که قیمت به کف رسیده …والا شرکتشون آتش هم میگرفت قیمت سهم ها اینقدر افت نمی کرد….اون شخص یا اشخاصی که در بورس و دولت بودند و جفا وخیانت کردند اموالشان ضبط شود جواب دندانشکنی از طرف قوه قضاییه محترم ببینند…. والا جناب اژه ایی امروز از خبر سیما وقتی دیدم قاطعانه با رییس بورس وهمکارانش سخن گفتید امیدوار شدم….اجرتان با امام حسین ….خواهش دارم نامه ام را به رییس محترم قوه قضاییه برسانید……..کارگر ساختمانی

  • ناشناس

    آقای اژه ای درست میفرمایند اولا نشان دادن صف خرید وفروش برای سهامداران حقیقی و حقوقی مضر هست چون سهامدار تا میبینه سهمش داره صف فروش میشه سریع سهمش رو میفروشه حالا بماند خودشون صف دروغین تشکیل میدن

  • ناشناس

    اقای اژه ای متشکریم حالا شما که فهمیدید که ناظران بورسی و کارگزاری ها اطلاعات و ریز معاملات رو دارند و سهامداران حقیقی و حقوقی از این اطلاعات محروم هستن یه کاری بکنید که ناظرین و کارگذاری ها هم اطلاعاتشون محدود بشه

  • علی

    نمونه بسیار بارز کلاهبرداری از سهامداران شرکت گلوکوزان «غگل» هستش !

  • ناشناس

    فقط حذف دامنه نوسان را خواستاریم

  • ناشناس

    یعنى تا حالا خبر نداشتن ! از امروز فهمیدن و از فردا بورس درست میشه . مردم هم سوت و کف می زنن .

  • ناشناس

    درود بر جناب اژه ای عزیز رییس مقتدر قوه قضائیه .باید با اینا همینجوری صحبت کرد امیدواریم چند تا از اون دونه درشتهای اخلالگر را دستگیر و به ملت معرفی کنید و تمام اموالشان را جهت غرامت به سهامداران خرد ضبط کنید و سپس درمیادین شهر به دار مجازات بیاویزید تادرس عبرتی برای سایر اخلالگران باشد کار جهادی یعنی این باشد.من الله توفیق

  • ناشناس

    حرف زیاد زده شده دوریال عمل کن

  • ناشناس

    همه سر کار هستیم امروز یک خونبازی راه انداخت اول صبح تا بفهمیم همه باهم برای نابودی مردم تلاش میکنند وعشقی اصلا آدم به حساب نمیاد